Aktualności
13.03.2023

BMW X5 M Competition Dalszy rozwój

X5 firmowane przez oddział BMW M przeszło modernizację, która wydłuży karierę modelu na kolejnych kilka lat. Jeden z największych SUV'ów w ofercie niemieckiej marki będzie teraz dostępny tylko w najmocniejszej specyfikacji Competition, która legitymuje się mocą sięgającą 625 koni mechanicznych.

Model X5, który producent określa mianem Sports Activity Vehicle, produkowany jest nieprzerwanie od prawie ćwierć wieku. Pierwszą generację pokazano w 1999 roku, a dziesięć lat później narodziło się pierwsze X5 M z 4,4-litrowym silnikiem V8 o mocy 555 koni mechanicznych. Aktualne X5 M pojawiło się jesienią 2019 roku i do tej pory oferowane było z silnikiem o mocy okrągłych 600 koni mechanicznych, a także w jeszcze mocniejszej wersji Competition, która po tegorocznej modernizacji pozostanie jedyną opcją. Przy okazji model Competition przekształcono w miękką hybrydę, która w parze z odmłodzonym X6 M Competition jest pierwszym modelem z oddziału BMW M z technologią 48-woltową.

Zdjęcie BMW X5 M Competition

Główną rolę w przypadku układu napędowego X5 M Competition odgrywa w dalszym ciągu podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności 4,4 litra, które nie oparło się małym zmianom. Unowocześniony silnik otrzymał między innymi wzmocniony zespół korbowy, nowy układ dolotowy, nowe turbosprężarki, zoptymalizowany układ smarowania i jak zwykle został połączony z 8-stopniowym automatem M Steptronic. Po raz pierwszy w BMW tego segmentu zainstalowano dodatkowy alternator-rozrusznik podpięty pod 48-woltowy akumulator, który na wale korbowym zespolono ze skrzynią biegów. W razie potrzeby dostarcza on dodatkowe 12 KM oraz 200 niutonometrów. Sam silnik spalinowy produkuje do 625 koni mechanicznych oraz 750 niutonometrów. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest w zakresie od 1800 do 5800 obrotów na minutę. Napęd przenoszony jest stale na wszystkie cztery koła.

Zdjęcie BMW X5 M Competition

Po modernizacji X5 M Competition wyróżnia się między innymi także zmianami stylistycznymi w środku i na zewnątrz, nowymi reflektorami, nowymi felgami o średnicy 22 w standardzie, nowymi lakierami nadwozia, zaktualizowanymi systemami multimedialnymi oraz przeprogramowaną elektroniką, która odpowiada za utrzymanie przyczepności i stabilności. Po raz kolejny rozszerzono również pakiety systemów wspomagających kierowcę oraz możliwości integracji ze smartfonami. Maszyna, która mierzy prawie 4,95 metra długości i waży jakieś 2,4 tony, ma rozpędzać się do setki w czasie 3,9 sekundy i po 13,8 sekundach przekraczać 200 km/h. Prędkość maksymalną ograniczono tradycyjnie do 250 km/h, ale w ramach opcji M Driver's Package ograniczenie można podnieść do 290 kilometrów na godzinę.

Skomentuj na forumUdostępnij