Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Les Legendes Ettore Bugatti
Zobacz zdjęcia (28)- 1200 KM
- 1500 Nm
- 2.6 s
- 410 km/h
Latem 2013 roku francuskie Bugatti Automobiles, należące do wielkiej rodziny Volkswagena, ogłosiło powstanie limitowanej serii modeli Veyron Grand Sport Vitesse w ramach kolekcji Les Legendes de Bugatti. Zbiór wyjątkowo wykończonych samochodów miał upamiętniać najważniejsze postacie w historii firmy oraz najważniejsze modele. Kolekcję podzielono na sześć części po trzy egzemplarze roadstera Vitesse, który zasilał poczwórnie doładowany silnik W16 o pojemności prawie ośmiu litrów, mocy 1200 KM i momencie obrotowym 1500 Nm, przekazywanych stale na wszystkie koła.
Jako pierwszy w połowie sierpnia na konkursie elegancji w Pebble Beach pojawił się Veyron, którego bohaterem był Jean-Pierre Wimille, kierowca wyścigowy. Wimille wygrał dla Bugatti w 1937 roku 24-godzinny wyścig Le Mans, a Vitesse nawiązywał do prowadzonego przez niego modelu Type 57 G Tank. Jesienią na salonie samochodowym we Frankfurcie został uhonorowany Jean Bugatti, syn założyciela marki, oraz jego Type 57 SC Atlantic. Przed końcem roku z okazji wystawy w Dubaju własnego Vitesse doczekał się Meo Costantini, przyjaciel założyciela firmy i długoletni szef oddziału sportowego Bugatti. Costantini wygrał także dwa razy w wyścigu Targa Florio, prowadząc Type 35.
Na salonie w Genewie w 2014 roku odsłonięto Vitesse poświęconego Rembrandtowi Bugatti, który był bratem założyciela firmy i znanym rzeźbiarzem. Inspiracją dla wyjątkowego Veyrona był Type 41 Royale, którego chłodnicę zdobiła figura słonia ręki Rembrandta. Niedługo później na wystawie Auto China w Pekinie pokazano Veyrona dedykowanego modelowi Type 18 "Black Bess", który zamówił dla siebie Roland Garros, francuski pionier lotnictwa. W połowie sierpnia legendy Bugatti zatoczyły pełne koło. Podczas kalifornijskiego The Quail: A Motorsports Gathering i konkursu elegancji w Pebble Beach po raz pierwszy i prawdopodobnie ostatni zebrano w jednym miejscu wszystkie sześć modeli z kolekcji o łącznej wartości 13,18 milionów euro netto. Ostatnim z nich był premierowy Vitesse poświęcony samemu Ettore Bugatti.
Ettore Arco Isidoro Bugatti przyszedł na świat 15 sierpnia 1881 roku w Mediolanie w utalentowanej artystycznie rodzinie. Jego ojciec znany był przede wszystkim z produkcji luksusowych mebli i początkowo wiele wskazywało na to, że syn pójdzie w jego ślady. Losy Ettore, który już za młodu zainteresował się mechaniką, potoczyły się jednak zupełnie inaczej. Budowę własnych, jeżdżących maszyn zaczynał w wieku siedemnastu lat od spalinowego trycykla, który skonstruował pracując w Prinetti & Stucchi. Praca ta dała mu rozgłos i jedną z głównych nagród podczas międzynarodowej wystawy w Mediolanie.
Później bezpośrednio lub pośrednio, udzielając licencji, projektował dla takich marek, jak De Dietrich, Deutz, Peugeot, Rabag, Diatto i Crossley, a w międzyczasie brał udział w wyścigach samochodowych. Produkcję pierwszego auta pod własnym nazwiskiem, modelu Type 13, rozpoczął w Molsheim w 1910 roku. W latach dwudziestych kolejne ewolucje modelu Type 35 przyniosły marce rekordową liczbę przeszło 2000 wygranych wyścigów, a z czasem w zakładach Bugatti produkowano auta coraz bardziej luksusowe, jak Type 41 Royale i Type 57 SC Atlantic, w których opracowaniu brał udział Jean. Oprócz samochodów Bugatti projektował również pociągi, samoloty i łodzie, łącznie z przeznaczonymi dla nich silnikami. Zmarł w sierpniu 1947 roku w Paryżu.
Vitesse, dedykowany Ettore, nawiązuje do jednego z najbardziej imponujących modeli w historii firmy, monumentalnego Type 41 Royale w otoczonym szczególną czcią, dwukolorowym egzemplarzu na podwoziu numer #41111, który ukończono w roku 1932. Royale, którego długość sięgała 6,5 metrów, a rozstaw osi 4,3 metrów, pojawił się sześć lat wcześniej. Dla prototypu przewidziano rzędowy, 8-cylindrowy silnik o pojemności prawie 15 litrów, a w egzemplarzach seryjnych instalowano 12,7-litrową jednostkę, która rozwijała 300 koni mechanicznych. Planowa produkcja 25 sztuk, adresowanych do władców mocarstw europejskich, amerykańskich i azjatyckich wobec trudnej sytuacji ekonomicznej zakończyła się na sześciu samochodach. Wszystkie przetrwały do dzisiaj.
XXI-wieczne, rozwijające bez dachu prawie 410 km/h dzieło techniki kusi, wzorem Type 41 Royale, dwoma kolorami karoserii: błękitem włókien węglowych w tylnej części i blaskiem ręcznie polerowanego aluminium w części przedniej. Obwódkę osłony chłodnicy i logo EB z tyłu wykonano z platyny, a na wlewach oleju i paliwa umieszczono srebrne podpisy Ettore. Największą nowością na zewnątrz są specjalnie przygotowane felgi, nawiązujące do 8-ramiennych obręczy z wyścigowego, przedwojennego Type 35.
Wnętrze potrzebującego tylko 2,6 sekund na rozpędzenie się do 100 km/h auta obszyto po raz pierwszy dwoma gatunkami skóry w odcieniu Brun Cavalier: końską i cielęcą, których garbowanie zajmuje około sześciu miesięcy. Towarzyszą jej panele z niebieskich włókien węglowych i detale z polerowanego aluminium. Między fotelami znajduje się pokryta platyną płaskorzeźba słonia, wzorowana na wiekopomnej rzeźbie Rebmrandta.
Wszystkie osiemnaście samochodów edycji Les Legendes de Bugatti sprzedano jeszcze przed ujawnieniem ostatniej, najdroższej części kolekcji (2,35 miliony euro netto za sztukę). Razem z jej premierą Bugatti zaprezentowało unikatowe zestawy ubrań i akcesoriów, dostępnych tylko właścicielom tych aut. Bugatti Legends Capsule Collection objęła męskie i żeńskie, skórzane kurtki, spodnie, koszulki, rękawiczki, paski, kapelusze, szaliki oraz torby.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 20.08.2014