Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Les Legendes Jean Bugatti
Zobacz zdjęcia (30)- 1200 KM
- 1500 Nm
- 2.6 s
- 410 km/h
Począwszy od 2007 roku i unikatowego Pur Sanga, Bugatti regularnie dowodzi, że edycje limitowane Veyrona skończą się dopiero z ostatnim egzemplarzem auta. Sprzedaż 300 sztuk 1001-konnego coupe zakończono w czerwcu 2011 roku, a do wykończenia pozostała spora liczba aut z puli 150 egzemplarzy roadstera Grand Sport. I zaczęło się: był specjalny Sang Bleu, Soleil de Nuit, L'Or Blanc, Wei Long i w końcu w 2012 roku Venet. Do tego czasu do sprzedaży wszedł również 1200-konny Grand Sport Vitesse.
To właśnie Vitesse posłużył za punkt wyjścia dla kolekcji "Les Legendes de Bugatti", którą Bugatti Automobiles postanowiło przypomnieć światu o najważniejszych postaciach i wydarzeniach w swojej przedwojennej historii. Scenariusz serii zakładał wypuszczenie sześciu, specjalnie wykończonych samochodów, które zostaną w każdym przypadku zbudowane tylko w trzech egzemplarzach. Latem 2013 roku jako pierwszy uhonorowany został Jean-Pierre Wimille, który przyniósł marce dwa zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Drugi samochód poświęcono spadkobiercy Ettore Bugatti'ego, założyciela firmy.
Gianoberto Carlo Rembrandt Ettore Bugatti, bo o nim mowa, znany po prostu jako Jean, przyszedł na świat w styczniu 1909 roku i był najstarszym synem Ettore, który miał czworo dzieci. Jean po nauce i zdobyciu doświadczenia między innymi w Peugeocie już jako nastolatek pod koniec lat dwudziestych stał się kluczową postacią w firmie. W roku 1936 wyręczył ojca w roli szefa całego przedsięwzięcia. Wsławił się przede wszystkim projektowaniem śmiałych i nowoczesnych karoserii dla swoich samochodów, ale odpowiadał również za rozwój silników, podwozi i pościg za innymi przedsięwzięciami, w tym zaprojektowanie samochodu służącego do bicia rekordu prędkości naziemnej, który jednak nigdy nie został zbudowany.
To przy wielkim udziale Jeana powstał majestatyczny Type 41 Royale, popularne modele Type 55 Roadster, Type 50, Type 57 w wariantach Ventoux, Stelvio i Atalante oraz zjawiskowy Type 57 SC Atlantic, obecnie jeden z najdroższych samochodów świata. Jean odpowiadał za jego wyjątkowe, aerodynamiczne kształty, które przeniesiono na aluminiową karoserię. Maszynę napędzał rzędowy, ośmiocylindrowy silnik o pojemności prawie 3,3 litrów ze sprężarką, który generował okrągłe 200 koni mechanicznych. Coupe mogło rozpędzić się do przeszło 200 kilometrów na godzinę, zatrważającej wartości dla samochodu drogowego w latach trzydziestych.
Bugatti sprzedało tylko trzy egzemplarze Type 57 SC Atlantic. Czwarty, wyprodukowany jako pierwszy, Jean zachował dla siebie, poruszając się nim na co dzień. Maszyna ze względu na kolor znana była jako "La Voiture Noire" czyli "Czarny Samochód". Pojazd niestety przepadł w niewyjaśnionych okolicznościach w trakcie drugiej wojny światowej, a do dzisiaj przetrwały tylko dwa, oryginalne egzemplarze modelu Atlantic. Jean, na którym opierała się przyszłość marki, zginął tragicznie w sierpniu 1939 roku w wypadku podczas jazdy testowej modelem Type 57 Tank, który wygrał w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
Veyron dedykowany Jeanowi to próba odtworzenia "La Voiture Noire" na dzisiejszych warunkach. Karoserię samochodu wykonano w całości z czarnych włókien węglowych, które pokryto ochronną warstwą przezroczystego lakieru. Po raz pierwszy w przypadku Veyrona niektóre zewnętrzne elementy wykonano z platyny: ramkę osłony chłodnicy oraz logo EB z tyłu. Czarnym lakierem oblano zaciski hamulców i częściowo felgi. Podpis Jeana w kolorze Arctic Grey ozdobił wlewy paliwa i oleju.
"Czekoladowa" kabina auta w odcieniach brązu i beżu to także nawiązanie do czarnego Atlantica. Skórzanym obszyciom towarzyszą detale z włókien węglowych, aluminium oraz drogocennej platyny. Na bokach drzwi i między fotelami wyszyto sylwetki słynnego Type 57 SC, a na progach znalazł się wizerunek i podpis Jeana. Palisander (drewno z tropikalnych drzew, głównie z Ameryki Południowej) i aluminium posłużyły na budulec dźwigni zmiany biegów.
Z technicznego punktu widzenia, jak zwykle przy okazji edycji limitowanych, mamy do czynienia ze standardowym Veyronem Grand Sport Vitesse. Przed tylną osią i za plecami kierowcy i pasażera pracuje tu 8-litrowy, poczwórnie doładowany silnik W16, który rozwija 1200 koni mechanicznych i 1500 niutonometrów. Napęd ląduje stale na wszystkich czterech kołach poprzez 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynię biegów, co pozwala na rozpędzenie się do 100 km/h w czasie zaledwie 2,6 sekund. Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna sięga 410 km/h.
Pierwszy z trzech egzemplarzy Veyrona poświęconego Jeanowi pokazano całemu światu jesienią 2013 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Model wyceniono na grubo ponad dwa miliony euro, do których należy doliczyć podatek, koszty dostawy i inne operacje. Zwykły Grand Sport Vitesse w chwili debiutu kosztował 1,75 miliona euro.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 13.07.2014