Aktualności

Grand Prix Węgier Wyrazy niezadowolenia

Druga połowa tegorocznego sezonu mistrzostw świata Formuły 1 została oficjalnie rozpoczęta. Trzynastym z dwudziestu czterech zaplanowanych na sezon 2024 wyścigów grand prix było wczorajsze GP Węgier na 4,4-kilometrowej pętli Hungaroring w miejscowości Mogyoród. Był to przedostatni wyścig przed długą, wakacyjną przerwą.

W trakcie wizyty na Węgrzech doszło do kolejnych ruchów na rynku kierowców: zespół Haas ogłosił, że z końcem sezonu 2024 zakończy współpracę z Magnussenem, który spędził z amerykańską formacją w sumie siedem lat. W pierwszych, piątkowych treningach na Hungaroringu najszybszy był Sainz w Ferrari, za którym uplasowali się Verstappen w Red Bullu i Leclerc w drugim Ferrari. W kolejnych treningach, które musiały zostać przerwane po rozbiciu się Leclerca, najszybszym okrążeniem popisał się Norris w McLarenie, za którym znaleźli się Verstappen i Sainz. Norris był najszybszy również z ostatnich, sobotnich treningach, w których na drugim miejscu uplasował się Piastri w drugim McLarenie, a na trzecim Verstappen.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

