Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Les Legendes Meo Costantini
Zobacz zdjęcia (28)- 1200 KM
- 1500 Nm
- 2.6 s
- 410 km/h
Bugatti, włączone w ostatnich latach dwudziestego wieku do wielkiej rodziny Volkswagena, po chwili wahania obrało kierunek ku najmocniejszemu i najszybszemu, produkowanemu seryjnie samochodowi na świecie. Pierwsze kroki, 555-konne koncepty z 1999 roku, poprzedzające wiekopomne dzieło, nosiły nazwiska przedwojennych, utytułowanych kierowców marki: Louisa Chirona i Pierre'a Veyrona. Veyron został wybrany na patrona auta, które weszło na rynek kilka lat później.
Debiutujące w 2005 roku super coupe Veyron 16.4 nosiło przeszło 1000-konny silnik W16 i jako pierwsze, drogowe auto rozpędzało się do ponad czterystu kilometrów na godzinę. Pięć lat później pojawił się 1200-konny Veyron Super Sport, który podniósł poprzeczkę do przedziału powyżej 430 km/h, a niedługo później wypuszczono wzorowanego na nim roadstera Grand Sport Vitesse. To właśnie Vitesse stał się w 2013 roku bazą dla limitowanej serii, którą Bugatti postanowiło uczcić najważniejsze osoby i wydarzenia w swoich dziejach. Pierwszy zaszczytu dostąpił Jean-Pierre Wimille, który wygrał dwa razy dla firmy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Drugi był Jean Bugatti, syn Ettore, a trzeci jego przyjaciel, inżynier i kierowca Costantini.
Bartolomeo "Meo" Costantini przyszedł na świat w 1889 roku. Pierwszy raz miał styczność z samochodami marki Bugatti bezpośrednio po pierwszej wojnie światowej, kiedy to został zaangażowany w udoskonalanie modelu Type 13. To właśnie za jego kierownicą w latach 1920-21 uczestniczył w pierwszych wyścigach, w których zauważył go Ettore Bugatti. Meo został ściągnięty na stałe do Molsheim w 1923 roku. Obaj stali się wkrótce przyjaciółmi. Costantini wcielił się najpierw w rolę kierowcy, a później, przez osiem lat aż do roku 1935 przewodził zespołowi wyścigowemu marki w okresie jej największych sukcesów. Na tym stanowisku zastąpił go Jean Bugatti.
W roku 1925 i 1926 Costantini wygrał w Type 35 w prestiżowym wyścigu Targa Florio na Sycylii. Auto w najpopularniejszej konfiguracji zasilane było 2-litrowym, rzędowym silnikiem o ośmiu cylindrach, który produkował około stu koni mechanicznych. W roku 1926 zawodnik zwyciężył również w Grand Prix Hiszpanii, Grand Prix Mediolanu i zajął drugie miejsce na Monzie, dopisując się do przeszło dwóch tysięcy wyścigów, które wygrano w Type 35. W szeregach Bugatti pozostał do 1937 roku, zmarł cztery lata później.
Veyron dedykowany Costantini'emu nawiązuje do niebieskiego Type 35, w którym startował Włoch. Panele karoserii wykonane z włókien węglowych pokrywa nowy lakier w błękitnym kolorze Bugatti Dark Blue Sport. Drzwi, przednie nadkola, część przednich zderzaków i panele wchodzące w boczne wloty powietrza wykonano z nagiego, ręcznie polerowanego i zabezpieczonego przezroczystym lakierem aluminium. W aluminiowych klapkach wlewów paliwa i oleju wycięto laserowo podpisy Costantini'ego, a po wewnętrznej stronie tylnego spoilera znalazła się grafika przedstawiająca trasę Targa Florio.
Wnętrze samochodu obszyto prawie w całości skórą w odcieniach Lake Blue oraz koniaku Gaucho, która w przypadku boków tunelu środkowego, konsoli centralnej, tabliczki między fotelami i drobniejszych detali ustąpiła miejsca barwionym na ciemnoniebiesko włóknom węglowych. Na zagłówkach wyszyto podpisy Costantini'ego, które wraz z wizerunkiem kierowcy trafiły także na progi auta. Między fotelami zobaczymy logo EB i trasę Targa Florio, a na bokach drzwi narysowane laserowo sylwetki Type 35 w ruchu.
Zmian natury mechanicznej, jak w przypadku wszystkich edycji limitowanych Veyrona, brak. Ale powodów do narzekania nie ma. Vitesse zasilany jest ośmiocylindrowym, poczwórnie doładowanym silnikiem, z którego płynie aż 1200 koni mechanicznych i 1500 niutonometrów, czyli o 199 KM i 250 Nm więcej, niż w zwykłym Veyronie. Dodatkowej mocy towarzyszą wzmocnienia w układzie napędowym, wydajniejsze układy chłodzenia i poprawiona aerodynamika. Wszystko po to, aby bez założonego dachu można było rozwinąć prędkość aż 410 km/h, przy której odezwie się elektroniczna blokada. Na rozpędzenie się do 100 km/h ważący prawie dwie tony samochód potrzebuje tylko 2,6 sekund.
Veyron Grand Sport Vitesse Costantini'ego, trzeci model w kolekcji "Les Legendes de Bugatti", został pokazany światu w listopadzie 2013 roku na salonie samochodowym w Dubaju. Do końca lutego Bugatti sprzedało wszystkie dziewięć samochodów ze zbioru, w ramach którego na ujawnienie i sprzedaż czekało jeszcze drugie tyle. Każde z aut wyceniono na przeszło dwa miliony euro, nie wliczając w to podatków, kosztów dostawy i pozostałych operacji.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 13.07.2014