Porsche Taycan 4S - Dwa rozmiary
We wrześniu na trzech kontynentach jednocześnie zadebiutował Taycan, pierwszy produkowany seryjnie model Porsche o napędzie elektrycznym. Sportową limuzynę pokazano od razu w dwóch najmocniejszych wersjach z obietnicą, że wkrótce zobaczymy warianty bardziej dostępne cenowo i mniej wysilone. Oto pierwszy z nich: Taycan 4S.
Samochód w specyfikacji 4S plasuje się poniżej wariantów Turbo oraz Turbo S i stosuje do nazewnictwa znanego ze spalinowych modeli Porsche, które początkowo może wzbudzać nieco zamieszania. W ramach 4S rozróżnimy dwa kolejne warianty: bazowy z mniejszymi bateriami w jednowarstwowej paczce Performance oraz mocniejszy z większą, dwuwarstwową paczką Performance Plus. Ta pierwsza pozwala na wygenerowanie 435 KM mocy w podstawowych trybach jazdy i 530 KM w trybie overboost, ta druga na 490 KM i maksymalnie 571 KM w trybie overboost (dla porównania: oba warianty Turbo startują z poziomu 625 KM). Maksymalny moment obrotowy w bazowym 4S sięga 640 Nm, w wersji Performance Plus jest o 10 niutonometrów większy.
Na układ napędowy Taycana składają się dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, po jednym na przedniej i tylnej osi (w 4S na przedniej mniejszy, niż w modelach Turbo), a także dwubiegowa przekładnia przy tylnej osi. Napęd przenoszony jest stale na wszystkie cztery koła, a wszystkie systemy podwozia współpracują ze sobą w czasie rzeczywistym poprzez centralę sterowania Porsche 4D Chassis Control. Standardem jest między innymi adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, żeliwne tarcze hamulcowe o średnicy 360 milimetrów z przodu i 358 mm z tyłu, czerwone zaciski hamulcowe, 19-calowe, aerodynamiczne felgi Taycan S Aero oraz adaptacyjne reflektory PDLS Plus.
Taycan 4S będzie umożliwiał ładowanie baterii o pojemności 79,2 kWh ze szczytową mocą 225 kW, a w przypadku baterii Performance Plus o pojemności 93,4 kWh będzie można wykorzystać stacje ładowania dostarczające do 270 kW. Zasięg w cyklu mieszanym WLTP wyliczany jest na maksymalnie 407 kilometrów w bazowym 4S i maksymalnie 463 kilometry w wersji z bateriami Performance Plus (to największy zasięg ze wszystkich Taycanów, którymi pochwalono się do tej pory). Model można już zamawiać, a pierwsze egzemplarze mają trafić do dealerów w styczniu przyszłego roku. Cennik modelu Taycan 4S na terenie Niemiec zaczyna się od niecałych 107 tysięcy euro, wliczając VAT i lokalne opłaty (aktualnie to okolice 455 tysięcy złotych).
Porsche Taycan | ||||
---|---|---|---|---|
4S | 4S Plus | Turbo | Turbo S | |
Moc (KM) | 435 | 490 | 625 | 625 |
Moc overboost (KM) | 530 | 571 | 690 | 761 |
Moment obrotowy (Nm) | 640 | 650 | 850 | 1050 |
0-100 km/h (s) | 4,0 | 4,0 | 3,2 | 2,8 |
0-200 km/h (s) | 13,3 | 12,9 | 10,6 | 9,8 |
V-max (km/h) | 250 | 250 | 260 | 260 |
Baterie (kWh) | 79,2 | 93,4 | 93,4 | 93,4 |
Zasięg WLTP (km) | 333-407 | 386-463 | 381-450 | 388-412 |