Lancia

Urodzony w 1881 roku Vincenzo Lancia zaczynał swoją karierę jako księgowy ze smykałką do mechaniki, do rowerów po automobile. W przemyśle samochodowym zaczynał od roli mechanika i kierowcy testowego u Fiata, dla którego został w końcu fabrycznym kierowcą przynoszącym wygrane w zawodach o międzynarodowej randze. W roku 1906 Włoch założył własne przedsięwzięcie, a już rok później rozpoczął produkcję własnych automobili. Auta marki Lancia wprowadziły na rynek wiele innowacyjnych rozwiązań, jak samonośne nadwozie, rozbudowane systemy elektryczne, pierwsze silniki V4 czy niezależne zawieszenie wszystkich osi. Lancia zmarł na zawał serca w 1937 roku, po którym prowadzenie firmy przejęła jego żona, a później syn. W latach pięćdziesiątych marka pojawiła się na krótko w Formule 1, co zakończyło się klapą i oddaniem bolidów w ręce Ferrari. W 1969 roku firmę przejął koncern Fiat. W latach 1974-1992 firma zasłynęła dzięki sukcesom w rajdowych mistrzostw świata, w których zdobyła rekordowe dziesięć tytułów mistrzowskich konstruktorów i pięć kierowców. Po połączeniu się Fiata z Chryslerem część modeli amerykańskiego koncernu sprzedawano w Europie od 2011 roku pod marką Lancia. W połowie 2016 markę wycofano niemal ze wszystkich rynków i ograniczono wyłącznie do małego modelu Ypsilon, którego głównym rynkiem zbytu są Włochy.

Samochody marki Lancia