
BMW M6 GT3 - Wielka wygrana
BMW broniło w miniony weekend wygraną w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps, po którą w minionym sezonie sięgnęła załoga w wysłużonym Z4 GT3. Startujące od 2010 roku Z4 zastąpiono w tym roku zupełnie nowym M6 GT3, w którym w Belgii wystartowały trzy zespoły. BMW wygrywało tu już 22 razy, pierwszy raz w 1965 roku.
24-godzinny wyścig na 7-kilometrowym Spa-Francorchamps przez lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte był przeznaczony dla samochodów turystycznych. Od roku 2001 był częścią mistrzostw świata FIA GT, które dziesięć lat później zastąpił puchar Blancpain Endurance Series. W tym roku wyścig był czwartą z sześciu eliminacji serii Blancpain GT Series Endurance Cup (oraz częścią pucharów Intercontinental GT Challenge, Pro-Am Cup, Am Cup, Coupe du Roi i National Group). Przystąpiło do niego 65 zespołów w samochodach marek BMW, Audi, Mercedes-Benz, Lamborghini, Bentley, McLaren, Ferrari, Porsche, Aston Martin, Nissan i Jaguar.

Kwalifikacje zostały zdominowane przez kierowców Mercedesów-AMG GT3, którzy zajęli sześć pierwszych pól startowych. Na cztery z załóg czekały pięciominutowe kary stop&go za wypuszczenie na tor samochodów niezgodnych z przepisami (nieregulaminowe czasy zapłonu silnika). Sygnał do startu sześćdziesiątego dziewiątego, 24-godzinnego wyścigu na Spa-Francorchamps dali w sobotę członkowie zespołu Linki Park, którzy przygotowali malowanie dla jednego z Mercedesów-AMG. Już na początku oglądaliśmy uwięzione na żwirowym poboczu Ferrari, a po okresie neutralizacji na czele jechała jedna z załóg w samochodzie marki Audi.

W kolejnych godzinach wyścigu na prowadzeniu wymieniali się zawodnicy w samochodach Ferrari, Audi, BMW i Bentley'a. Bentley był pierwszy na godzinę przed końcem, ale musiał wkrótce walczyć z przebitą oponą i zjechać na karę za przewinienie podczas jednego z kilku okresów neutralizacji. Pół godziny przed końcem zaczęła się ulewa. W takich warunkach pierwsze miejsce przejął zespół Rowe Racing w BMW M6 GT3, który nie oddał już pozycji do samego końca. Zwycięską maszynę, która w pewnym momencie jechała poza pierwszą trzydziestką, prowadzili Maxime Martin, Alexander Sims oraz Philipp Eng.

Najnowsze M6 GT3 napędzane jest 4,4-litrowym silnikiem V8 serii P63 z technologią M TwinPower Turbo i suchą miską olejową, który w zależności od wymogów danej serii wyścigowej może dostarczać do 585 koni mechanicznych. Samochód waży niespełna 1300 kilogramów na sucho. BMW oprócz M6 w specyfikacji GT3 oferuje również model M6 GTLM na północnoamerykańskie mistrzostwa SportsCar Championship. GTLM różni się między innymi oponami, pojemnością zbiornika paliwa, nieznacznie większym rozstawem osi, brakiem ABS i mniejszą o około 50 kilogramów masą. Sukces w 24 hours of Spa był pierwszą, tak dużą wygraną M6 GT3, które startuje regularnie dopiero od kwietnia.
Źródło/zdjęcia: bmw-motorsport.com, 24hoursofspa.com BMW M6 GT3 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum