Aktualności
11.02.2023

Haas VF-23 Otwierające okrążenia

Na pierwsze kilometry toru wyścigowego Silverstone wyjechał dzisiaj zupełnie nowy bolid opracowany przez Haasa w partnerstwie z Ferrari, który kilka dni temu pokazał jedynie swoje nowe malowanie. Maszyna o oznaczeniu VF-23 będzie walczyć w mistrzostwach świata Formuły 1 w ósmym sezonie amerykańskiej drużyny.

Haas jest obecnie najmłodszą drużyną w mistrzostwach świata. Amerykańska formacja z centralami w USA, Wielkiej Brytanii i we Włoszech pojawiła się w Formule 1 z początkiem sezonu 2016. Od samego początku Haas współpracuje z Ferrari i wykorzystuje układy napędowe i tylne osie z Maranello. Nie inaczej jest w przypadku bolidu VF-23, który pod wieloma względami - szczególnie jeśli chodzi o sekcje boczne - prezentuje się zupełnie inaczej od poprzednika. Samych zmian regulaminu technicznego w tym roku nie ma wiele. Te najważniejsze to: większe lusterka boczne, podniesione krawędzie podłogi i dyfuzora, wzmocnione pałąki bezpieczeństwa, sztywniejsze podłogi oraz minimalna masa samochodów zmniejszona z 798 do 796 kilogramów.

Zdjęcie Haas VF-23

W mistrzostwach świata nieprzerwanie od sezonu 2014 obowiązują rozbudowane, hybrydowe układy napędowe. W ich skład wchodzą: turbodoładowane silniki spalinowe w układzie V6 o pojemności jedynie 1,6 litra, baterie połączone z systemami odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania MGU-K i cieplnej z układu spalinowego MGU-H oraz półautomatyczne, sekwencyjne skrzynie o ośmiu biegach, które wysyłają całą moc wyłącznie na tylne koła. Najmocniejsze układy napędowe przekraczają tysiąc koni mechanicznych. Mówi się, że silniki Ferrari, z których korzysta Haas, mają być jeszcze mocniejsze, niż w ubiegłym roku. Obecne przepisy sprawiły, że rozwój układów napędowych został już zatrzymany, chyba, że chodzi o kwestie związane z niezawodnością (w tym roku poluzowano ograniczenia związane z pracami nad skrzyniami biegów).

Zdjęcie Haas VF-23

W tym roku dla Haas będą jeździć: 30-letni Kevin Magnussen z Danii oraz 35-letni Nico Hulkenberg z Niemiec. Po dwóch pełnych sezonach z amerykańskim zespołem pożegnał się 23-letni Mick Schumacher, który w tym roku znalazł zatrudnienie jako kierowca rezerwowy ekipy Mercedes-AMG. Magnussen będzie jeździł w barwach Haasa już szósty sezon. Kierowca debiutował w Formule 1 w roku 2014 za kierownicą McLarena. Od tamtej pory wystartował w 141 wyścigach grand prix, w których raz znalazł się na podium. Sezon 2022 zamknął na miejscu trzynastym w klasyfikacji generalnej kierowców. Hulkenberg debiutował w Formule 1 w sezonie 2010 w barwach Williams, a swój ostatni, pełny sezon zaliczył w roku 2019 u Renaulta. Od tamtej pory był kierowcą rezerwowym Racing Point i Aston Martina, co zaowocowało kilkoma pojedynczymi startami. W swojej karierze wystartował w 181 wyścigach grand prix. Ani razu nie był na podium. Sezon 2022 zakończył się dla Haasa na ósmym miejscu w klasyfikacji generalnej konstruktorów.

Skomentuj na forumUdostępnij