Aktualności
07.12.2020

Grand Prix Sakhir Zniekształcona rzeczywistość

Formuła 1 na przedostatni wyścig sezonu po raz drugi z rzędu zadomowiła się w Bahrajnie. Czy zapowiadało się nudne grand prix? Nie! Tor w konfiguracji, na której nie ścigano się nigdy wcześniej, dwóch debiutujących kierowców, brak aktualnego mistrza świata i przesiadka Russella z jednego z najsłabszych bolidów do najlepszego wskazywały na coś zgoła innego.

Drugi z rzędu wyścig na torze Bahrain International Circuit otrzymał miano Grand Prix Sakhir od nazwy pustyni, na której tor jest zlokalizowany. Wyścig po raz pierwszy w historii mistrzostw świata zaplanowano na zewnętrzną nitkę toru: tylko 3,543-kilometrową konfigurację składającą się z trzech długich prostych z dwiema strefami DRS, krótkiej, krętej sekcji środkowej i w sumie jedenastu zakrętów. Bolidy Formuły 1 pokonują jedno okrążenie Outer Track w czasie niespełna jednej sekundy z gazem wciśniętym w podłogę przez ¾ okrążenia! To drugi, najkrótszy tor w Formule 1, tylko o 0,2 metra dłuższy od toru wyznaczonego na ulicach Monako, które w aktualnym sezonie po raz pierwszy od 1955 roku nie gościły Formuły 1 z powodu epidemii koronawirusa. Nowy, nietypowy tor to tylko część sensacji czekających na wszystkich podczas przedostatniej, szesnastej rundy sezonu 2020.

Grand Prix Sakhir

Po poważnym wypadku w poprzednim wyścigu w GP Sakhir nie mógł wystartować Romain Grosjean, który wraca do zdrowia z oparzeniami dłoni, nóg i skręconą kostką. Jego fotel w zespole Haasa w swoim debiucie w Formule 1 przejął kierowca rezerwowy, 24-letni Pietro Fittipaldi z Brazylii, wnuk 2-krotnego mistrza świata, Emersona Fittipaldi'ego. Pietro ostatni raz ścigał się w lutym tego roku w azjatyckiej Formule 3. W wyścigu po raz pierwszy od swojego debiutu w sezonie 2007 nie mógł wystartować również Lewis Hamilton, aktualny mistrz świata. U 35-letniego Brytyjczyka wykryto zarażenie koronawirusem, stawiające pod znakiem zapytania również ostatni wyścig tego roku. Na fotel najszybszego bolidu w tym roku wskoczył... George Russel, który regularnie jeździ w Williamsie w jednej z najsłabszym maszyn w stawce. Jego miejsce w Williamsie zajął kolejny debiutant, 25-letni Jack Aitken z Wielkiej Brytanii, który w tym roku startuje w Formule 2. Aby było jeszcze ciekawiej Haas w minionym tygodniu ogłosił swoich nowych kierowców na sezon 2021. To dwaj debiutanci, awansujący z Formuły 2: 21-letni Nikita Mazepin z Rosji oraz 21-letni Mick Schumacher z Niemiec, syn siedmiokrotnego mistrza świata, Michaela Schumachera, który w niedzielę zdobył tytuł mistrzowski.

Grand Prix Sakhir

W obu piątkowych treningach najszybszymi okrążeniami popisał się... Russell, który ciągle uczył się współpracy z nowym bolidem, nowym zespołem i musiał znosić niewygody kokpitu przygotowanego dla zupełnie innego kierowcy. Najszybsze kółka Bottasa w drugim Mercedesie zostały skasowane z powodu przekroczenia granic toru, a bezpośrednio za Russelem plasowali się Verstappen, Albon i Perez. W sobotnich treningach najszybszy był Verstappen, za którym znalazł się Bottas i Gasly; Russel był siódmy. Obaj debiutanci w każdej z trzech sesji treningowych zabezpieczali tyły na dwóch ostatnich pozycjach. Zupełnie nowa, krótka i bardzo szybka konfiguracja toru sprawiała problemy wielu kierowcom i maszynom: na samym początku FP2 awarii uległo Ferrari prowadzone przez Leclerca, które zostało uziemione, podłogę w swoim McLarenie uszkodził Norris, Sainz w drugim McLarenie miał problemy ze skrzynią biegów, a po ostatnich treningach Ferrari musiało w ciągu jedynie dwóch godzin wymienić silnik w bolidzie Vettela.

