Zdjęcie Spyker C8 Preliator

Spyker C8 Preliator

Zobacz zdjęcia (40)
  • 525 KM
  • 600 Nm
  • 3.7 s
  • 322 km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 20 sekund.

Wskrzeszony pod koniec lat dziewięćdziesiątych Spyker wszedł na rynek samochodowy z osobliwym modelem sportowym, w którym pełno było nawiązań do 100-letniej historii marki i jej związków z lotnictwem. Holenderska manufaktura w krótkim czasie zaznaczyła swoją obecność w niszy egzotyków z najwyższej półki, pojawiła się dumnie z fabrycznym zespołem w Formule 1, a po kilkunastu latach działalności zabrała się nawet za ocalenie Saaba, co okazało się początkiem jej końca.

Trzonem oferty od samego początku były modele serii C8: na początku Spyder, później Laviolette i w końcu Aileron, każdy z 4,2-litrowymi silnikami V8 od Audi z podwójnym turbodoładowaniem lub kompresorem. Między nimi pojawiły się prototypy Double 12S z silnikami od BMW, prototypy C12 z silnikami W12 od Volkswagena, prototypy Peking-to-Paris, zapowiadające luksusowego SUV'a oraz prototypy małego modelu B6 Venator z silnikiem V6. Na początku 2016 roku na salonie samochodowym zadebiutował prototyp C8 trzeciej generacji: Preliator, od łacińskiego "wojownik".

Tak samo, jak w przypadku poprzedników Preliator nosi niezliczone odniesienia do lotnictwa, zaczynając od firmowego logo ze śmigłem oraz unoszonych do góry drzwi. Tym razem linie auta tworzą wloty typu NACA, 19-calowe felgi o wymownej nazwie Turbofan, przypominające łopatki wentylatora silnika odrzutowego, tylne światła w technologii LED, których kształty mają przywodzić na myśl dopalacze oraz szklany dach z pozłacaną warstwą chroniącą przed promieniowaniem słonecznym. Projekt karoserii był zgrabną ewolucją pokazanego siedem lat wcześniej coupe C8 Aileron.

Preliator powstał na lekkiej, aluminiowej platformie z aluminiowym zawieszeniem na podwójnych wahaczach dostarczanym przez Lotusa, który miał również dostarczać silniki do B6 Venatora. W porównaniu do poprzednika udało się podnieść o jedną dziesiątą sztywność struktury nośnej, a zwiększenie rozmiarów zewnętrznych pozwoliło na wygospodarowanie większej przestrzeni dla kierowcy i pasażera oraz ich bagażu. Karoserię ukształtowano z aluminium oraz włókien węglowych. Elementy układu hamulcowego dostarczyło AP Racing (w ramach opcji tarcze węglowo-ceramiczne). Preliator w standardzie stanął na ogumieniu Michelin.

Lotnicze motywy kontynuowane są w środku: zastępy przełączników, kilka zegarów z zielonym podświetleniem, otwory wentylacyjne z łopatkami przypominającymi silniki odrzutowe oraz wyświetlacz przezierny w standardzie. Do tego skórzane obicia i nowy system multimedialny, który objął między innymi nawigację oraz system łączności z urządzeniami Apple. Wśród opcji: nagłośnienie o mocy 1000 W oraz pięcioczęściowy zestaw bagażowy od firmy Louis Vuitton, której walizki sto dziesięć lat wcześniej znalazły się na pokładzie Spykera kończącego rajd Pekin-Paryż na miejscu drugim.

C8 Preliator pozostał wierny silnikom Audi. Umieszczoną centralnie jednostkę V8 o pojemności 4,2 litra połączono z kompresorem, który wyciskał 525 koni mechanicznych przy 6,8 tysiącach obrotów na minutę oraz 600 niutonometrów przy 3,8 tysiącach obrotów na minutę. Z silnikiem współpracowała 6-stopniowa, ręczna skrzynia biegów firmy Getrag oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu firmy Drexler. Jako opcję przewidziano 6-stopniowy automat od ZF. Ważące niespełna 1,4 tony coupe miało rozpędzać się do setki w 3,7 sekundy i rozwijać prędkość maksymalną 322 kilometrów na godzinę.

Holenderska maszyna na mocy nowych kontraktów miała być produkowana ręcznie w Coventry w Wielkiej Brytanii w liczbie ograniczonej do jedynie pięćdziesięciu egzemplarzy w cenie 325 tysięcy euro plus podatki. Rok po premierze prototypu coupe przedstawiono prototyp otwartej wersji nadwoziowej, razem z którym ogłoszono współpracę ze szwedzkim Koenigsegg. Nowy partner miał położyć kres silnikom Auti: do obu wersji nadwoziowych Preliatora miało teraz trafić pięciolitrowe V8 prosto od Koenigsegga o gwarantowanej mocy przeszło 600 koni mechanicznych.

Pełen planów na przyszłość i nadziei Preliator nie trafił nigdy do produkcji. Spyker niecałe dwa lata przed premierą prototypu ogłosił swoje pierwsze bankructwo, będące efektem przejęcia bankrutującego Saaba, a w trakcie prac nad C8 trzeciej generacji zmagał się z pozyskaniem nowych inwestorów oraz restrukturyzacją i kończył produkcję modelu C8 Aileron. W kolejnych latach znalazł nowego partnera z Rosji, ale nie doprowadził do finalizacji kontraktu z Koenigseggiem i w 2021 roku ogłosił kolejne bankructwo. Resztki firmy z zamiarem wznowienia budowy sportowych samochodów przejęli kolejni entuzjaści nietuzinkowej motoryzacji.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 28.09.2024

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 40)
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 1
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 2
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 3
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 4
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 5
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 6
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 7
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 8
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 9
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 10
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 11
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 12
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 13
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 14
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 15
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 16
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 17
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 18
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 19
  • Spyker C8 Preliator - Zdjęcie 20
Zdjęcia: Spyker Cars Dane techniczne i osiągi
Rocznik2016
Typprototyp
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8 kompr.
  Położeniecentralne
  Pojemność4172 cm³
  Moc525 KM
  Moment obrotowy600 Nm
Skrzynia biegówmanual/auto 6
Napędtył
WYMIARY
Masa1390 kg
Długość4628 mm
Szerokość1953 mm
Wysokość1202 mm
Rozstaw osi2725 mm
Rozstaw kół przód/tył1625/1645 mm
Opony przód235/35 ZR19
Opony tył295/30 ZR19
Zbiornik paliwa57 l
OSIĄGI
0-100 km/h3.7 s
Prędkość maks.322 km/h
Inne prezentacje