Od rozpoczęcia w 2005 roku produkcji modelu Veyron znakiem rozpoznawczym każdego nowego samochodu Bugatti był potężny, benzynowy silnik w układzie W16 o pojemności ośmiu litrów z czterema turbosprężarkami. W pierwszym Veyronie rozwijał on symboliczne 1001 koni mechanicznych, które pozwalały na przekroczenie prędkości 400 kilometrów na godzinę. Kilkanaście lat później w Chironie osiągnął on moc 1500 koni mechanicznych, a w Chironie Super Sport doszedł do prawie 1620 koni mechanicznych!
Bugatti w przypadku Chirona, w przeciwieństwie do Veryona, nie przewidywało produkcji wersji z otwartym nadwoziem. Za zamkniętymi drzwiami takich pomysłów nie brakowało, ale żaden z nich nie został zrealizowany. Pod koniec 2021 roku zakłady Bugatti Automobiles w ramach fuzji między posiadłościami koncernów Volkswagena oraz Porsche połączono z chorwackim Rimac Automobili, producentem super sportowych samochodów o napędzie elektrycznym. Połączono dwa zupełnie różne światy. Wydarzenie to oznaczało, że dni spalinowych Bugatti i silnika W16 są policzone. Potwierdziły to wkrótce zapowiedzi nowego szefostwa spółki Bugatti Rimac: następca Chirona został zaplanowany jako hybryda ze skurczonym silnikiem.
Końcówkę kariery W16 wyznaczał wspomniany już Chiron Super Sport, limitowany do czterdziestu sztuk Divo, limitowany do dziesięciu sztuk Centodieci, powstały tylko w jednym egzemplarzu La Voiture Noire oraz ekstremalny, przeznaczony wyłącznie na tory wyścigowe Bolide, którego produkcję ograniczoną do czterdziestu sztuk zaplanowano na 2024 rok. Drogowym pożegnaniem z W16 zostało coś równie specjalnego: roadster W16 Mistral, który miał swoją premierę w Kalifornii podczas Monterey Car Week latem 2022 roku.
Roadster był oczywistym wyborem: od początku działalności marki w roku 1909 blisko ⅖ jej samochodów powstało z otwartymi nadwoziami, a w rodzinie Chirona takiej wersji nie było w ogóle, co pozostawiło spore grono klientów w grupie rozczarowanych. Nazwę samochodu zaczerpnięto od słynnego, francuskiego wiatru i oparto go na sprawdzonej, mocno przeprojektowanej platformie Chirona z umieszczonym centralnie silnikiem W16 oraz napędem wszystkich czterech kół. Zupełnie nowa karoseria czerpie inspiracje z Divo i Chironów i wprowadza nowe rozwiązania w kategorii oświetlenia: z przodu znalazły się dwie kolumny z czterema pasami LED'ów każda, a tył rozcięły pary pasów rozchodzących się do góry i do dołu na kształt litery X. Spotkanie Mistrale nocą powinno być mocnym przeżyciem. Za wzór do naśladowania przyjęty miał być również klasyczny Type 57 Roadster Grand Raid z 1934 roku.
Budowa Mistral nie ograniczała się wyłącznie do ścięcia górnej części węglowej platformy z Chirona. Cały kadłub został przeprojektowany z myślą o całkowicie zmienionej karoserii, a także utrzymaniu sztywności i bezpieczeństwa. Razem z wlotami powietrza nad głowami kierowcy i pasażera zintegrowano pałąki, które w razie dachowania mają podtrzymać cały ciężar samochodu. Do budowy auta wykorzystano nowe elementy z tytanu i aluminium, produkowane w druku 3D, a także różnego rodzaju materiały kompozytowe. Dwuosobową kabinę, niewiele różniącą się od Chirona, wypełnia między innymi nowa tapicerka z tkanej skóry.
Umieszczony centralnie silnik W16 będzie przedstawiał się właścicielom roadstera Mistral w swoim najmocniejszym wydaniu. Ośmiolitrowy potwór będzie generował aż 1600 koni mechanicznych i przy największym wysiłku zasysał jakieś siedemdziesiąt litrów powietrza na minutę! Napęd na obie osie przenoszony będzie jak zwykle poprzez automat o siedmiu biegach. W16 Mistral będzie najszybszym, produkowanym seryjnie roadsterem na świecie. Jego prędkość maksymalną ograniczono do 420 kilometrów na godzinę.
We francuskiej fabryce Bugatti Automobiles w Molsheim powstanie tylko 99 egzemplarzy modelu W16 Mistral. Cena za sztukę: okrągłe pięć milionów euro netto. Czy będą chętni? Co do tego nie ma najmniejszych wątpliwości: wszystkie sztuki zarezerwowano jak zwykle na długo przed publiczną premierą samochodu. Pierwsi właściciele mają otrzymać swoje samochody w roku 2024.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 19.08.2022