Grand Prix Sakhir

Sobotnie, nocne kwalifikacje na Q1 zakończyły się dla obu kierowców Williamsa, obu kierowców Haasa i Raikkonena w Alfie Romeo (Fittipaldi w związku z przekroczeniem regulaminowych limitów wymiany części układu napędowego na nowe miał startować z samego końca). Po Q2 z walki o pozycje na starcie odpadli Ocon w Renaulcie, Albon w Red Bullu, Vettel w Ferrari, Giovinazzi w Alfie Romeo z silnikiem Ferrari oraz Norris, którego McLaren znalazł się w złym miejscu w złym czasie (przed wyścigiem bolid wymagał wymiany silnika, co oznaczało cofnięcie Norrisa na starcie do ostatniej linii). Pole position z wynikiem 53,337 sekundy zdobył Valtteri Bottas w Mercedesie (było to szesnaste pole position w karierze Fina, który jeździ dla Mercedesa od sezonu 2017). Za nim usadowili się: Russell w Mercedesie ze stratą zaledwie 26 tysięcznych sekundy, Verstappen w Red Bullu, Leclerc w Ferrari, Perez w Racing Point, Kvyat w AlphaTauri, Ricciardo w Renault, Sainz w McLarenie, Gasly w AlphaTauri oraz Stroll w Racing Point.

Grand Prix Sakhir

Drugi z rzędu wyścig w Bahrajnie, tak samo, jak grand wyścig tydzień wcześniej, odbył się przy sztucznym świetle pod osłoną nocy. Z małą różnicą: Grand Prix Sakhir wystartowało trzy godziny później, niż Grand Prix Bahrajnu. Wyścig zaplanowany aż na 87 okrążeń ruszył o godzinie 18:10 czasu polskiego. Do pierwszego zakrętu na pozycji lidera wszedł Russell w Mercedesie. Bottas natychmiast stał się obiektem ataku Verstappena i Pereza, ale obronił drugie miejsce. Już po trzecim zakręcie na tor musiał wyjechać samochód bezpieczeństwa: rozbił się Verstappen i Leclerc, których maszyny zatrzymały się na ścianie z opon. Przyczyna: na zakręcie zderzyli się Perez i Leclerc, Perez został obrócony, Leclerc w wyniku uderzenia stracił przednie koło, a Verstappen próbował uniknąć kontaktu i poleciał prosto przez żwir na barierki. W zamieszaniu pierwszego okrążenia Perez spadł na miejsce osiemnaste (jako jedyny zjechał na wymianę ogumienia), Norris awansował na miejsce dziesiąte, na siedemnaste miejsce spadł Raikkonen, a na miejsce trzecie wskoczył Sainz, za którym znalazł się Ricciardo.

Grand Prix Sakhir

Samochód bezpieczeństwa opuścił tor pod koniec szóstego okrążenia. Okrążenie 7: Sainz wyprzedza Bottasa i awansuje na miejsce drugie, ale po chwili popełnia błąd i traci pozycję. Okrążenie 8: Norris wyprzedza Vettela i awansuje na miejsce dziewiąte. Okrążenie 10: odrabiający straty Perez jest już dwunasty, a przewaga Russella nad Bottasem sięga już ponad dwóch sekund. Okrążenie 11: Albon wyprzedza Vettela i awansuje na miejsce dziesiąte, chwilę później przed Vettela wychodzi również Perez. Okrążenie 20: Albon i Perez wyprzedzają Norrisa, który spada na miejsce jedenaste i od razu zjeżdża na pit stop. Okrążenie 21: Perez wyprzedza Albona i awansuje na miejsce dziewiąte. Bottas utrzymuje się jakieś dwie sekundy za Russellem. Okrążenie 28: Kvyat jako pierwszy opuszcza pierwszą dziesiątkę w celu wymiany ogumienia. W tym czasie Russell i Bottas wymieniają się najszybszymi okrążeniami w wyścigu... oraz okrążeniami, które zostają uznane za niepoprawne ze względu na przekroczenie granic toru. Na okrążeniu 29 po nowe ogumienie zjeżdżają między innymi Sainz i Gasly, kółko później zjeżdża Ricciardo.

