Aktualności

Grand Prix Abu Dhabi - Pora na wytchnienie

Na dwunastym Grand Prix Abu Dhabi w minioną niedzielę zakończył się siedemdziesiąty pierwszy sezon mistrzostw świata Formuły 1. Ostatni, siedemnasty wyścig tegorocznego sezonu rozstrzygnął kwestię tytułu wicemistrza świata wśród kierowców i zakończył zaciętą walkę o trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów.

Przed niedzielnym wyścigiem pierwszy w kolejce po tytuł wicemistrza świata stał Bottas, który miał 16 punktów przewagi nad Verstappenem. W tabeli konstruktorów o trzecie miejsce, wiążące się przede wszystkim z dużą nagrodą pieniężną, walczyły aż trzy zespoły: Racing Point ze 194 punktami (w przyszłym roku zespół przekształci się w fabryczną ekipę Aston Martina), McLaren ze 184 punktami oraz Renault ze 172 punktami (w przyszłym roku zespół przekształci się w fabryczną ekipę Alpine). Na tor w Abu Dhabi powrócił Lewis Hamilton, aktualny mistrz świata, który nie mógł wziąć udziału w poprzednim wyścigu z powodu zarażenia koronawirusem. Oznaczało to, że po jednym występie w Mercedesie do Williamsa wrócił Russell i swoją przygodę z Formułą 1 po debiucie w Williamsie zakończył póki co Aitken. W Haasie po raz drugi z rzędu wystartował Fittipaldi, który zajął miejsce Grosjeana, który po groźnym wypadku podczas GP Bahrajnu zakończył swoją karierę w Formule 1.

Grand Prix Abu Dhabi

W trakcie piątkowych i sobotnich treningów najlepsze czasy notowali kierowcy zespołów Red Bulla, Mercedesa oraz Renaulta. W dwóch sesjach najszybszy był Verstappen, w jednej Bottas, a bezpośrednio za nimi plasowali się jeszcze Hamilton, Albon, Ocon i Ricciardo. W pierwszych, piątkowych treningach za kierownicą Alfy Romeo mogliśmy zobaczyć Roberta Kubicę, który uzyskał piętnasty czas oraz po raz pierwszy Micka Schumachera, który w przyszłym roku będzie jeździł dla Haasa. Syn 7-krotnego mistrza świata Formuły 1, który w tym roku zdobył tytuł mistrzowski w Formule 2, za kierownicą Haasa uplasował się na miejscu osiemnastym. Kilka zespołów miało różnego rodzaju problemy: Mercedes z hamulcami, Renault z układem paliwowym, Williams z układem napędowym i Alfa Romeo z silnikiem, który zapalił się w samochodzie prowadzonym przez Raikkonena. Poza planowanymi jazdami było jeszcze ciekawiej: między sesjami na torze można było podziwiać Renaulta R25 z silnikiem V10 z 2005 roku, którym szalał Fernando Alonso, mistrz świata sezonu 2005. W przyszłym roku Alonso wróci do Formuły 1 po dwóch latach przerwy, będzie jeździł dla Alpine.

Grand Prix Abu Dhabi

W sobotnich kwalifikacjach nie było większych niespodzianek. Na Q1 odpadli obaj kierowcy Williamsa, obaj kierowcy Haasa i Raikkonen w Alfie Romeo. Już na Q2 jazdę zakończyli obaj kierowcy Renaulta, Vettel w Ferrari, Giovinazzi w Alfie Romeo oraz Perez w Racing Point, którego i tak czekało cofnięcie na starcie na 19 miejsce w związku z wymianą elementów układu wydechowego (z tego samego powodu Magnussen w Haasie został cofnięty na miejsce 20). Pole position wywalczył Max Verstappen w Red Bullu, dla którego było to pierwsze pole position w tym roku i trzecie w karierze. Za nim uplasowali się: Bottas i Hamilton w Mercedesach, Norris w McLarenie, Albon w Red Bullu, Sainz w McLarenie, Kvyat w AlphaTauri, Stroll w Racing Point, Leclerc w Ferrari i Gasly w AlphaTauri. Leclerc za przewinienie w poprzednim wyścigu został na starcie cofnięty na miejsce 12, a na miejsce 10 wskoczył Ocon. Takie rozstawienie stawiało walkę o trzecie miejsce między Racing Point a McLarenem w bardzo interesującym świetle.

