Aktualności

Grand Prix Emilii-Romanii - 400 wyścigów Red Bulla

Formuła 1 po raz pierwszy w tym roku odwiedziła Europę i znalazła się we Włoszech, gdzie wróci jeszcze we wrześniu. W niedzielę na torze Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari odbyło się piąte w historii GP Emilii-Romanii, w którym od 2020 roku wygrywali wyłącznie kierowcy Red Bulla oraz Mercedesa-AMG. Czy w tym roku udało się dołączyć do nich komuś z McLarena?

GP Emilii-Romanii było siódmym z dwudziestu czterech grand prix zaplanowanych na sezon 2025. W poprzednich wyścigach już sześć razy wygrywali kierowcy McLarena, który prowadzi zdecydowanie w klasyfikacji generalnej konstruktorów. We Włoszech większość zespołów przywiozła ze sobą modernizacje, a największą listą zmian miał pochwalić się Aston Martin. W szeregach Alpine zaszły zmiany innej natury: zespół pożegnał się ze swoim szefem oraz Doohanem, dla którego debiut w Formule 1 dobiegł końca, być może tylko tymczasowo. Jego miejsce zajął Colapinto, który w ubiegłym roku popisał się występami za kierownicą bolidu Williamsa. Według oficjalnych planów Colapinto został zakontraktowany na pięć grand prix, po których może zostać zastąpiony przez kogoś innego (na liście kierowców rezerwowych Alpine są jeszcze Maini i Aron, znani z Formuły 2).

Zdjęcie Grand Prix Emilii-Romanii

W treningach na 4,9-kilometrowym torze Imola rządzili nieprzerwanie kierowcy McLarena z silnikami Mercedesa-AMG. W piątek dwa razy najszybszy był Piastri przez Norrisem, a w sobotę Norris przed Piastrim. Tuż za nimi na trzecim miejscu plasowali się kolejno Sainz w Williamsie w pierwszej sesji treningowej, Gasly w Alpine w drugiej oraz Verstappen w Red Bullu w trzeciej i ostatniej. Tuż poza podium oglądaliśmy kierowców Mercedesa-AMG, Ferrari i Red Bulla. W każdej z sesji nie brakowało wycieczek na żwirowe pobocza i przelotów przez trawę (na barierkach wylądował jeden z Sauberów), a momentami można było nawet pościgać się w parach. Sam Verstappen tydzień wcześniej stał się sensacją pucharu Nürburgring Langstrecken-Serie na słynnym Nürburgring Nordschleife, gdzie w ramach testów pojawił się za kierownicą Ferrari 296 GT3 pod pseudonimem Franz Hermann. Verstappen miał - nieoficjalnie - pobić rekord przeszło 25-kilometrowego okrążenia wśród samochodów klasy GT3!

Zdjęcie Grand Prix Emilii-Romanii

Pierwszą sesję kwalifikacji już po kilku okrążeniach przerwał Tsunoda, który roztrzaskał swojego Red Bulla na barierkach, obracając się w trakcie uderzenia do góry kołami. Q1 zakończył wypadek Colapinto, który awansował do kolejnej sesji, ale nie miał już czym jeździć. Do Q2 nie awansowali Lawson w RB, Hulkenberg w Sauberze oraz obaj kierowcy Haasa (Bearman stracił okrążenie pod czerwonymi flagami na ułamki sekundy przed minięciem linii startu/mety, co wyklarowano dopiero po długich debatach). Po Q2 odpadli Bortoleto w Sauberze i... same niespodzianki: Antonelli w Mercedesie-AMG oraz obaj kierowcy Ferrari! Pole position z przewagą 0,034 sekundy wywalczył Piastri w McLarenie... który na dwóch ostatnich zakrętach musiał wyprzedzać trzy wolniejsze bolidy (trzecie pole position w tym roku i trzecie w karierze). Na kolejnych pozycjach wylądowali: Verstappen w Red Bullu, Russell w Mercedesie-AMG, Norris w McLarenie, Alonso w Aston Martinie, Sainz i Albon w Williamsach, Stroll w Aston Martinie, Hadjar w RB oraz Gasly w Alpine.

