Aktualności

BMW i8 - Coupe z roadsterem

Hybrydowe BMW i8, na przeciw którego do tej pory nie stanął żaden bezpośredni konkurent pod względem technologicznym czy wizerunkowym, ogłasza gotowość do zagarnięcia nowych terenów. Po ponad trzech i pół latach od doręczenia pierwszych sztuk debiutuje zmodernizowane coupe, a razem z nim po raz pierwszy roadster, który wcześniej był tylko konceptem.

Model i8 to dość nietypowa pozycja na rynku, nie tylko jeśli chodzi o ofertę BMW. To sportowe coupe o napędzie hybrydowym z niewielkim silnikiem elektrycznym, o którym nikt nie myśli w kategoriach przeboju sprzedażowego (nie przeszkadza to w zdobyciu pozycji najlepiej sprzedającej się hybrydy wśród samochodów sportowych). Niszowa maszyna od kilku lat buduje wizerunek marki i prezentuje to, na co stać BMW pod względem technologicznym i stylistycznym. Po modernizacji model wyróżnia się m.in. nowymi felgami, światłami (w tym opcjonalnymi, laserowymi reflektorami o zasięgu 600 metrów), detalami karoserii i wnętrza, rozbudowanymi wyświetlaczami (w tym przeziernym), dodatkowymi opcjami ładowania baterii i optymalizacją układu napędowego.

BMW i8 Coupe

Sercem samochodu składanego na kadłubie z włókien węglowych i aluminium pozostaje 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności półtora litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem zmiennych faz rozrządu Valvetronic, który pracuje za plecami kierowcy i pasażera. Motor dostarcza w dalszym ciągu 231 koni mechanicznych przy 5,8 tysiącach obrotów na minutę oraz 320 niutonometrów przy 3,7 tysiącach obr/min, a po modernizacji charakteryzuje się zmniejszoną emisją szkodliwych związków (dzięki filtrowi cząsteczek stałych) i podrasowaną ścieżką dźwiękową, szczególnie przy wysokich obrotach. Jednostka współpracuje z automatyczną skrzynią o sześciu biegach i wprawia w ruch tylko tylne koła.

BMW i8 Roadster

Silnik spalinowy współpracuje z jednostką elektryczną, napędzającą przednie koła poprzez 2-stopniową przekładnię automatyczną. Moc silnika elektrycznego podniesiono o kilkanaście koni do 143 koni mechanicznych, a jego maksymalny moment obrotowy sięga niezmiennie 250 niutonometrów. Jednostka podłączona jest pod litowo-jonowe baterie o pojemności 11,6 kWh (poprzednio 7,1 kWh), których ładowanie z domowego gniazdka zajmować ma cztery i pół godziny. Opcji ładowania jest oczywiście więcej: od dedykowanego kabla do publicznych stacji po fabryczny BMW i Wallbox, z którym ładowanie spada do niespełna trzech godzin.

BMW i8 Roadster

Coupe waży 1535 kilogramów (według norm DIN, 1610 kilogramów według norm EU) i rozpędza się do prędkości 100 km/h w czasie 4,4 sekund. Przyspieszenie z 80 do 120 km/h zajmuje w najlepszym przypadku 2,6 sekundy. Prędkość maksymalna auta została ograniczona do 250 kilometrów na godzinę. Według wstępnych pomiarów w trybie elektrycznym, w którym nie przekroczymy 120 km/h, będziemy mogli przejechać do 55 kilometrów, o prawie 20 kilometrów więcej, niż poprzednio. Zasięg i8 ma dochodzić do 600 kilometrów, o ile tylko zdecydujemy się na opcjonalny zbiornik paliwa o pojemności 42 litrów (standardowy mieści tylko 30 litrów).

BMW i8 Roadster

Zupełnie nowy Roadster jest cięższy od Coupe o 60 kilogramów, co wpływa tylko nieznacznie na jego przyspieszenie oraz zasięg. W takiej wersji nadwoziowej i8 wyróżnia się przede wszystkim miękkim, składanym i rozkładanym w czasie 15 sekund przy prędkościach do 50 km/h dachem z elementami wykonanymi w technologii druku 3D oraz dodatkową przestrzenią bagażową wielkości 92 litrów (tracimy jednocześnie drugi rząd siedzeń w układzie 2+2). Nowe wydania i8 można oglądać na wystawie Los Angeles Auto Show, która dla zwykłych zwiedzających będzie otwarta w dniach od 1 do 10 grudnia. W salonach sprzedaży BMW samochody mają pojawić się w maju przyszłego roku.

Źródło/zdjęcia: BMW BMW i8 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij