Ulubionym salonem samochodowym Koenigsegga jest marcowa, szwajcarska Genewa, gdzie regularnie prezentuje swoje nowe modele. W 2007 Szwedzi pokazali tam aż trzy nowe modele - obok 'zrewolucjonizowanego' CCX'a i wyścigowego CCGT zadebiutował CCXR, określony pieszczotliwie Flower Power (Moc Kwiatów) i napędzany... biopaliwem.
Przyjazny środowisku supercar karmi się paliwową mieszanką E85, składającą się z do 85% etanolu połączonego z benzyną bądź inną substancją węglowodorową. Paliwo takie powszechnie stosuje się w Szwecji, notuje ono także stały wzrost popularności w USA. Poza wydzielaniem znacznie mniejszej ilości szkodliwych sybstancji (o ponad 3/4 mniej) spalanie etalonu ma jeszcze dwie, ogromne zalety: bardzo wysoka liczba oktanów (wysokoenergetycznych składników paliwa) i zdolność schładzania komór spalania, prowadzące do potężnego wzrostu mocy.
Silnik CCXR rozwija ostatecznie imponującą moc 1032 koni mechanicznych (1018 hp) i maksymalny moment obrotowy 1060 niutonometrów! Producent przezornie milczy na temat osiągów a pierwsze oficjalne testy są zapewne kwestią najbliższych tygodni. Bezproblemowe przekroczenie 400 km/h wydaje się oczywiste (w 2005 roku słabszy o ponad 200 KM CCR rozpędził się do 388 km/h). Koenigsegg każdemu posiadaczowi modelu CCX oferuje dokonanie zmian i przystosowanie do biopaliwa.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 15.03.2007
Rocznik | 2007 |
Typ | Seryjne |
SILNIK i NAPĘD | |
---|---|
Silnik spalinowy | V8 Bio Fuel |
Położenie | Centralne wzłużne |
Pojemność | 4700 cm³ |
Moc | 1032 KM |
Moment obrotowy | 1060 Nm |
Napęd | tył |
Skrzynia biegów | maual 6 |
WYMIARY | |
Masa | 1280 kg |
Długość | 4293 mm |
Szerokość | 1996 mm |
Wysokość | 1120 mm |
Opony przód | 255/35 ZR 19 |
Opony tył | 335/30 ZR 20 |
Zbiornik paliwa | 70 l |
OSIĄGI | |
0-100 km/h | 31 s |
0-200 km/h | 89 s |
Prędkość maksymalna | 400 km/h |
Średnie spalanie | 22 l/100km |