Zdjęcie Grand Prix Emilii-Romanii

W niedzielę nad Imolą królowało Słońce, powietrze miało 24, a tor 45 stopni Celsjusza. Tuż przed startem niektórzy mechanicy mieli ręce pełne pracy: w jednym z Mercedesów-AMG zawiódł transponder, a u Williamsa pojawił się wyciek wody. Cała pierwsza dziesiątka ruszała na nowych lub używanych oponach medium, Ferrari postawiło na medium dla Leclerca i hard dla Hamiltona. Na starcie prowadzenie obronił Piastri, ale na pierwszych zakrętach stracił pozycję na rzecz Verstappena w bolidzie zespołu Red Bull Racing, dla którego był to 400 start w Formule 1. Dwie pozycje stracił Hadjar, jedną pozycję stracił Hamilton, jedną zyskał Leclerc. Już po pierwszym kółku do mechaników zjechał Ocon, u którego wymieniono koła. Verstappen natychmiast wypracował przewagę ponad jednej sekundy i uciekł poza zasięg DRS najbliższego McLarena.

Zdjęcie Grand Prix Emilii-Romanii

Okrązenie 3 z 63: Galsy po udanym ataku Lelcerca wyjeżdża poza granice toru i po przelocie przez luźne pobocze spada na miejsce czternaste. Okrążenie 7: na więcej wyprzedzania na razie się nie zapowiada, wszyscy od miejsca czwartego do dwunastego trzymają się w odstępie niespełna jednej sekundy od siebie i czekają tylko na błąd rywala. Colapinto w swoim pierwszym występie dla Alpine jest dopiero siedemnasty. Okrążenie 11: Norris po długiej walce wyprzedza Russella i awansuje na miejsce trzecie. Piastri jest ponad siedem sekund przed nim, Verstappen prowadzi z przewagą zbliżającą się do 2,5 sekundy. Okrążenie 12: pit stopy Russella, Sanza i Leclerca, który awansuje przed Russella! Okrążenie później zatrzymuje się również Alonso, który wyjeżdża na tor z płonącymi hamulcami na przedniej osi. Okrążenie 14: 3,6-sekundowy postój zalicza Piastri, który spada na miejsce dwunaste przed Leclerca.

Zdjęcie Grand Prix Emilii-Romanii

Okrążenie 17: Piastri zbliża się do Tsunody, który dostaje polecenie jak najdłuższego utrzymania kierowcy McLarena za sobą, ale nic z tego, Piastri wyprzedza go przy pierwszej okazji. Okrążenie 24: wiadomo już, że część zespołów pojedzie tylko na jeden pit stop. Największym wyzwaniem dla tych, którzy jadą na dwa pit stopy - szczególnie Piastri i Leclerc - jest wyprzedzanie tych, którzy jeszcze się nie zatrzymywali i strata cennych sekund. Okrążenie 25: Piastri dołącza do walki, którą od początku wyścigu prowadzą Antonelli i Hamilton. Żaden z tej dwójki nie utrudnia wyprzedzania i awansu na miejsce piąte. Verstappen w tym czasie prowadzi z przewagą prawie dziesięciu sekund nad Norrisem i prawie piętnastu sekund nad Albonem. Okrążenie 28: Piastri wyprzedza Hadjara i awansuje na miejsce czwarte. Okrążenie 29: 2,1-sekundowy postój Norrisa, który spada na miejsce siódme między Hamiltona i Leclerca.

Zdjęcie Grand Prix Emilii-Romanii

Okrążenie 29: żółte flagi, wirtualny samochód bezpieczeństwa! Na trawie poza torem zatrzymał się Ocon, którego Haas wyzionął ducha. Okrążenie 30: 2,3-sekundowy postój Verstappena, w którego ślady idą Albon, Hadjar, Antonelli, Hamilton, Leclerc, Russell i inni! Albon spada na miejsce czwarte za dwa McLareny, piąty jest Hadjar. Najwięcej traci Leclerc, który spada pechowo na miejsce dziesiąte, Russell spada na miejsce dwunaste. W pierwszej dziesiątce utrzymują się obaj kierowcy Aston Martina. Okrążenie 31: na postój zjeżdża Piastri, który zatrzymuje się na 3,3 sekundy i spada na miejsce czwarte. Zielone flagi! Leclerc wyprzedza Strolla i awansuje na miejsce dziewiąte. Verstappen jedzie po pewną wygraną z przewagą blisko dwudziestu sekund nad Norrisem. Okrążenie 33: Leclerc wyprzedza Alonso i awansuje na miejsce ósme.

