Aktualności
09.05.2017

Agile SCX Lekko i zwinnie

Do wejścia na rynek niewielkich, spartańskich wozów sportowych szykuje się kolejna marka, której lata działalności można policzyć na palcach jednej ręki. Mowa o duńskim Agile Automotive, które oficjalnie zawiązano w ubiegłym roku. Dziś firma może pochwalić się pierwszym prototypem spydera SCX oraz planami na drugi model.

Niewielki zakład z Vamdrup od początku ma bardzo klarowne cele. To produkcja pewnego rodzaju antidotum na samochody autonomiczne, produkcja sportowych pojazdów angażujących kierowcę w najwyższym stopniu. Wszystkie auta marki mają wyznawać zasadę lekkiej i sztywnej konstrukcji z włókien węglowych oraz imponującego stosunku mocy do masy. Modele mają być dostępne w wersjach dopuszczonych do zwykłego ruchu drogowego oraz w wersjach wyścigowych.

Agile SCX

Swoje pierwsze, autorskie i jeżdżące podwozie z włókien węglowych Agile Automotive zaprezentowało we wrześniu ubiegłego roku. W miniony weekend podczas Motor Festival w Kolding marka odsłoniła swój pierwszy model, spartańskiego spydera SCX ze szczątkową karoserią z włókien węglowych. Takie podejście sprawiło, że maszyna waży tylko około 600 kilogramów. Do jej napędu wykorzystywany będzie umieszczony centralnie, 2-litrowy silnik Toyoty w wersji wolnossącej lub doładowanej. Jednostka wolnossąca miałaby dostarczać 180 koni mechanicznych, a doładowana ponad 250 - to nawet 420 koni na tonę.

Agile SC122

Drugi model Agile, będący obecnie w fazie projektowania, to o wiele bardziej cywilizowany roadster SC122. Auto to miałoby ważyć około 850 kilogramów i dysponować mocą jakiś 425 koni mechanicznych, płynącą z 3,5-litrowej, widlastej szóstki Toyoty ze sprężarką (to ponad 530 koni na tonę). Silnik ma współpracować z ręczną skrzynią o pięciu biegach lub 7-stopniowym mechanizmem sekwencyjnym. Węglowe kadłuby i podwozia, które będzie można nabyć oddzielne, dla Agile produkować będzie House of Composites, znane z prac nad niezliczonymi samochodami drogowymi, rajdowymi i wyścigowymi, włączając prototypy klasy Le Mans i bolidy Formuły 1. Cena SCX ani spodziewana data premiery SC122 nie są jeszcze znane.

Agile SC122

Aktualizacja 12.05.2017 / Okazuje się, że Agile Automotive nie spodziewało się po kameralnej premierze modelu SCX światowego rozgłosu i część informacji na temat modeli firmy była nieaktualna. Największa zmiana to silniki: jednostki Toyoty nie są już dostępne i Agile przesiadło się na jednostki Forda. W spyderze SCX znajdziemy teraz 1,6-litrowy motor z rodziny EcoBoost o mocy od 180 do około 250 koni mechanicznych (więcej tylko w przypadku wersji torowej), współpracujący z ręczną skrzynią o sześciu biegach. Głównym pokarmem SCX, oprócz paliwa, sugerującym poziom osiągów auta, mają być... wyścigowe maszyny klasy GT3. Na razie bliżej nieokreślony silnik Forda trafi również do modelu SC122 (producent nadal celuje w okolice 425 koni).

Skomentuj na forumUdostępnij