Kwazar to pojęcie wybitnie kosmiczne, odnoszące się do gwiazdopodobnego obiektu emitującego promieniowanie elektromagnetyczne o ogromnej mocy. Na dobrą sprawę ludzkość jeszcze do końca nie wie, czym kwazary są tak naprawdę. Z definicji znajdują się one poza naszą galaktyką, ale jakimś cudem jeden pojawił się w 1984 roku na Ziemi. Był jednak zupełnie inny niż pozostałe...
Quasar francuskiego Peugeota, bo o nim właśnie mowa, to jeden z pierwszych konceptów w historii koncernu z Sochaux. Specjaliści firmy inspirowani kopułowymi kształtami statków kosmicznych z wczesnych filmów science-fiction stworzyli ich futurystyczny odpowiednik na czterech kołach nie wybiegając jednak fantazją zbyt daleko w przyszłość.
Nadwozie auta zaprojektowano w centrum stylistycznym Peugeota zlokalizowanym w La Garenne i osadzono na płycie podłogowej z modelu 205 T16 (T jak turbo), który opracowano wspólnie z firmą Talbot i wyprodukowano tylko w kilkuset cywilnych egzemplarzach (wersje bojowe startowały w rajdach w słynnej grupie B). Quasara tak samo jak 205 wyposażono w napęd na cztery koła a dwuwahaczową konstrukcję zawieszenia wzorowano na rozwiązaniach stosowanych w ówczesnych bolidach Formuły 1.
Cały tył auta pozostawiono przewiewny i otwarty a silnik ulokowany przed tylną osią wraz z chromowanym układem wydechowym nie był chowany pod najmniejszą nawet pokrywą, co skutecznie załatwiło kwestie odprowadzania ciepła. Wyziewy z silnika wydalano dwiema potężnymi końcówkami, którym towarzyszyła przepustnica spalin o kilkukrotnie mniejszej średnicy. Sam silnik to czterocylindrowa, szesnastozaworowa jednostka DOHC (z dwoma wałkami rozrządu w głowicy) będąca rozwinięciem silnika z rajdowego modelu 205 T16. Z pojemności 1,6 litra dzięki dwóm turbosprężarkom wyciśnięto niebagatelną także dziś moc około 600 koni mechanicznych, w opozycji do której postawiono masę zaledwie 900 kilogramów. Przyspieszenie do setki zajmowało jakieś 3 sekundy, o prędkość maksymalną strach nawet zapytać. Całość wspierana jest przez system kontroli trakcji.
Wnętrze, do którego dostajemy się po uniesieniu nożycowych drzwi uderza czerwienią, którą zgrano z ciemnym błękitem. Skórą o czerwonym odcieniu obszyto także kierownicę, czerwień w całości oblewa też dźwignię zmiany biegów. Cała deska rozdzielcza to naszpikowane elektroniką centrum dowodzenia. Poza podstawowymi instrumentami informującymi o prędkości auta czy obrotach silnika znajdziemy tutaj system nawigacji (informujący nie tylko o trasie, ale i korkach i innych warunkach drogowych), wideotelefon, program wspomagający jazdę w nocy, zaawansowany system komunikatów alarmowych oraz wysokiej klasy sprzęt audio.
Quasar zapoczątkował w latach osiemdziesiątych serię trzech supersportowych, kosmicznych konceptów Peugeota, które nawet dziś robią ogromne wrażenie przede wszystkim swoimi osiągami. W 1986 roku do tej stawki dołączyło coupe Proxima a w 1988 Oxia.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 29.01.2008