Zdjęcie Grand Prix Emilii-Romanii

Okrążenie 34: Antonelli traci miejsce szóste na rzecz Hamiltona. Okrążenie 35: do pierwszej dziesiątki po wyprzedzeniu Stolla wraca Russell. Okrążenie 36: Hamilton wyprzedza Hadjara i awansuje na miejsce piąte. Okrążenie 38: Antonelli traci miejsce siódme na rzecz Leclerca. Okrążenie 40: miejsce w pierwszej dziesiątce traci Alonso, którego wyprzedza Hulkenberg, Piastri wyprzedza Albona i awansuje na miejsce trzecie. Okrążenie 41: Leclerc zdobywa kolejną pozycję, po wyprzedzeniu Hadjara jest szósty. Okrążenie 42: do strefy punktowej po wyprzedzeniu Hulkenberga wraca Sainz. Okrążenie 46: Antonelli traci kolejne pozycje i zatrzymuje się na trawie poza torem, to koniec wyścigu dla Włocha prowadzącego maszynę Mercedesa-AMG. Żółte flagi, a po chwili samochód bezpieczeństwa! Na pit stop od razu zjeżdża Verstappen, a po nim zatrzymują się także Norris, Hamilton, Hadjar i inni. Na miejsce drugie wraca Piastri.

Zdjęcie Grand Prix Emilii-Romanii

Okrążenie 48: na pit zjeżdża również Albon, który spada na miejsce piąte za Leclerca. Za samochodem bezpieczeństwa znika prawie cała różnica czasowa między pierwszą trójką i innymi kierowcami. Okrążenie 53 z 63: zielone flagi, sprint do mety! Verstappen po rozgrzaniu ogumienia ucieka natychmiast przed McLarenami, wszyscy za nimi jadą grzecznie gęsiego i czekają na aktywację DRS. Na miejsce dziesiąte po wyprzedzeniu Hulkenberga awansuje Tsunoda. Okrążenie 55: Verstappen ma już ponad dwie sekundy przewagi, Piastri ma tylko jakąś sekundę przewagi nad Norrisem. Okrążenie 57: Hamilton wyprzedza Russella i awansuje na miejsce szóste. Okrążenie 58: Piastri spada na miejsce trzecie, Norris awansuje na drugie. Okrążenie 60: Albon atakuje Leclerca, ale musi ratować się przed kontaktem, nie mieści się w torze i po przelocie przez żwirowe pobocze spada za Hamiltona. Okrążenie 61: Hamilton wyprzedza Leclerca. Ostatnie kółko: Leclerc po wcześniejszym incydencie oddaje pozycję Albonowi.

Zdjęcie Grand Prix Emilii-Romanii

Tegoroczne Grand Prix Emilii-Romanii zakończyło się wygraną Maxa Verstappena w Red Bullu z przewagą ponad 6,1 sekundy (65 wygrana w karierze, druga w tym roku, 124 wygrana w historii Red Bulla). Kolejne miejsca zajęli: Norris i Piastri w McLarenach, Hamilton w Ferrari, Albon w Williamsie, Lelcerc w Ferrari, Russell w Mercedesie-AMG, Sainz w Williamsie, Hadjar w RB oraz Tsunoda w Red Bullu. Po siedmiu grand prix w generalce konstruktorów McLaren oddala się od rywali w zatrważającym tempie: jego przewaga nad Mercedesem-AMG wzrosła ze 105 do 132 punktów, Red Bull traci kolejne 16 punktów. W generalce kierowców prowadzi Piastri, którego przewaga nad Norrisem skurczyła się z 16 do 13 punktów. Zbliża się do nich Verstappena. W kalendarzu na najbliższe dwa tygodnie nie ma miejsca na przerwę: już dwudziestego piątego maja wyścig na ulicach Monako, a pierwszego czerwca wyścig w Hiszpanii.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Oscar Piastri (McLaren)146 pkt.
Lando Norris (McLaren)133 pkt.
Max Verstappen (Red Bull)125 pkt.
George Russell (Mercedes-AMG)99 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)61 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
McLaren279 pkt.
Mercedes-AMG147 pkt.
Red Bull131 pkt.
Ferrari114 pkt.
Williams51 pkt.
Źródło/zdjęcia: formula1.com, Red Bull Racing Grand Prix Emilii-Romanii na forumRed Bull RB21 na forumMcLaren MCL39 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij