Aktualności
07.07.2022

Toyota GR 86 Cup Świadectwo pochodzenia

Wiosną ubiegłego roku Toyota GT 86 po blisko dziewięciu latach bardzo owocnej kariery ustąpiła miejsce gruntownie zmodernizowanemu modelowi, który przemianowano na GR 86. GR to skrót od Gazoo Racing, nazwy fabrycznego zespołu wyścigowego i rajdowego japońskiej marki. A to zobowiązuje: oto wyścigowa GR 86 Cup.

Małe, atrakcyjne cenowo i nie przerażające mocą silnika coupe z napędem tylnej osi i ręczną skrzynią biegów, które Toyota opracowała razem z Subaru zadebiutowało w oryginalnej formie w listopadzie 2011 roku z 2-litrowym boxerem o mocy okrągłych 200 koni mechanicznych. Kilka miesięcy później Subaru pokazało swojego bliźniaka o nazwie BRZ, a Toyota na rynek północnoamerykański przygotowała wersje pod nieistniejącą już marką Scion. Pierwsza generacja rozeszła się na całym świecie w liczbie ponad dwustu tysięcy egzemplarzy. W kwietniu ubiegłego roku zadebiutowało coupe drugiej generacji: gruntownie zmodernizowany model GT 86, który otrzymał nowy silnik o pojemności 2,4 litra i mocy 235 koni mechanicznych.

Zdjęcie Toyota GR 86 Cup

Pierwsza generacja 86, z bezpośrednim udziałem Toyoty lub tylko jej błogosławieństwem, doczekała się kilku różnych wersji sportowych. Dostaliśmy m.in. auto klasy GT4, pucharówkę na zawody w USA, maszynę klasy GT300 na japoński puchar Super GT, która z drogowym 86 ma wspólne tylko elementy stylistyczne oraz różne ewolucje niższych kategorii wyścigowych i rajdowych. Teraz czas na nowe GR 86. Za kilka miesięcy do akcji wkroczy zupełnie nowa GR 86 Cup, dla której przygotowano zupełnie nowe, markowe mistrzostwa. Oficjalny GR Cup ma być organizowany od przyszłego roku pod skrzydłami Toyota Gazoo Racing North America oraz SRO America. W planie na pierwszy sezon jest w sumie czternaście wyścigów na siedmiu różnych torach na terenie USA. Czy seria zawita na inne kontynenty? Na razie nie wiadomo.

Zdjęcie Toyota GR 86 Cup

GR 86 Cup bazuje na wersji produkowanej seryjnie, a za przygotowanie każdego egzemplarza odpowiedzialna będzie nowa placówka oddziału Toyota Racing Development w miejscowości Mooresville w stanie Północna Karolina. W ramach transformacji samochód otrzyma m.in. klatkę bezpieczeństwa, spoiler z włókien węglowych, nową elektronikę silnika od Boscha, wydech firmy Borla, 6-stopniową, sekwencyjną skrzynię biegów Sadev, układ hamulcowy z elementami firmy Alson, regulowane amortyzatory JRi Schocks, 83-litrowy zbiornik paliwa, wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa produkcji OMP, zmodyfikowane zawieszenie, zmodyfikowaną karoserię i wiele innych. Na uczestników GR Cup będzie czekać pula nagród o wartości jednego miliona dolarów.

Skomentuj na forumUdostępnij