Lancia Ypsilon HF - Wysoka precyzja
Program przywrócenia marki Lancia do dawnej świetności nabiera coraz większego rozpędu. W lutym zobaczyliśmy zupełnie nowy, elektryczny model Ypsilon, do którego dołącza teraz usportowiony wariant HF. I na tym nie koniec: włoska marka zapowiada jednocześnie powrót do rywalizacji na szlakach rajdowych!
Lancia zniknęła z europejskich rynków w 2017 roku i ograniczyła się wyłącznie do Włoch, gdzie z powodzeniem sprzedawano produkowanego od kilkunastu lat malucha Ypsilon poprzedniej generacji. W lutym tego roku zupełnie nowy rozdział w historii marki otworzył zupełnie nowy, stylowy maluch Ypsilon z napędem elektrycznym i mocą 156 KM, który oficjalnie pojawi się w różnych krajach europejskich w przyszłym roku. Teraz włosi wskrzeszają historyczne oznaczenie HF, skrót od High-Fidelity, które po raz pierwszy pojawiło się w 1960 roku na salonie samochodowym w Genewie z myślą o najwierniejszych klientach marki. Później powołano do życia zespół sportowy HF Lancia Racing Team, a logo HF zaadoptowano do sportowych Lancii, w tym słynnej Delty Integrale.
Nowa Ypsilon HF pozostaje elektrykiem z silnikiem umieszczonym przy przedniej osi. Auto będzie odznaczać się znacznie większą mocą, niż w przypadku wersji podstawowej: Lancia mówi o okolicach 240 koni mechanicznych. Pojazd będzie rozpędzał się od zera do setki w czasie 5,8 sekundy. HF dostanie między innymi obniżone zawieszenie, poszerzony rozstaw kół, powiększone felgi z ogumieniem Michelin Pilot Sport 4, nowe fotele oraz przeprojektowaną karoserię z poszerzonymi nadkolami czy nowymi zderzakami. Model zadebiutuje na rynku dopiero w maju przyszłego roku. W ślady Ypsilona w najbliższej przyszłości pójdą nowe modele Gamma i Delta, które również mają doczekać się wariantów HF (premiera Gammy zaplanowana jest na 2026 rok, a Delty dopiero na rok 2028).
Na tym nie koniec. Lancia zapowiedziała jednocześnie powrót do rajdów samochodowych i pokazała rajdowy model Ypsilon Rally 4 HF! Samochód przygotowano według przepisów kategorii Rally4 (poprzednio R2), która jest częścią rajdowych mistrzostw świata i wielu mistrzostw regionalnych. Rajdówka napędzana będzie 3-cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem spalinowym o pojemności 1,2 litra i mocy przeszło 210 koni mechanicznych, który połączono z 5-stopniową skrzynią biegów. Razem z rajdówką wraca logo Lancia Corse HF, kojarzone z wyścigowymi i rajdowymi samochodami włoskiej marki. Na razie Lancia nie myśli o własnym zespole, a Ypsilon Rally 4 HF adresowany będzie do zespołów prywatnych, które będą mogły rywalizować z ekipami w autach Forda, Kii, Opla, Peugeota, Renaulta oraz Skody.
Aktualizacja 16.07.2024 / Rajdowa Ypsilon Rally 4 HF już jeździ, a w testach i przygotowaniu samochodu uczestniczy sam Miki Biasion, który w latach 1988-1989 zdobył z Lancią dwa tytuły rajdowego mistrza świata i w latach 1986-1990 wygrał w maszynach włoskiej marki w szesnastu rajdach zaliczanych do mistrzostw świata. Lancia zapowiedziała jednocześnie, że drogowy Ypsilon HF, który ma być gotowy na wiosnę przyszłego roku, będzie dysponował mocą co najmniej 280, a nie 240 koni mechanicznych.
Źródło/zdjęcia: Lancia Lancia Ypsilon HF na forumLancia Ypsilon Rally 4 HF na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum