Gdy tylko w 1998 roku prawa do legendarnej marki Bugatti wykupił niemiecki Volkswagen wiadomo było, że legenda powróci w wielkim stylu. Nie było tylko jeszcze do końca wiadomo w jakiej konkretnie postaci. W krótkim czasie zaprezentowano aż trzy koncepcje: luksusowe coupe EB 118, limuzynę EB 218 oraz supersportowca EB 18/3 Chiron. Wszystkie trzy zaprojektował Giorgetto Giugiaro z włoskiego Italdesign i wszystkie trzy nie weszły ostatecznie do produkcji seryjnej.
Model EB 118 pokazano jeszcze w 1998 roku, choć 118 w nazwie odnoszące się do liczby lat minionych od dnia urodzenia założyciela marki (Ettore Arco Isidoro Bugatti) wskazywałaby na rok 1999. Samochód dość sensacyjnie zadebiutował na salonie w Paryżu - rasowe Gran Turismo wyposażono w 18-cylindrowy silnik spalinowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, co było pierwszym tego typu przypadkiem wśród pojazdów osobowych.
Jednostkę napędową z cylindrami w układzie litery W (trzy rzędy po sześć cylindrów) ulokowano z przodu. Moc 555 koni mechanicznych przenoszone jest na wszystkie cztery koła a sekwencyjną skrzynią biegów steruje się przy pomocy przycisków na kierownicy. Silnik ten niestety okazał się niepraktyczny i stwarzał problemy ze zmianą biegów i ostatecznie jego pomysł porzucono, choć pojawił się jeszcze w trzech kolejnych konceptach (EB 218, Chiron i Veyron). Prędkość maksymalna ponad pięciometrowego coupe EB 118 miała sięgać 320 km/h. Już przy 120 km/h unosił się z tyłu niewielki spoiler.
Wnętrze wykończono luksusową skórą i drewnem a drobniejsze elementy podkreślono polerowanym aluminium. W wyposażeniu znalazł się między innymi system nawigacji satelitarnej, wysokiej klasy odtwarzacz audio oraz... pojemnik na lód.
W momencie prezentacji pojazdu parę kroków od zdolności produkcyjnej była nowa fabryka we francuskiej Alzacji w miejscowości Molsheim, gdzie pierwotnie swoją działalność rozpoczął Ettore Bugatti. Nie było jednak powiedziane, iż to właśnie EB 118 będzie tam w pierwszej kolejności produkowany. Jak się wkrótce okazało model ten pozostał jedynie obiecującym prototypem.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 25.11.2007