Grand Prix Abu Dhabi

Już na starcie Verstappen mocno odskoczył obu Mercedesom, a z tyłu najwięcej działo się w drugiej dziesiątce. Pierwsza dziewiątka bez zmian. Najwięcej pozycji na pierwszym okrążeniu zyskał Magnussen, który z dwudziestego miejsca awansował na siedemnaste. Perez spadł na miejsce dwudzieste. Okrążenie 2 z 55: Gasly odzyskuje miejsce dziewiąte, które wcześniej odebrał mu Ocon. Okrążenie 3: Verstappen ma już ponad dwie sekundy przewagi nad Bottasem, Hamilton traci do lidera jakieś 4,5 sekundy. Okrążenie 4: Perez wspina się powoli, jest osiemnasty. Okrążenie 6: Albon atakuje Norrisa i awansuje na miejsce czwarte. Norris odpowiada i na chwilę odzyskuje pozycję, ale po chwili wraca na miejsce piąte. Okrążenie 7: Ocon i Ricciardo w Renaultach wymieniają się pozycją dziesiątą, na którą wychodzi Ricciardo. Okrążenie 8: Kvyat traci miejsce siódme na rzecz Strolla, Perez w drugiej maszynie Racing Point nie przestaje wyprzedzać i jest czternasty. Verstappen prowadzi z przewagą trzech sekund.

Grand Prix Abu Dhabi

Okrążenie 9: Gasly wyprzedza Kvyata i wskakuje na miejsce ósme. Okrążenie 10: żółte flagi w trzecim sektorze: na poboczu toru zatrzymuje się Perez, który zwyciężył w poprzednim grand prix po raz pierwszy w swojej karierze i dla którego nie ma aktualnie miejsca w Formule 1 na przyszły sezon. W maszynie prawdopodobnie zawiodła skrzynia biegów, która straciła smarowanie. Wirtualny samochód bezpieczeństwa: wszyscy muszą zwolnić, zakaz wyprzedzania. Z chwili przestoju korzysta większość kierowców oraz cała czołówka, która zjeżdża na wymianę ogumienia. Ricciardo, który jedzie na ogumieniu hard, nie musiał korzystać z okazji - awans na miejsce piąte. Okrążenie 11: z powodu trudności z usunięciem bolidu Racing Point na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa. Do mechaników nie zjeżdżali także kierowcy Ferrari: Vettel wskoczył na miejsce siódme, Leclerc na miejsce ósme. Hamilton zgłasza wątpliwości odnośnie balansu swojej maszyny i strategii obranej przez zespół. Okrążenie 13: samochód bezpieczeństwa zjeżdża na parking.

Grand Prix Abu Dhabi

Okrążenie 14: Sainz wyprzedza Leclerca i awansuje na miejsce ósme. Okrążenie 16: Leclerca wyprzedza Stroll, który awansuje na miejsce dziewiąte. Na tym samym okrążeniu Leclerc odzyskuje pozycję. Sainz jest pod okiem grona sędziowskiego za zbyt wolną jazdę w alei serwisowej podczas podwójnej zmiany ogumienia u McLarena (rozpatrzenie incydentu przesunięto do zakończenia wyścigu). Okrążenie 17: Sainz dwa razy atakuje Vettela i awansuje na miejsce siódme. Okrążenie 19: Stroll awansuje na miejsce dziewiąte po wyprzedzeniu Leclerca, na którego koncie przybywa ostrzeżeń za przekraczani granic toru. Okrążenie 20: Gasly awansuje na miejsce dziesiąte, Leclerc spada na jedenaste. Verstappen ma już prawie cztery sekundy przewagi nad Bottasem, do którego dwie sekundy traci Hamilton. Oba Mercedesy mają w ten weekend marginalnie mniej mocy z powodu oszczędzania systemu MGU-K (generator/silnik do odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania), którego niezawodność stanęła pod znakiem zapytania. Okrążenie 22: na miejsce jedenaste awansuje Ocon, na dwunaste spada Leclerc. Coraz bardziej niezadowolony kierowca Ferrari udaje się do mechaników po nowe ogumienie po czym spada na ostatnie miejsce.

Grand Prix Abu Dhabi

Okrążenie 30: Stroll spada na miejsce dziesiąte, Gasly awansuje na miejsce dziewiąte. Verstappen ma na koncie najszybsze okrążenie wyścigu i już prawie 7,5 sekundy przewagi nad Bottasem. Okrążenie 32: Gasly awansuje na miejsce ósme, na miejsce dziewiąte spada Vettel. Leclerc w drugim Ferrari jest piętnasty... o krok od kary za przekraczanie granic toru. Okrążenie 36: Vettel jako przedostatni zjeżdża na zmianę ogumienia i spada poza pierwszą dziesiątkę. Piąty jest Ricciardo, który jako jedyny jeszcze się nie zatrzymywał. Okrążenie 40: pit stop Ricciardo, spadek na miejsce siódme. Okrążenie 43: Bottas słyszy zachętę do wyciśnięcia ze swojego samochodu pełnych możliwości, Verstappen zgłasza swojemu zespołowi wibracje, które mogą okazać się problemem w samej końcówce. Okrążenie 47: biało-czarna flaga dla Leclerca za limity toru. Verstappen nie zwalnia: jego przewaga przekracza już jedenaście sekund i nie maleje do końca wyścigu. Okrążenie 55: na ostatnich zakrętach Ocon odbiera Strollowi miejsce dziewiąte.