W sobotę po południu trakcie Q1 chwilowo kropił deszcz. Spotkanie ze ścianą zaliczył najpierw Sargeant w Williamsie, który uszkodził przednie skrzydło, a później Perez w Red Bullu, który roztrzaskał swoją maszynę i sprowadził czerwone flagi. Do Q2 nie awansowali obaj kierowcy Alpine, Zhou w Sauberze, Perez i niespodziewanie Russell w Mercedesie-AMG. Do ostatniej sesji kwalifikacji nie awansowali obaj kierowcy Williamsa, obaj kierowcy Haasa oraz Bottas w Sauberze. Q3 na dwie minuty przed końcem przerwały czerwone flagi po rozbiciu się Tsunody. Pierwszą linię zajęły McLareny: na pole position Norris, na miejscu drugim Piastri. Za nimi uplasowali się: Verstappen w Red Bullu, Sainz w Ferrari, Hamilton w Mercedesie-AMG, Leclerc w Ferrari, Alonso i Stroll w Aston Martinach oraz Ricciardo i Tsunoda w RB.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Tuż przed startem wyścigu małej naprawy na gridzie wymagał bolid Norrisa, w którym pojawił się problem z pedałem gazu. Prace zakończono na kilka minut przed ruszeniem do okrążenia formującego. W niedzielę temperatura powietrza dochodziła do 30 stopni Celsjusza, temperatura toru przekraczała 43 stopnie. Pierwsza szóstka ruszała na ogumieniu medium, oba Aston Martiny na soft. Pierwsza trójka weszła do pierwszego zakrętu bok w bok! Piastri wyszedł na prowadzenie, Verstappen po wyjechaniu szeroko poza tor awansował na miejsce drugie, na miejsce czwarte spadł Norris, któremu udało się wrócić na miejsce trzecie! Trzy pozycje stracił Sainz, cztery zyskał Albon, pięć zyskał Magnussen, który wskoczył na miejsce dziesiąte. Na wczesny pit stop zjechał Hulkenberg. Okrążenie 3 z 70: Sainz po wyprzedzeniu Alonso awansuje na miejsce szóste.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Okrążenie 4: Verstappen oddaje pozycję Norrisowi zanim zmusi go do tego decyzja grona sędziowskiego. Piastri prowadzi z przewagą blisko 2,5 sekundy, Norris oddala się szybko poza zasięg DRS. Okrążenie 7: pierwsze pit stopy Albona, Magnussena i Ocona, którzy zmieniają ogumienie na hard. W ich ślady idą wkrótce kolejni kierowcy. Okrążenie 15: Stroll po dłuższym postoju spada chwilowo za Magnussena na miejsce szesnaste. Okrążenie 17: pit stop Hamiltona. Okrążenie 18: pit stop Norrisa. Okrążenie 19: pit stop Piastri'ego, który ma ponad 2,5 sekundy przewagi nad Norrisem. Okrążenie 22: pit stop Verstappena i Sainza. Verstappen wraca na tor ze stratą prawie siedmiu sekund do Hamiltona. Okrążenie 24: pit stop Leclerca, który spada na miejsce piąte za Verstappena. Sainz awansuje na miejsce ósme po wyprzedzeniu Pereza, który jeszcze się nie zatrzymywał.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Okrążenie 30 z 70: Piastri prowadzi z przewagą przeszło czterech sekund, Verstappen nie przestaje zbliżać się do Hamiltona. Okrążenie 33: Piastri po błędzie i wyjeździe poza tor traci dwie sekundy ze swojej przewagi. Okrążenie 34: z wyścigu wycofuje się Gasly w Alpine. Okrążenie 35: Verstappen wyprzedza Hamiltona, Hamiltona wyprzedza Verstappena. Okrążenie 41: pit stop Hamiltona i Leclerca. Okrążenie 46: pit stop Norrisa, który wraca na tor z przewagą ponad pięciu sekund nad Hamiltonem. Okrążenie 48: Piastri na późniejszym pit stopie, powrót na tor ze stratą ponad 2,5 sekundy do Norrisa. Zespół McLarena chce, aby kierowcy zamienili się miejscami i wrócili do poprzednich pozycji. Piastri po małym błędzie traci do Norrisa około 3,3 sekundy. Okrążenie 50 z 70: ostatni pit stop Verstappena, który spada na miejsce piąte za Leclerca.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Okrążenie 51: najszybszym kierowcą na torze na tym etapie jest Perez na miejscu ósmym. W pierwszej ósemce tylko Hamilton jedzie na ogumieniu hard, reszta na medium. Russell po swoim ostatnim pit stopie spada z miejsca siódmego na ósme. Okrążenie 57: Verstappen wyprzedza Leclerca i awansuje na miejsce czwarte. Norris ma już cztery sekundy przewagi nad Piastrim, którego cały czas ma przepuścić na polecenie zespołu na prowadzenie. Okrążenie 61: Norris ma już prawie pięć sekund przewagi, oszczędzający ogumienie Piastri nie jest w stanie zbliżyć się do lidera. Okrążenie 62 z 70: zaczyna się walka Verstappena i Hamiltona o ostatni stopień podium. Okrążenie 63: atak po wewnętrznej do pierwszego zakrętu Verstappena, który blokuje koła podczas hamowania, odbija się od koła Hamiltona i wzbija w powietrze, ląduje poza torem i spada na miejsce piąte za Leclerca! Incydent rozpatrzono po wyścigu: bez kar. Trzy okrążenia do końca: Norris przepuszcza Piastri'ego.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Tegoroczne Grand Prix Węgier zakończyło się pierwszym zwycięstwem w karierze Oscara Piastri'ego w McLarenie! Kolejne miejsca zajęli: Norris w drugim McLarenie, Hamilton w Mercedesie-AMG (200 podium w karierze), Leclerc w Ferrari, Verstappen w Red Bullu, Sainz w Ferrari, Perez w Red Bullu, Russell w Mercedesie-AMG, Tsunoda w RB oraz Stroll w Astron Martinie. W klasyfikacji generalnej kierowców przewaga Verstappena nad Norrisem zmalała z 84 do 76 punktów. W tabeli konstruktorów McLaren przeskoczył Ferrari i awansował na drugie miejsce, a przewaga Red Bulla nad najbliższymi rywalami zmalała z 71 do 51 punktów. Kolejnym grand prix będzie wyścig na Spa-Francorchamps w Belgii w dniu dwudziestym ósmym lipca.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Max Verstappen (Red Bull)265 pkt.
Lando Norris (McLaren)189 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)162 pkt.
Carlos Sainz (Ferrari)154 pkt.
Oscar Piastri (McLaren)149 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
Red Bull389 pkt.
McLaren338 pkt.
Ferrari322 pkt.
Mercedes-AMG241 pkt.
Aston Martin69 pkt.
Skomentuj na forumUdostępnij