Aktualności

Rolls-Royce Silver Ghost - 110 lat sukcesów

Samochody Rolls-Royce'a od początku motoryzacji uważane są za jedne z najlepszych pojazdów na świecie, ale dzisiaj nie mają właściwie nic wspólnego ze swoimi przodkami, dzięki którym marka zapracowała na to miano sukcesami w imprezach sportowych. Od największych sukcesów minęło niedawno równie sto dziesięć lat.

Markę Rolls-Royce powołano do życia w 1906 roku, w którym to swoje siły, a także zamiłowanie do sprzedaży dóbr luksusowych i elektrotechniki, połączyli Henry Royce oraz Charles Stewart Rolls. Już wtedy przygotowano pierwszy automobil marki, a sławę i stałe miejsce w historii motoryzacji zapewnił jej model Silver Ghost, który pojawił się już trzy lata później i który w różnych wersjach produkowano aż do drugiej połowy lat dwudziestych. Model oferowano z 6-cylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności ponad siedmiu litrów i mocy podniesionej z czasem do prawie 50 koni mechanicznych na podwoziu do dowolnej zabudowy, co sprowadzało się przeważnie do dużych, luksusowych krążowników z otwartą karoserią. Nie brakowało również kosztownie ozdabianych egzemplarzy budowanych specjalnie dla władców różnych zakątków świata, automobili przygotowywanych na różnego rodzaju próby sportowe i wytrzymałościowe, a w czasie pierwszej wojny światowej ciężkich wozów pracujących ciężko w dowolnym terenie.

Zdjęcie Rolls-Royce Silver Ghost

Rolls-Royce zasłynął w swojej ojczyźnie sukcesami w próbach Scottish Reliability Trial w roku 1907 i rajdzie długodystansowym Londyn-Edynburg w 1911 roku. Od formatów wyścigowych trzymano się z daleka... do czasu. W czerwcu 1913 roku zespół startujący w Silver Ghoście zwyciężył w pierwszej edycji Grand Prix Hiszpanii. Wyścig zorganizowano dla samochodów turystycznych, wybierając na miejscówkę górskie drogi na północ od Madrytu. Trasa wyścigu mierzyła w sumie prawie 310 kilometrów długości, a oprócz Rolls-Royce'a swoje reprezentacje wśród kilkunastu samochodów miały takie marki, jak Lorraine-Dietrich, Minerva, De Dion Bouton, Panhard, Opel i Mercedes. Zwycięski Rolls-Royce pokonał dystans trzech okrążeń w czasie 3 godzin, 34 minut i 12 sekund ze średnią prędkością 87 km/h, samochód prowadził Carlos de Salamanca, hiszpański agent marki. Na trzecim miejscu wyścig ukończył drugi egzemplarz Silver Ghosta, samochód prowadził Eric Platford, zasłużony inżynier Rolls-Royce'a.

Zdjęcie Rolls-Royce Silver Ghost

Zaledwie tydzień później Silver Ghost stanął na starcie Alpenfahrt, górskiego rajdu przez Alpy o łącznej długości prawie 2,6 tysiąca kilometrów, których pokonanie zajmowało osiem długich dni. Do samochodów wprowadzono m.in. nową, 4-stopniową skrzynię biegów ze skróconą przekładnią główną, wzmocnione podwozie, powiększony zbiornik paliwa oraz nowy system uruchamiania silnika, szczególnie odporny na mrozy. Na starcie stanęło 46 zespołów, z których 31 osiągnęło linię mety w Wiedniu. W połowie zmagań samochody Rolls-Royce'a zajmowały cztery pierwsze miejsca! Silver Ghost, który prowadził Radley, na ostatnim odcinku kilka razy przekroczył zawrotną jak na tamte czasy i drogi prędkość 110 km/h. Maszyna przyniosła brytyjskiej marce głośną wygraną i przypieczętowała na sobie na dobre miano "najlepszego samochodu na świecie". Produkcja rodziny Silver Ghost zakończyła się w 1926 roku po zbudowaniu prawie 7,5 tysiąca egzemplarzy. Następcę nazwano Phantom.

Źródło/zdjęcia: Rolls-Royce Rolls-Royce Silver Ghost na forumRolls-Royce Silver Ghost - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij