Jedną z największych gwiazd i niespodzianek salonu samochodowego we Frankfurcie w 2003 roku (jeśli nie tą największą) była koncepcyjna Alfa Romeo o elektryzującej nazwie 8C Competizione nawiązującej do historycznych modeli marki ("competizione" to po włosku "współzawodnictwo"). Nie mniej emocjonująca była także stylistyka pojazdu - niezwykle nowoczesna a jednocześnie kłaniająca się modelom sprzed lat, do których odwołania nie trudno znaleźć w jej liniach.
Pękate nadwozie czerwonej 8C zaprojektowano w firmowym studiu Alfy a autorem projektu był Wolfgang Egger. Stylistycznie pojazd odwołuje się do modeli 33 Stradale oraz Giulia TZ z lat sześćdziesiątych, co uwidacznia się szczególnie w przedniej części karoserii. Eleganckie coupe nazwą bezpośrednio nawiązuje do modelu 6C 2500 Competizione, który w roku 1949 i 1950 zajął trzecie miejsca w rajdzie Mille Miglia oraz przedwojennej serii szosowych i wyścigowym pojazdów 8C napędzanych zupełnie nowym, ośmiocylindrowym silnikiem, pozwalającym na odnoszczenie wielkich sukcesów w wyścigach na całym świecie.
Pod maską umieszczono pochodzące od Maserati turbodoładowane V8 o pojemności 4,2 litrów i mocy okrągłych 400 koni mechanicznych współpracujące z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów ulokowaną przy tylnej osi. Prototyp ważący półtorej tony miałby rozpędzać się do setki w 4,5 sekundy a jego prędkość maksymalna miałaby przekraczać 300 km/h. Dotychczas najszybsza Alfa Romeo produkowana seryjnie rozwijała 255 km/h. Był to model GTV z 2003 roku także wyposażony w trzylitrowy silnik V6 o mocy 240 KM.
Do pełni szczęścia zabrakło tylko jednego - potwierdzenia, że już wkrótce koncept ten wejdzie do produkcji seryjnej. Na słowa te trzeba było czekać dość długo, bo prawie trzy lata. W międzyczasie w 2005 roku na konkursie elegancji w Pebble Beach pokazano jeszcze prototypowy roadster 8C Spider. Oficjalnie wejście samochodu do produkcji potwierdzono podczas salonu samochodwego w Paryżu, prezentując auto praktycznie nie zmienione stylistycznie, ale z mocniejszym i większym silnikiem.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 02.12.2007