W roku 2000 struktury BMW opuściło brytyjskie Rover Group, które wykupiono w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych z takimi markami, jak Austin, MG, Mini, Land Rover, Riley, Rover oraz Triumph w pakiecie. Brytyjski gigant został wtedy rozbity na mniejsze podmioty. BMW zostawiło u siebie między innymi markę Mini, Land Rover i Range Rover trafiły do Forda, a Rover razem z MG powędrował do konsorcjum Phoenix Venture Holdings, pod skrzydłami którego utworzono koncern MG Rover.
MG w tym czasie produkowało tylko około dziesięć tysięcy samochodów rocznie i skupiało się na autach o sportowym charakterze. Podstawą oferty był mały, tylnonapędowy kabriolet z serii F z 4-cylindrowym silnikiem umieszczonym centralnie. Po przejęciu przez nowych właścicieli markę przeobrażono w producenta sportowych odmian samochodów Rovera.
W nowe stulecie MG weszło ze zmodernizowanym roadsterem F, kompaktem ZR o mocy do 160 koni mechanicznych, który bazował na Roverze 25, sedanem i hatchbackiem ZS o mocy do 177 koni mechanicznych na bazie Rovera 45 oraz limuzyną ZT i kombi ZT-T na o mocy do 190 koni mechanicznych na bazie Rovera 75, który był pierwszym i ostatnim modelem opracowanym właściwie od zera pod rządami BMW. Po transformacji produkcja samochodów MG przekroczyła pięćdziesiąt tysięcy aut rocznie. Ofensywę prowadziły również rajdowe i wyścigowe wersje ZR, wyścigowe ZS na puchar British Touring Car Championship i śmiałe koncepty: coupe X80 oraz limuzyna ZT XPower 500 z doładowanym V8 o mocy okrągłych 500 koni mechanicznych. W roku 2003 widlasta ósemka weszła do katalogu modelu ZT produkowanego seryjnie.
Zaprezentowane w 2001 roku MG ZT bazowało na Roverze 75, który zadebiutował na wystawie w Birmingham prawie trzy lata wcześniej. Model po sklonowaniu przez MG wyróżniał się między innymi zderzakami, grillem, felgami oraz projektem deski rozdzielczej. Ofertę silnikową, tak samo, jak w przypadku Rovera, oparto o brytyjskie, benzynowe silniki o czterech cylindrach w rzędzie lub sześciu w układzie V o mocy do 190 koni mechanicznych oraz 4-cylindrowych, wysokoprężnych silnikach od BMW o mocy do 131 koni mechanicznych. Napęd przenoszony był na przód poprzez ręczne lub automatyczne skrzynie biegów o pięciu przełożeniach.
Niedługo później przedstawiono model ZT w szczytowej specyfikacji 260, do której trafił silnik V8 od Forda, wykorzystywany między innymi w Mustangu. Wolnossący motor miał 4,6 litra pojemności, po dwa zawory na cylinder i po jednym wałku rozrządu na rząd cylindrów. Dostarczał maksymalnie 260 koni mechanicznych przy pięciu tysiącach obrotów na minutę oraz 410 niutonometrów przy czterech tysiącach obrotów na minutę.
Platforma, do której wciśnięto nowe V8, przeszła znaczące zmiany strukturalne, całkowite przeprojektowanie tylnego zawieszenia, wymianę układu hamulcowego i zmieniła konfigurację układu napędowego: cała moc była teraz przenoszona nie na przednie, ale na tylne koła przy wsparciu nowej kontroli trakcji, którą opracowano we współpracy z brytyjskim Racelogic i amerykańskim Roush. Limuzyna otrzymała również przeprojektowany przód z dodatkowymi wlotami powietrza, wydech zakończony dwiema parami końcówek, dodatkowe oznakowanie i koła z felgami powiększonymi do 18 cali. Z widlastą ósemką połączono ręczną skrzynię o pięciu biegach, później pojawiła się opcja z automatem. ZT 260 miał rozpędzać się do setki w niecałe sześć sekund i rozwijać prędkość maksymalną 250 kilometrów na godzinę.
ZT z silnikiem V8 stał się punktem wyjścia dla innych numerów popisowych MG, które budowały wizerunek marki i rozpalały wyobraźnię jej miłośników. Były nimi seria prototypów XPower 385 przygotowanych przez Prodrive z mocą podniesioną do 385 koni mechanicznych oraz rekordowe, przeszło 800-konne kombi, którym na słynnym Bonneville Salt Flats w USA rozpędzono się do przeszło 360 kilometrów na godzinę.
Model ZT z widlastą ósemką, dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych z kierownicą po lewej lub prawej stronie, nie znalazł wielu amatorów. W sumie wyprodukowano tylko 717 egzemplarzy (plus jedynie 166 sztuk bliźniaczego Rovera 75 V8). W roku 2005 koncern MG Rover zbankrutował, zakończono produkcję osobowych aut Rovera, a jego pozostałości zostały przejęte między innymi przez chińskie Nanjing, które później połączyło się z SAIC Motor. Produkcję następcy ZT pod nazwą MG 7 rozpoczęto w 2007 roku w Chinach, tym razem bez śladu po widlastej ósemce.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 14.04.2024