Neander Pionier
Jedni artyści lubią tłumaczyć się ze swoich wierszy, obrazów czy piosenek, wskazując jedyną słuszną drogę w ich postrzeganiu, inni wręcz przeciwnie - pozostawiają całą interpretację po stronie wyobraźni odbiorcy. Którą wersję wyznawał Ernst Neumann-Neander, niemiecki artysta i wynalazca? Trudno powiedzieć. Pewne jest za to, że obok maszyn jego pomysłu nie można przejść obojętnie.
Urodzony w 1871 roku malarz, rysownik i stylista swoje pierwsze, dwukołowe pojazdy zbudował na początku XX wieku. Przed pierwszą wojną światową wspomagał radą i talentem producentów samochodów i łodzi (przede wszystkim markę Szawe), a w roku 1924 założył własne przedsiębiorstwo Neander Motorfahrzeug, budujące głównie motocykle. Firmę opuściło również kilkadziesiąt niezwykłych "Fahrmaschine" (dosłownie "maszyny jeżdżące), w tym seria samochodów na bazie roadstera o nazwie Pionier, który pojawił się w 1934 roku.
Model od samego początku był maksymalnie uproszczonym połączeniem samochodu i motocykla. Pojazd z miejscem dla dwojga w tandemie był zasilany motocyklowym silnikiem, ulokowanym przed przednią osią o pojemności około 600 centymetrów sześciennych, który do przenoszenia napędu nie potrzebował mechanizmu różnicowego. Wkrótce na bazie Pioniera powstały kolejne auta, których zadaniem były przede wszystkim starty w różnego rodzaju wyścigach.
W roku 1938 na zamówienie Gottfrieda Vollmera, który w samochodach Neandera startował między innymi na Nuerburgringu i w Hamburgu, a po wojnie udzielał się w niemieckiej Formule 3, powstał egzemplarz o niezwykłych kształtach. Unikatowy pojazd ubrano w nową karoserię ze sklejki i wyposażono w umieszczony z przodu, motocyklowy silnik JAP o pojemności około jednego litra i mocy 70 koni mechanicznych. Auto uległo niestety wypadkowi w Schotten, po którym otrzymało konwencjonalną karoserię z aluminium. Maszynę z takim silnikiem Neander oferował w konfiguracji jedno- oraz dwuosobowej. Auto mogło rozpędzić się aż do 145 km/h.
Niedługo później zakład Neander Motorfahrzeug wypuścił jeszcze 3-kołowy, eksperymentalny model "Kurvenleger", który w walce z prawami fizyki potrafił przechylać się na zakrętach. Firma zakończyła działalność wraz z wybuchem drugiej wojny światowej, a jej założyciel zmarł w listopadzie 1954 roku.