Grand Prix Abu Dhabi

Ostatni wyścig sezonu 2020 zakończył się zwycięstwem Maxa Verstappena w Red Bullu, dla którego była to dziesiąta wygrana w karierze. Kolejne pozycje zajęli: Bottas i Hamilton w Mercedesach, Albon w Red Bullu, Norris i Sainz w McLarenach, Ricciardo w Renaulcie (który zgarnął dodatkowy punkt za najszybsze okrążenie wyścigu), Gasly w AlphaTauri, Ocon w Renaulcie oraz Stroll w Racing Point. Bottas zakończył sezon na miejscu drugim w klasyfikacji generalnej kierowców, Verstappen na trzecim, Perez na czwartym, a Ricciardo na piątym. McLaren w ostatnim wyścigu sezonu wspiął się na miejsce trzecie w klasyfikacji generalnej konstruktorów przed Racing Point, na miejscu piątym sezon zakończył Renault. Tuż przed wyścigiem oficjalnie ogłoszono, że McLaren sprzedał "znaczącą mniejszość" udziałów w swoim zespole Formuły 1 amerykańskiemu funduszowi MSP Sports Capital, który zainwestował w obecność marki również w serii IndyCar. Formuła 1 zostaje jeszcze w Abu Dhabi na testy młodych kierowców (nazwa umowna, ponieważ dotyczy również tych, którzy w ostatnim roku w Formule 1 nie jeździli, dzięki czemu do testów dopuszczono 39-letniego Alonso).

Grand Prix Abu Dhabi

Na sezon 2021, w którym zobaczymy tylko nieznacznie zmodyfikowane bolidy (wyjątkiem będzie McLaren, który przesiada się z układu napędowego Renaulta na układ napędowy Mercedesa), zaplanowano aż 23 wyścigi. Z kalendarza zniknęło GP Wietnamu, którego kwietniowy termin jest ciągle do wzięcia. W przyszłym roku Vettel przejdzie z Ferrari do Aston Martina, Sainz przejdzie z McLarena do Ferrari, a Ricciardo przejdzie z Renaulta do McLarena. Składów nie zmieni Mercedes (prawdopodobnie: Hamilton nie jest ciągle oficjalnie potwierdzony), Alfa Romeo i Williams, a u Haasa pojawią się dwaj debiutanci: Schumacher oraz Mazerpin (Grosjean i Magnussen mają odnaleźć się w IndyCar). Aktualnie wygląda na to, że zabraknie miejsca dla Pereza, ale nie jest to jeszcze przesądzone. W dwóch zespołach, za którymi stoi Red Bull pewne miejsce ma aktualnie tylko Verstappen. Gdzie w przyszłym roku znajdzie się Albon, Gasly i Kvyat - tego jeszcze ostatecznie nie wiadomo. Nieoficjalnie: od kilku tygodni ma być postanowione, że Gasly zostaje w AlphaTauri, a Kvyat może liczyć tylko na rolę kierowcy rezerwowego. Robert Kubica miałby być związany w dalszym ciągu z zespołem Alfy Romeo w roli kierowcy rezerwowego.

Aktualizacja 18.12.2020 / Perez zostaje w Formule 1 na przyszły rok! Swój jedenasty sezon w mistrzostwach świata spędzi w Red Bullu, w którym miejsce stracił zdegradowany do kierowcy testowego i rezerwowego Albon. Poznaliśmy również pełny skład zespołu AlphaTauri: jego drugim kierowcą zostanie 20-letni Yuki Tsunoda z Japonii, który w tym roku zakończył mistrzostwa Formuły 2 na miejscu trzecim w klasyfikacji generalnej. Jedynym kierowcą, który jeszcze nie potwierdził swojego miejsca w Formule 1 w kolejnym sezonie pozostaje... Hamilton, który od 2013 roku jeździ dla Mercedesa. Aktualny mistrz świata miałby się z tym wstrzymać aż do przyszłorocznych, przedsezonowych testów na początku marca.

Źródło/zdjęcia: formula1.com Grand Prix Abu Dhabi na forumRed Bull RB16 na forumMercedes-AMG F1 W11 EQ Performance na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij