Zdjęcie Apollo Arrow

Apollo Arrow

Zobacz zdjęcia (30)
  • 1000 KM
  • 1000 Nm
  • 2.9 s
  • 360 km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 10 sekund.

Gumpert Sportwagenmanufaktur, twórcy bezkompromisowego coupe Apollo o mocy przekraczającej w najmocniejszych wersjach 850 koni mechanicznych, utrzymało się na rynku tylko niecałą dekadę. Firma wprowadziła na rynek swój pierwszy samochód w roku 2005, a dziewięć lat później ostatnim wysiłkiem Rolanda Gumperta i jego zespołu było małe coupe Explosion z napędem na cztery koła, które nigdy nie weszło do produkcji. W ciągu kolejnych miesięcy zakład dopadło widmo bankructwa, a upadłą firmę przejęli inwestorzy z Chin, którzy wcześniej zdobyli markę De Tomaso. Nowe przedsiębiorstwo po restrukturyzacji przemianowano na Apollo Automobil, a jego pierwszym, zupełnie nowym projektem było supercoupe o nazwie Arrow - "Strzała".

Koncept Arrow przed publicznością osiemdziesiątego szóstego salonu samochodowego w Genewie odsłonił 72-letni Roland Gumpert, który zachował pozycję CEO i dyrektora technicznego. Niemiec pracował wcześniej dla Audi, uczestnicząc w najbardziej znanych projektów Audi Sport, a pierwszy samochód firmowany własnym nazwiskiem opracował przy współpracy Motoren Technik Mayer, znanego tunera maszyn spod znaku czterech pierścieni. Arrow otwiera zupełnie nowy rozdział w historii Gumperta, który chce produkować nie tylko super, ale także hipersamochody. Gdzie leży granica? To pojęcie na tyle umowne, że granica jest bardzo płynna - od hybryd o mocy przekraczającej 900 koni mechanicznych po modele spalinowe, które produkują o kolejne kilkaset koni więcej. Arrow znajdzie się w tej drugiej kategorii.

Auto odcina się od przeszłości i porzuca podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności prawie 4,2 litrów od Audi na rzecz nowego silnika. Jest nim kolejna, widlasta ósemka z parą jeszcze większych turbosprężarek, które zainstalowano na górze jednostki, a nie, tak, jak poprzednio, na dole, nowymi intercoolerami, układem wydechowym oraz czterema zaworami na cylinder. Silnik o pojemności czterech litrów ma dostarczać tysiąc koni mechanicznych przy 6,75 tysiącach obrotów na minutę oraz tysiąc niutonometrów. Motor będzie współpracował z suchą miską olejową, 7-stopniową, sekwencyjną skrzynią biegów marki Cima, dwutarczowym sprzęgłem oraz mechanizmem o ograniczonym poślizgu Torsena. Silnik po raz kolejny pochodzi od Audi, w którym w fabrycznej postaci wykorzystywany jest w takich modelach, jak RS6 oraz S8.

Bazą dla modelu Arrow jest podwozie wywodzące się z Gumperta Apollo. To konstrukcja z rurową ramą przestrzenną ze stali chromowo-molibdenowej z niecką przedziału pasażerskiego z włókien węglowych i Kevlaru oraz 85-litrowym zbiornikiem na benzynę. Maszynę postawiono na nowych, mocowanych centralnie felgach z aluminium z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2, wyposażono w układ hamulcowy od AP Racing z tarczami o średnicy 378 milimetrów w każdym rogu oraz systemy ABS i ESP od Boscha. Niezależne zawieszenie pozwala na ręczną i automatyczną regulację w ramach kilku trybów pracy, w tym zwiększenie prześwitu w zakresie od tylko 40 do 120 milimetrów. Standardem będzie pneumatyczny podnośnik Airjack, dzięki któremu będzie można grzebać przy aucie bez pomocy lewarka.

Maszyna została opracowana w nowej fabryce i centrum technologicznym Apollo w Denkendorf w Niemczech oraz w placówce marki w Wielkiej Brytanii. Karoserię auta z odstającymi elementami aerodynamicznymi zaprojektowano inspirując się myśliwcem F22 Raptor oraz... stworzeniami zamieszkującymi oceany z rekinami na czele. Ze starego Gumperta Apollo nie zostało prawie nic, oprócz przedniego splittera z pionowymi łopatkami. Niemal identyczny element z włókien węglowych pojawił się w 2012 roku w Apollo Enraged i został przeniesiony do jego kolejnej ewolucji, coupe Apollo N, które zadebiutowało w Genewie obok Arrow. Karoserię z unoszonymi do góry drzwiami wykonano w całości z włókien węglowych.

Apollo Arrow o masie nie przekraczającej 1300 kilogramów na sucho dzięki funkcji szybkiego startu ma rozpędzać się do 100 km/h w czasie niespełna trzech sekund i już po 8,8 sekundach poruszać się z prędkością dwukrotnie większą. Jego prędkość maksymalna będzie ograniczona do 360 km/h. Apollo Automobil zamierza wyprodukować tylko 100 egzemplarzy. Ten pokazany w Genewie nie był jeszcze ukończony i nie można było zobaczyć w nim wnętrza.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 05.03.2016

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 30)
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 1
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 2
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 3
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 4
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 5
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 6
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 7
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 8
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 9
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 10
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 11
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 12
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 13
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 14
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 15
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 16
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 17
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 18
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 19
  • Apollo Arrow - Zdjęcie 20
Zdjęcia: Apollo Automobil, Newspress Dane techniczne i osiągi
Rocznik2016
Typkoncept
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8 90° biturbo
  Położeniecentralne
  Pojemność3993 cm³
  Moc1000 KM
  Moment obrotowy1000 Nm
Skrzynia biegówsekw 7
Napędtył
WYMIARY
Masa1300 kg
Długość4890 mm
Szerokość1992 mm
Wysokość1224 mm
Rozstaw osi2700 mm
Rozstaw kół przód/tył1670/1598 mm
Opony przód265/35 R 20
Opony tył325/30 R 21
Zbiornik paliwa85 l
OSIĄGI
0-100 km/h2.9 s
0-200 km/h8.8 s
Prędkość maks.360 km/h
Inne prezentacje