Grand Prix Sakhir

Okrążenie 30: Ricciardo wraca na tor na miejscu dziesiątym, ale ma przed sobą Kvyata, który wyprzedził go na pit stopie. Do tego czasu Russell zdublował już pięciu kierowców i zwiększył przewagę nad Bottasem do około trzech sekund. Okrążenie 42: Ocon zjeżdża na wymianę opon i opuszcza miejsce czwarte, okrążenie później z miejsca trzeciego na zmianę ogumienia zjeżdża Stroll. Perez awansuje w ten sposób na miejsce trzecie, Stroll i Ocon spadają na miejsca dziesiąte i dziesiąte. Okrążenie 44: Ocon wyprzedza Strolla i awansuje na miejsce dziewiąte. Okrążenie 45: na pit stop zjeżdża Russell, zatrzymuje się na 2,4 sekundy i wraca na tor między zdublowanymi kierowcami. Okrążenie 47: Russell zgłasza utratę mocy! Jego bolid miał małe problemy z czujnikami, z którymi udało się uporać bez straty czasu. Okrążenie 48: 3-sekundowy pit stop Pereza i 2-sekundowy pit stop Albona, ten pierwszy spada na miejsce dziewiąte, ten drugi na miejsce jedenaste. Stawkę zamyka Fittipaldi za Raikkonenem i Aitkenem. Wyścig na miejscu ogląda między innymi Fernando Alonso, dwukrotny mistrz świata, który wróci do Formuły 1 w przyszłym roku po dwóch latach przerwy. Hiszpan będzie jeździł dla zespołu Alpine, w który w 2021 roku przekształci się dzisiejszy zespół Renault.

Grand Prix Sakhir

Okrążenie 49: na zmianę ogumienia zjeżdża Bottas, zatrzymuje się na 2,4 sekundy i wraca na tor na miejscu drugim ze stratą aż ponad ośmiu sekund do Russella. Kilkanaście sekund za Bottasem jest Sainz. Okrążenie 52: Albon wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce dziewiąte. Okrążenie 55: Gasly odbiera Vettelowi dziesiąte miejsce. Żółte flagi: pod barierkami stoi Williams, którym jedzie Latifi, to koniec wyścigu dla Kanadyjczyka. Okrążenie 56: wirtualny samochód bezpieczeństwa, w alei serwisowej pojawia się kilku kierowców, którzy skorzystali na darmowej wymianie opon. Był wśród nich między innymi Vettel, którego pit stop trwał kilka sekund dłużej, niż powinien. Na pit stopie stracił Sainz, który zjechał do mechaników w momencie, gdy można było już się ścigać i spadł na miejsce siódme. Okrążenie 57: Ocon jest trzeci, Perez przebił się już na miejsce czwarte, piąty jest Stroll w drugim samochodzie Racing Point, szósty jest Albon. Jeszcze na tym samym okrążeniu Perez wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce trzecie! Okrążenie 60: Bottas nie przestaje zbliżać się do Russela, do lidera traci niecałe pięć sekund. Cała pierwsza trójka jedzie na ogumieniu hard, którego nie trzeba będzie wymieniać, o ile nie dojdzie do niespodzianek.

Grand Prix Sakhir

Okrążenie 61: żółte flagi i wirtualny samochód bezpieczeństwa. Do pitów z uszkodzonym przodem zjeżdża Aitken, który wpadł w poślizg, odbił się od barierek i zostawił przednie skrzydło swojego Williamsa na torze. Okrążenie 63: po nowe ogumienie na "darmowy" pit stop zjeżdża Russell, a tuż za nim Bottas, który musi poczekać. Zespół Mercedesa, aktualni mistrzowie świata konstruktorów, ma problemy z obsłużeniem obu kierowców jeden po drugim! Russel zostaje zatrzymany na 5,3 sekundy, a u Bottasa problemy są jeszcze większe i wygląda na to, że nie ma dla niego odpowiedniego ogumienia! Fin opuszcza stanowisko z palącymi się hamulcami przedniej osi aż po 27,4 sekundach postoju na tych samych oponach hard, na których zjechał na postój. Na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa: bez niego nie uda się sprzątnąć z toru skrzydła i odłamów pozostawionych przez Williamsa. Prowadzi Russel, ponad piętnaście sekund za nim jest Perez, trzecie miejsce zajmuje Ocon. Bottas spada na miejsce piąte i ma przed sobą Strolla. Po chwili okazuje się, że bardzo złych wiadomości dla Mercedesa jest jeszcze więcej! Zespół pomieszał ogumienie i Russel musi zjechać do mechaników jeszcze raz. Brytyjczyk spada po całym zamieszaniu na miejsce piąte za Bottasa, który nie wraca do mechaników.

Grand Prix Sakhir

Okrążenie 68: samochód bezpieczeństwa opuszcza tor, wracamy do ścigania w ciasno upakowanej stawce. Prowadzi Perez przez Oconem i Strollem, który tuż przed restartem o mało nie wjechał w Ocona, co przypłacił ostrym hamowaniem i prawdopodobnym przytarciem jednej z opon. Okrążenie 70: Bottas na starym ogumieniu popełnia mały błąd i wystawia się na atak Russela. Atak udany: Russell awansuje na miejsce czwarte. Okrążenie 72: Russell wyprzedza Strolla i awansuje na miejsce trzecie. Magnussen na miejscu piętnastym dostaje ostatnie ostrzeżenie za przekraczanie granic toru. Okrążenie 73: Russel wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce drugie, do Pereza traci niecałe 3,5 sekundy. Okrążenie 76: Russel traci niecałe 2,5 sekundy do lidera. Okrążenie 77: Sainz wyprzedza Bottasa i awansuje na miejsce piąte. Chwilę później Bottasa wyprzedzają również Ricciardo i Albon. Okrążenie 78: Bottas spada na miejsce ósme za Kvyata, a zespół komunikuje Russellowi w drugim Mercedesie, że traci powietrze w jednej z opon na tylnej osi! Russel musi zjechać na wymianę ogumienia, po której spada z miejsca drugiego na miejsce piętnaste.

Grand Prix Sakhir

Okrążenie 80: Perez prowadzi z przewagą ponad ośmiu sekund nad Oconem. Bottas na zużytym ogumieniu hard, które na domiar złego po wydłużonym pit stopie nie było tak rozgrzane, jak powinno, musi teraz walczyć o pozostanie w pierwszej dziesiątce. Russel wyprzedza Magnussena i awansuje na miejsce czternaste. Do okrążenia 84 Russell wyprzedza obu kierowców Alfy Romeo i awansuje na miejsce dwunaste. Po wyprzedzeniu Vettela jest jedenasty. Okrążenie 85: Gasly traci miejsce dziewiąte na rzecz Norrisa. Okrążenie 86: Perez jedzie po pewne zwycięstwo, ma ponad dziesięć sekund przewagi nad najbliższym rywalem. Russell przebija się do pierwszej dziesiątki, na miejsce jedenaste spada Gasly. Ostatnie okrążenie: Sainz próbuje odebrać Strollowi ostatni stopień podium, a Russellowi udaje się pokonać Norrisa i wskoczyć na miejsce dziewiąte. Ostatnie zakręty i koniec wyścigu.

Grand Prix Sakhir

Pierwsze w historii, niespodziewane z wielu różnych względów Grand Prix Sakhir zakończyło się zwycięstwem Sergio Pereza w bolidzie Racing Point! Była to pierwsza wygrana 30-letniego kierowcy w Meksyku w karierze w Formule 1 (na chwilę obecną Perez nie ma fotela na sezon 2021). Drugie miejsce zajął Ocon w Renaulcie, dla którego było to pierwsze podium w karierze. Trzeci wyścig ukończył Stroll w drugim samochodzie Racing Point, był to najlepszy wynik w historii zespołu. Kolejne pozycje na mecie zajęli: Sainz w McLarenie, Ricciardo w Renaulcie, Albon w Red Bullu, Kvyat w AlphaTauri, Bottas i Russell w Mercedesach (ten drugi z dodatkowym punktem za najszybsze okrążenie w wyścigu i pierwszymi punktami w swojej karierze w Formule 1) oraz Norris w McLarenie. Po wyścigu sędziowie zdecydowali, że Leclerc za spowodowanie kolizji z Perezem zostanie cofnięty o trzy miejsca na starcie kolejnego wyścigu (plus dwa punkty karne na licencji kierowcy). Pod lupę wzięto również wyjazd Russella na niewłaściwym ogumieniu. Złamanie przepisów zakończyło się pieniężną grzywną dla całego zespołu.

Grand Prix Sakhir

Na jeden wyścig przed końcem sezonu trwa walka o drugie miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców i trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Bottas po szesnastu wyścigach z siedemnastu powiększył swoją przewagę nad Verstappenem z 12 do 16 punktów. Miejscem trzecim w tabeli konstruktorów Racing Point wymieniło się z McLarenem, przekuwając wczoraj stratę 7 punktów w przewagę 10 punktów (przewaga mogła być jeszcze większa: na początku roku zespołowi Racing Point odebrano 15 punktów za naruszenie regulaminu sportowego). Racing Point ma na koncie 194 punkty, McLaren ma 184 punkty, a goni za nimi Renault z dorobkiem 172 punktów. Debiutanci zakończyli wczorajszy wyścig na ostatnich miejscach: Fittipaldi był siedemnasty, Aitken szesnasty. Sezon 2020 zakończy się w najbliższą niedzielę na Grand Prix Abu Dhabi. W wyścigu nie zobaczymy Grosjeana, który wrócił już do domu w Szwajcarii i tym samym zakończył swoją karierę w Formule 1. Nie wiadomo czy w wyścigu pojedzie Lewis Hamilton.

Skomentuj na forumUdostępnij