Aktualności

Audi S5 TDI - Systemy wsparcia

Kilka dni temu Audi ujawniło nowe limuzyny serii S6 oraz S7, które skręciły w stronę silników wysokoprężnych i rozbudowanego wspomagania ze strony różnego typu układów elektrycznych. Nie minęła chwila, a w ich ślady poszły modele z serii S5: coupe oraz pięciodrzwiowy Sportback, które teraz również firmowane są skrótem TDI.

Wszystkie ze wspomnianych modeli polegają na wysokoprężnym V6 o pojemności sześciu litów w konfiguracji mild hybrid - tak zwanej "lekkiej hybrydy". W modelach S6 TDI oraz S7 Sportback TDI jednostka dostarcza 350 koni mechanicznych. W przypadków nowych S5 TDI oraz S5 Sportback TDI producent mówi o 347 koniach mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy w każdym przypadku sięga aż 700 niutonometrów, które dostępne są w zakresie od 2,5 do 3,1 tysięcy obrotów na minutę i przenoszone są stale na wszystkie cztery koła w układzie firmowanym tradycyjnie jako Quattro.

Audi S5 TDI

A co z pomocami elektrycznymi i całą "lekką hybrydą" (MHEV - mild hybrid electric vehicle)? Oprócz zwykłej turbosprężarki nad silnikiem spalinowym pastwi się również elektryczny kompresor, który pozwala choćby na zredukowanie dziury turbo. Obok silnika spalinowego znajdziemy pracujące w 48-voltowym systemie litowo-jonowe baterie o pojemności 0,5 kWh oraz alternator-rozrusznik (BAS - belt alternator starter) o mocy 8 kW, połączony z wałem korbowym. BAS służy między innymi w systemie start&stop, a pod odjęciu gazu ładuje baterie. System pozwala również na "żeglowanie" - jazdę siłą rozpędu z silnikiem wyłączonym nawet przez 40 sekund. Wszystko z myślą o zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin. Średni apetyt: 6,2 litra oleju napędowego na 100 kilometrów.

Audi S5 Sportback TDI

Z wysokoprężnym V8 współpracuje 8-stopniowy automat Tiptronic. W normalnych warunkach 40% momentu wysyłane jest na przednią oś i 60% na tylną. W ekstremalnych sytuacjach na przedzie może wylądować do 70% momentu obrotowego, a na tyle do 85%. Coupe rozpędza się do setki w 4,8 sekundy, a Sportback w 4,9 sekundy. W obu przypadkach prędkość maksymalna ograniczona jest do 250 km/h. Opcje: sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi, dynamiczny układ kierowniczy, zawieszenie z kontrolą stopnia tłumienia oraz cyfrowa deska rozdzielcza Audi Virtual Cockpit. Na wielu rynkach pozaeuropejskich S5 będzie nadal dostępne z 3-litrową jednostką benzynową TFSI o mocy 354 KM.

Źródło/zdjęcia: Audi Audi S5 TDI na forumAudi S5 Sportback TDI na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij