Zdjęcie Lancia Dialogos

Lancia Dialogos

  • ? KM
  • ? Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 20 sekund.

Lancia wkroczyła w dwudziesty pierwszy wiek z przestarzałą Kappą w ostatnim roku produkcji, popularnym maluchem Ypsilon, który młodość miał również dawno za sobą, nową Lybrą oraz luksusowym minivanem Zeta, który produkowano tylko we Francji i który także wyczekiwał następcy. Czy włoska marka miała jakieś nowe pomysły na nowe stulecie i milenium? Oczywiście, że tak! Reprezentował je koncept Dialogos, zapowiedź przyszłego okrętu flagowego i spadkobiercy Kappy.

Lancię Dialogos przedstawiono światu wiosną 1998 roku na salonie samochodowym w Turynie, na którym swoją światową premierę miał również Fiat Multipla. Koncept przedstawiono jako "samochód biodynamiczny", który pozwoli na dialog między człowiekiem i maszyną. Nowy pojazd zbudowano na platformie z rozstawem osi aż 305 centymetrów, nadwoziem mającym prawie pięć metrów długości i 19-calowymi felgami, co oznaczało znacznie większe rozmiary względem Kappy. Nad futurystyczną limuzyną pracowano przez blisko dwa lata, w ciągu których przygotowano nie tylko zupełnie nową, obłą koncepcję karoserii, ale również wielozadaniowe wnętrze, do którego prowadziły otwierane w przeciwnych kierunkach drzwi (słupka środkowego nie było).

Czteroosobową kabinę Dialogos wyścielono skórą Nubuk i ozdobiono drewnianymi panelami. Przednie fotele obracały się o sto osiemdziesiąt stopni, co miało znacznie ułatwiać wsiadanie i na postoju pozwalać na przeobrażenie samochodu w niewielki salon, w którym wszyscy zwróceni będą do siebie twarzami. Kolumna kierownicy, zawieszona na długim ramieniu, była ruchoma - można było umieścić ją po lewej lub prawej stronie, zależnie od obowiązujących zasad ruchu drogowego. Przed kierowcą i pasażerem z przodu rozpostarto trzy 13,8-calowe wyświetlacze z systemem operacyjnym ze sterowaniem m.in. joystick'iem, który wyrastał z tunelu środkowego. Rolę lusterek przejęły kamery i ekrany. Dla pasażerów z tyłu przewidziano między innymi dwa 14-calowe wyświetlacze, a pod ręką były też małe stoliki, schowki na dokumenty oraz mała lodówka. Dostęp do samochodu miał zapewniać cyfrowy klucz, tak zwany "Ego card", w którym zapisane byłyby nasze ustawienia, jak położenie fotela i kierownicy, i który zapewniałby automatyczne otwieranie drzwi i obrót foteli podczas zbliżenia się do auta.

Na instalację układu napędowego w koncepcie chętnych i budżetu nie było. Ale nie przeszkodziło to Włochom w snuciu marzeń o adaptacyjnej skrzyni biegów z automatyczną zmianą przełożeń, która będzie mogła nauczyć się naszych przyzwyczajeń, adaptacyjnym zawieszeniu, które będzie unikać nieprzyjemności związanych z pokonywaniem nierównej drogi, mechanizmie różnicowym przedniej osi, reagującym natychmiast na zmieniające się warunki drogowe i nasz styl jazdy, systemach zapobiegania kolizjom, adaptacyjnych reflektorach oraz adaptacyjnym tempomacie. Na tym nie koniec. Limuzyna miała również dbać o nasze samopoczucie dzięki czterostrefowej klimatyzacji, która monitorowałaby temperaturę, wilgotność i zanieczyszczenie powietrza na zewnątrz i w zależności od wyników tworzyła optymalny mikroklimat w środku.

Oprócz limuzyny projektanci Lancii mieli również przygotować wersję kombi i wariant dwudrzwiowy, które nigdy nie wyszły poza fazę budowy modeli w zmniejszonej skali. Koncept Dialogos, obok setek innych samochodów Lancii i Fiata, spoczywa w fabrycznych zbiorach oddziału Fiat Chrysler Automobiles Heritage, które opuszcza przy specjalnych okazjach. Latem 2019 roku można było go zobaczyć w Museo Nazionale dell'Automobile w Turynie na wystawie z okazji 40-lecia włoskiego magazynu "Auto & Design".

Wiosną 2001 roku na salonie samochodowym w Genewie zadebiutował zupełnie nowy okręt flagowy Lancii, który czerpał pełnymi garściami z konceptu Dialogos. Była nim luksusowa limuzyna Thesis z silnikami o mocy do 230 koni mechanicznych, która wyparła z oferty włoskiej marki model Kappa, oferowany jako sedan, kombi oraz coupe (dwie ostatnie wersje nadwoziowe powstały tylko w kilku tysiącach egzemplarzy). W przypadku Thesis ograniczono się jedynie do wersji czterodrzwiowej, produkcja kombi i coupe nie miała wtedy już większego uzasadnienia ekonomicznego.

Kilka miesięcy wcześniej na bazie konceptu Dialogos i dopiero przygotowywanej do produkcji Thesis zbudowano również inną, unikatową Lancię. Był nią powstały tylko w jednym egzemplarzu model Giubileo z otwieranym dachem nad drugim rzędem siedzeń, który podarowano papieżowi z okazji obchodów roku 2000. Do jego napędu wykorzystano trzylitrowy silnik V6 o mocy około 215 koni mechanicznych z rodowodem Alfy Romeo.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 22.10.2023

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 10)
  • Lancia Dialogos - Zdjęcie 1
  • Lancia Dialogos - Zdjęcie 2
  • Lancia Dialogos - Zdjęcie 3
  • Lancia Dialogos - Zdjęcie 4
  • Lancia Dialogos - Zdjęcie 5
  • Lancia Dialogos - Zdjęcie 6
  • Lancia Dialogos - Zdjęcie 7
  • Lancia Dialogos - Zdjęcie 8
  • Lancia Dialogos - Zdjęcie 9
  • Lancia Dialogos - Zdjęcie 10
Zdjęcia: Lancia Dane techniczne i osiągi
Rocznik1998
Typkoncept
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik/silnikibrak danych
WYMIARY
Masabrak danych
Długość4990 mm
Szerokość1950 mm
Wysokość1490 mm
Rozstaw osi3050 mm
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.brak danych
Inne prezentacje