Aktualności
15.08.2023

Aston Martin DB12 Volante Chwile przyjemności

Aston Martin nie traci ani chwili i niecałe trzy miesiące po premierze coupe DB12 prezentuje wersję z otwartym nadwoziem - DB12 Volante. To maszyna, która ma wyznaczać nowe standardy w swoim niszowym segmencie. Segmencie, na potrzeby którego brytyjska marka zapomniała o określeniu grand tourer na rzecz dumnego super tourer.

DB12 jest następcą modelu DB11, który wprowadzono na rynek przeszło siedem lat temu i najnowszym przedstawicielem rodziny DB, której początki sięgają końcówki lat czterdziestych minionego stulecia. Oznaczenie to nawiązuję do inicjałów Davida Bowna, który był właścicielem marki w latach 1946-1972. Najnowszy DB12 utrzymuje styl znany z poprzednich Aston Martinów, nosi przeprojektowane logo firmowe, korzysta z zupełnie nowego systemu infotainment, zrzuca prawie 100 kilogramów względem swojego poprzednika i na stałe porzuca spalinowe silniki w układzie V12. Tym razem klienci nie będą mieli żadnego wyboru: w ofercie pozostała jedynie spalinowa, widlasta ósemka... którą podkręcono do poziomu pozwalającego na przebicie osiągów starego V12. Brzmi od razu lepiej.

Zdjęcie Aston Martin DB12 Volante

Pod maską DB12 umieszczono silnik firmowany przez AMG, do którego trafiła garść modyfikacji przygotowanych przez inżynierów Aston Martina. Podwójnie turbodoładowane V8 ma cztery litry pojemności. Zmodernizowana jednostka dostarcza aż 680 koni mechanicznych oraz 800 niutonometrów (maksymalny moment obrotowy dostępny jest w szerokim zakresie 2750-6000 obrotów na minutę). Oznacza to znaczny wzrost w porównaniu do DB11: w momencie debiutu jego V12 rozwijało 608 KM oraz 700 Nm, a wprowadzone później V8 generowało do 510 KM oraz 675 Nm. Widlasta ósemka współpracuje z 8-stopniowym automatem, węglowym wałem napędowym oraz nowymi, regulowanymi systemami kontroli trakcji i stabilności. Do wyboru mamy pięć trybów jazdy: Wet, GT, Sport, Sport Plus oraz Individual. DB12 Volante ma rozpędzać się do setki w jedynie 3,7 sekundy i rozwijać prędkość maksymalną aż 325 kilometrów na godzinę.

Zdjęcie Aston Martin DB12 Volante

Nowy model bazuje na aluminiowej platformie, która ma charakteryzować się sztywnością zwiększoną o kilka procent w porównaniu do DB11 Volante. Samochód o długości prawie 4,73 metra jest o ponad sto kilogramów cięższy od coupe i waży na sucho 1796 kilogramów. Standardem jest m.in. adaptacyjne zawieszenie w technologii Skyhook, ogumienie Michelin Pilot Sport 5 S na lato i Michelin Pilot Alpin 5 na zimę na 21-calowych felgach, a wśród opcji znajdziemy węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe oraz nagłośnienie Bowers & Wilkins. Miękki dach DB12 Volante potrzebuje około 14 sekund na otworzenie i około 16 sekund na złożenie, a obie operacje mogą zostać przeprowadzone w ruchu z prędkością do 50 kilometrów na godzinę. Pierwsze sztuki mają trafić do klientów w ostatnim kwartale tego roku.

Skomentuj na forumUdostępnij