Vauxhall VXR8 - Cięty jak osa
Od zarania dziejów drogami Australii toczą się nieustające starcia miłośników Forda i Holdena, a tym samym oddziałów Ford Performance Vehicles i Holden Special Vehicles, których produkty raz na jakiś czas opuszczają rodzinny kontynent. Tak właśnie jest z najnowszym HSV E3 GTS, który wystąpi również jako Vauxhall VXR8.
Najnowsze wcielenie VXR8, którego wizerunek przybrał na ostrych liniach i agresywności, po raz pierwszy w historii modelu zostało wyposażone w adaptacyjne zawieszenie MRC (Magnetic Ride Control), które analizuje warunki drogowe 1000 razy na sekundę. System pracuje w oparciu o technologię wykorzystywaną m.in. w Corvette ZR1. Maszyna posiada również układ Launch Control i kontrolę trakcji pracującą w kilku trybach, w tym Competition Mode. Największa nowość w środku to EDI (Enhanced Driver Interface), czyli zestaw elektronicznych czujników, ekranów i gniazd dostarczający szereg informacji i pozwalający podłączyć dodatkowe peryferia.
Do napędu VXR8 służy czwarta generacja 6,2-litrowego V8 serii LS3. Silnik produkuje 431 KM i 550 Nm, które poprzez mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu przekazywane są na tylną oś. Do wyboru 6-stopniowa, ręczna skrzynia biegów albo automat. Czterodrzwiowe auto rozpędza się do 60 mph (96,6 km/h) w 4,9 sekundy i rozwija elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h. Cenę auta wraz z 20-procentowym podatkiem VAT skalkulowano na 49,5 tysiąca funtów (obecnie 230 tysięcy PLN).
VXR8 wywodzi się z australijskiego oddziału Holden Special Vehicles, który powstał w 1987 roku. Jego współtwórcą był legendarny Tom Walkinshaw, którego mnogie zasługi obejmują karierę wyścigową, założenie TWR (m.in. wyścigowe modele Jaguara) oraz prace w Formule 1 (najpierw u Benettona, gdzie pojawił się Michael Schumacher, a w końcu zakup Arrowsa). Walkinshaw zmarł 12 grudnia w wieku 64 lat w wyniku raka płuc.
Źródło/zdjęcia: vauxhall.co.uk, autocar.co.uk Vauxhall VXR8 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum