Zdjęcie Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition

Zobacz zdjęcia (46)
  • 1200 KM
  • 1500 Nm
  • 2.6 s
  • 410 km/h
Przybliżony czas czytania: 5 minut i 20 sekund.

Jeśli ktoś mówi o mocy aż 1200 koni mechanicznych, prędkości przekraczającej 400 kilometrów na godzinę i do tego posługuje się skrótem WRC to albo żyje w alternatywnej rzeczywistości, w której rajdowa grupa B ma się nadal całkiem nieźle, albo... ma na myśli coś zupełnie innego. I tak właśnie jest. WRC, o którym mowa to kolejny odcinek opowieści o światowej dominacji marki Bugatti w kategorii rekordów prędkości maksymalnej. Oto - głęboki wdech - Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse World Record Car Edition.

Rekord związany z modelem WRC dotyczy prędkości maksymalnej kabrioletu, a raczej ogólnie rozumianego samochodu pozbawionego dachu, który można podzielić na kilka kategorii, w tym kabriolety. Do jego ustanowienia posłużył specjalnie wybrany i pomalowany egzemplarz Veyrona Grand Sport Vitesse, która to odmiana miała swoją premierę na wystawie w Genewie w 2012 roku.

Vitesse był odpowiedzią na pojawienie się dwa lata wcześniej limitowanego do 30 sztuk modelu Super Sport. Wersji Vitesse w stosunku do zwykłego Veyrona przybyło 199 koni mechanicznych i 250 niutonometrów. Poprawę parametrów uzyskano poprzez zainstalowanie większych turbosprężarek, intercoolerów i przeprojektowaniu wlotów powietrza do silnika, w następstwie czego wzmocniono też części składowe całego układu napędowego. Przy 6,4 tysiącach obrotów na minutę mamy do dyspozycji 1200 koni mechanicznych, a w zakresie od 3 do 5 tysięcy obrotów na minutę aż 1500 niutonometrów. Jak w każdym Veyronie napęd przekazywany jest stale na wszystkie cztery koła poprzez 7-stopniową, dwusprzęgłową przekładnię DSG, której zamiana przełożenia zajmuje tylko 0,1 sekundy.

Modyfikacje podwozia objęły przede wszystkim zawieszenie. Znajdziemy tu jeszcze szybciej reagujące amortyzatory, nowe felgi ze stopów lekkich o średnicy 20 cali, przeprogramowane, załączane nieco później ESP i wydajniejszy układ chłodzenia hamulców, z którym wiążą się nowe kształty wlotów powietrza z przodu. Dla Vitesse zaprojektowano także nowy, twardy dach ze spoilerem, redukujący szum i uderzenia rozpędzonego powietrza oraz osłonę od wiatru, którą można schować do bagażnika. W pasie przednim pojawił się nowy spoiler, a na tył bezpośrednio z modelu Super Sport przeniesiono podwójny dyfuzor i umieszczony na środku wylot wydechu.

Ważąca prawie dwie tony maszyna na rozwinięcie prędkości 100 km/h potrzebuje zaledwie 2,6 sekund, a na jej wytracenie na drodze tylko 31,4 metrów kolejnych 3,3 sekund. Pokonanie ćwiartki mili trwa jedynie 10 sekund, a całej mili o 15 sekund dłużej. Wynikiem około 23,9 sekund kończy się próba 0-300-0 km/h, a kierowca i pasażer mogą doświadczyć przyspieszeń bocznych w wysokości 1,4 g.

Próbę pobicia rekordu prędkości auta z otwartym nadwoziem, a raczej ustanowienia, ponieważ Bugatti nigdzie nie znalazło wzmianek, aby taki rekord ktoś wcześniej ustanowił, przeprowadzono szóstego kwietnia 2013 roku na torze testowym Ehra-Lessien pod okiem przedstawicieli niemieckiej inspekcji transportu drogowego TÜV. Za kierownicą Vitesse pod gołym niebem zasiadł Anthony Liu, chiński milioner i z zamiłowania kierowca wyścigowy. Gdy Vitesse wchodził na rynek producent szacował jego możliwości bez dachu na skromne 375 km/h (z założonym dachem prędkość ograniczono elektronicznie do 410 km/h). Jakże srodze się mylono! W rzeczywistości podczas przejazdu w jedną stronę Liu rozwinął rekordowe 408,84 km/h!

Wynik Vitesse WRC był już trzecim rekordem prędkości maksymalnej samochodu drogowego w wykonaniu Bugatti. Pierwszy, 1001-konny Veyron podczas testów w kwietniu 2005 roku rozpędził się do 408,47 km/h. Veyron Super Sport w czerwcu 2010 roku w obecności przedstawicieli Księgi Rekordów Guinnessa uzyskał w dwóch przejazdach średnią 431,072 km/h. W szybszej rundzie rozwinął prędkość aż 434,2 km/h! Veyron został strącony z tronu tylko raz. Amerykańskie SSC Ultimate Aero o mocy prawie 1200 KM we wrześniu 2007 uzyskało w dwóch przejazdach średnią 412,3 km/h (w szybszym 414,31 km/h). Innych chętnych oczywiście nie brakuje: angielski Keating TKR w październiku 2009 roku w pojedynczym przejeździe uzyskał 418,6 km/h, a w lutym 2013 roku Hennessey Venom GT w jednym kierunku wyciągnął 427,6 km/h. Swoje możliwości chętnie sprawdziłby także Koenigsegg, który kondycję Agery R ocenia nawet na 440 km/h.

Zaraz, zaraz. Wróć! TÜV? Przejazd w jedną stronę? A co stało się z Guinnessem i jego wymogiem powtarzalności rekordu, czyli przejazdu w dwie strony? I tu ciekawa historia. Dzień wcześniej przedstawiciele Guinness World Records po prawie trzech latach odebrali tytuł najszybszego, seryjnego samochodu świata modelowi Veyron Super Sport z zamkniętym nadwoziem. W samochodach przeznaczonych na sprzedaż prędkość maksymalną ograniczono do 415 km/h, co miałoby naruszać regulamin Guinnessa. A to pech! Tydzień później Guinness doszedł jednak do wniosku, że wraz z ograniczeniem nie zmieniono znacząco konstrukcji samochodu i tytuł wrócił do Bugatti. Niesmak jednak pozostał.

Egzemplarz Vitesse, w którym ustanowiono rekord pokryto czarnym lakierem, spod którego wyraźnie przebija się faktura włókna węglowego, z którym kontrastują pomarańczowe pasy, felgi i detale, jak na przykład logo EB na klapce wlewu paliwa - barwy podobne do Veyrona Super Sport World Record Edition. W takim samym malowaniu oraz z pomarańczowo-czarną tapicerką powstanie tylko osiem sztuk Vitesse WRC Edition. Każda będzie kosztowała 1,99 miliona euro plus podatki. Maszynę kilkanaście dni po ustanowieniu rekordu pokazano przed wielką publicznością na salonie samochodowym w Szanghaju.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 21.04.2013

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 46)
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 1
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 2
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 3
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 4
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 5
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 6
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 7
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 8
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 9
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 10
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 11
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 12
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 13
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 14
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 15
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 16
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 17
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 18
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 19
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC Edition - Zdjęcie 20
Zdjęcia: Bugatti Dane techniczne i osiągi
Rocznik2013
Typroadster
Cena1 990 000 €
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyW16 quad turbo
  Położeniecentralne
  Pojemność7993 cm³
  Moc1200 KM
  Moment obrotowy1500 Nm
Skrzynia biegówDSG 7
Napęd4 koła
WYMIARY
Masa1990 kg
Długość4462 mm
Szerokość1998 mm
Wysokość1190 mm
Rozstaw osi2710 mm
Opony przód265-680 ZR 500A
Opony tył365-710 ZR 540A
Zbiornik paliwa100 l
OSIĄGI
0-100 km/h2.6 s
0-200 km/h7.1 s
0-300 km/h16 s
Prędkość maks.410 km/h
Średnie spalanie23.1 l/100km
Inne prezentacje