Zdjęcie Renault AK 90 CV

Renault AK 90 CV

Zobacz zdjęcia (10)
  • 90 KM
  • ? Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 40 sekund.

Niemieckim konstruktorom przypisuje się zbudowanie protoplasty dzisiejszych samochodów, ale kolebką sportów motorowych stała się Francja. To właśnie tutaj w 1894 roku zorganizowano pierwsze zawody "powozów bez koni" w historii, wyścig z Paryża do Rouen, w roku 1900 zainaugurowano puchar Gordona Bennetta, a sześć lat później przeprowadzono pierwszy, międzynarodowy wyścig o "wielką nagrodę", pierwsze Grand Prix.

Na przełomie wieków w wyścigach między miastami i na pętlach nakreślonych z publicznych dróg dominowały samochody produkcji francuskiej. Takowe były również najsilniej reprezentowane w pierwszym Grand Prix Francji, zaplanowanym przez Automobile Club de France w okolicach miejscowości Le Mans. Lista startowa obejmowała marki Renault, Clement-Bayard, Brasier, Panhard, Lorraine-Dietrich, Hotchkiss, Darracq, Gobron-Brillie, Gregoire i Vulpes. Włochy reprezentowane były przez Fiata i Italę, a Niemcy tylko przez Mercedesa.

Wyścig na trasie o długości około 103 kilometrów podzielono na dwa jednodniowe etapy po sześć okrążeń każdy, których pokonanie zajęło najszybszemu kierowcy niecałe 12 godzin i 15 minut. Do mety dojechało jedenaście załóg, z których siedem reprezentowało przemysł francuski. Pozostałymi były dwa Mercedesy oraz dwa samochody marki Fiat, dla której Felice Nazzaro zdobył drugie miejsce i najszybsze okrążenie ze średnią 128 km/h. Z przewagą ponad 32 minut i średnią prędkością 101,3 km/h wygrał Ferenc Szisz w modelu AK 90 CV marki Renault.

Francuski automobil nie odbiegał w podstawowych założeniach konstrukcyjnych od konkurencji, ale dysponował kilkoma rozwiązaniami, które dawały mu dużą przewagę. Auto zbudowano na stalowej, drabinowej ramie ze sztywnymi osiami, zawieszonymi na półeliptycznych, podłużnych resorach piórowych i amortyzatorach ciernych. Hamulce bębnowe umieszczono tylko na tylej osi. Z przodu znalazł się 4-cylindrowy silnik, złożony z dwóch odlewanych, żeliwnych bloków po dwa cylindry z niewymiennymi głowicami. Nowością była wysokonapięciowa instalacja zapłonowa Boscha zamiast niskonapięciowej. Pojemność jednostki sięgała trzynastu litrów, a moc przy 1200 obrotach na minutę dochodziła do 90 koni mechanicznych.

Silnik połączono z ręczną, 3-stopniową skrzynią biegów, która przekazywała moment na tylną oś poprzez przegubowy wał napędowy, który coraz częściej w tym czasie wypierał łańcuch, obecny podczas Grand Prix Francji w mniejszości. Niewielki rozstaw tylnych kół sprawił, że można było pominąć mechanizm różnicowy. Typowym dla Renaulta rozwiązaniem była umieszczona za silnikiem, ogromna, rurowa chłodnica, działająca na zasadzie termosyfonu. Takie umiejscowienie pociągało za sobą charakterystycznie ukształtowaną maskę silnika i zmniejszenie oporów powietrza. Renault korzystał również z najnowszego wynalazku firmy Michelin, czyli drewnianych kół na ośmiu śrubach, wymienianych w całości razem z oponami, co oznaczało oszczędzenie dziesiątek minut. Wynalazek ten znalazł się również w samochodach Fiata, Itali i Brasiera.

Swoje samochody firma Renault wystawiła również w drugim Grand Prix Francji, w którym zajęła drugie miejsce, ustępując tylko Fiatowi. Marka wystartowała również w roku 1908, w którym ku rozczarowaniu miejscowych kibiców zawody zdominowały pojazdy Mercedesa i Benza. Renault zajął wówczas miejsca ósme i piętnaste. W tym samym roku marka sięgnęła także po szóste miejsce w Grand Prix USA.

Ślad po modelu AK 90 CV zaginął po pierwszej wojnie światowej. W pierwszej dekadzie dwudziestego pierwszego wieku John Brydon na podwoziu zalegającym gdzieś w Bradford zbudował wierną replikę auta, która w 2006 roku dołączyła do obchodów 100-lecia wygranej w GP Francji na Festiwalu Prędkości w Goodwood. W Muzeum Nauki w Londynie można z kolei znaleźć silnik, który prawdopodobnie zasilał egzemplarz prowadzony przez Szisza.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 11.06.2014

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 10)
  • Renault AK 90 CV - Zdjęcie 1
  • Renault AK 90 CV - Zdjęcie 2
  • Renault AK 90 CV - Zdjęcie 3
  • Renault AK 90 CV - Zdjęcie 4
  • Renault AK 90 CV - Zdjęcie 5
  • Renault AK 90 CV - Zdjęcie 6
  • Renault AK 90 CV - Zdjęcie 7
  • Renault AK 90 CV - Zdjęcie 8
  • Renault AK 90 CV - Zdjęcie 9
  • Renault AK 90 CV - Zdjęcie 10
Zdjęcia: Renault Dane techniczne i osiągi
Rocznik1906
Typwyścigowe
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyR4
  Położenieprzód
  Pojemność12986 cm³
  Moc90 KM
  Moment obrotowybrak danych
Skrzynia biegówmanual 3
Napędtył
WYMIARY
Masabrak danych
Długośćbrak danych
Szerokośćbrak danych
Wysokośćbrak danych
Rozstaw kół przód/tył?/1090 mm
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.brak danych
Inne prezentacje