W latach dwudziestych XX wieku amerykańskie General Motors wykupiło dwie europejskie firmy - w 1925 roku brytyjskiego Vauxhalla a w 1929 roku większość akcji niemieckiego Opla, przejmując go całkowicie w 1931 roku. Korzystając z takiego układu od lat siedemdziesiątych pod marką Vauxhall produkuje się niektóre modele Opla. Gdy w 1999 roku Niemcy wylansowali sportowego Speedstera, który rok później wszedł do produkcji w brytyjskich zakładach Lotusa nie było mowy, aby tak wyróżniające się z tłumu auto nie ukazało się także jako Vauxhall. A konkretnie jako Vauxhall VX 220.
Pojazd bazował na podwoziu i zawieszeniu Lotusa Elise a auto w przeważającej części zbudowano ze stopów aluminium wzmacnianych materiałami kompozytowymi, dzięki czemu masa samochodu nie przekraczała jednej tony. Pojazd od początku napędzany był silnikiem Opla o pojemności 2,2 litrów i mocy 147 KM a od roku 2003 turbodoładowaną, dwulitrową jednostką rozwijającą moc 200 KM.
W roku 2004 Brytyjczycy poszli o krok dalej - w pozycji centralnej Vauxhalla oznaczonego dla odmiany jako VXR 220 znalazł się dwulitrowy, turbodoładowany silnik podkręcony do 220 koni, odzwierciedlając w końcu nazwę samochodu. Auto zorientowane na tor otrzymało także nowe, sportowe ogumienie. Przyspieszenie do setki spadło z 4,9 sekund w wersji 200-konnej do 4,2 sekund, którymi w zakłopotanie można wprawić nie jeden model stojący o parę klas wyżej. Prędkość maksymalna podskoczyła do 250 km/h.
Produkcja Opla Speedstera i jego odpowiednika ze znaczkiem Vauxhalla zakończyła się w 2005 roku. Pojazd w zakładach Lotusa nosił oznaczenie Lotus 116 i nazwę kodową Lotus Skipton. W roku 2007 na rynku pojawiły się stworzone na bazie Speedstera/VX 220 modele koreańskiego Daewoo (G2X) oraz amerykańskiego Saturna (Sky).
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 25.12.2007