
Skoda Favorit - Ulubione historie
Skoda Favorit, której przedstawicieli nawet dzisiaj nie brakuje na polskich drogach i która swego czasu była montowana w Poznaniu, ma już prawie czterdzieści lat. Nie brakuje również takich, którzy popularną Favoritkę nazwaliby klasykiem. W tym kierunku idzie także Skoda, która konceptem zupełnie nowego malucha otwiera serię inspirowaną historycznymi modelami.
Model Favorit został przygotowany przez Czechów w połowie lat osiemdziesiątych, a jego kariera zakończyła się w połowie lat dziewięćdziesiątych, niedługo po całościowym przejęciu Skody przez Volkswagena. Kompaktowy Favorit został wtedy zastąpiony przez bazującą na podobnych rozwiązaniach Felicię, którą już przed końcem stulecia zastąpiła Fabia, bazująca już na rozwiązaniach wspólnych z grupą Volkswagena. Favorit w wersji osobowego, pięciodrzwiowego hatchbacka, obok którego powstało wydłużone kombi Forman, wersja dostawcza Praktik i pick-up, miał niecałe 3,82 metra długości i ważył tylko niespełna 900 kilogramów, zależnie od wersji. Na początku lat dziewięćdziesiątych Favorit i jego pochodne były jedyną linią modelową w ofercie Skody. W sumie wyprodukowano prawie 1,1 miliona egzemplarzy wszystkich wersji nadwoziowych (ponad 783 tysiące sztuk wersji osobowej).

Favorit była idealnie dopasowana do potrzeb i możliwości rynku Europy Środkowej i produkowana była w kilku różnych miejscach na terenie Czech. Linie modelu powstały we włoskim Bertone, które pierwszy prototyp przedstawiło już w 1984 roku. Auto od końca 1987 roku, w którym powstało pierwsze niespełna 200 sztuk, oferowano w kilku wariantach silnikowych i kilku wariantach wyposażenia. Podstawą były 4-cylindrowe, rzędowe silniki benzynowe o pojemności niespełna 1,3 litra na gaźnikach, a później jednopunktowym wtrysku paliwa, które dostarczały od 54 do 68 koni mechanicznych oraz do 100 niutonometrów. Napęd na przód przenosiła ręczna skrzynia o pięciu biegach. Na wybranych rynkach oferowano również mniejszą jednostką o pojemności 1,1 litra i mocy 50 koni mechanicznych. Najmocniejsze warianty pozwalały na rozpędzenie się do setki w około czternaście sekund i rozwinięcie prędkości maksymalnej 150 kilometrów na godzinę. Oprócz spalinówek powstały również wersje elektryczne, które pozostały prototypami.

Dziś Skoda Favorit, która pojawiła się również w różnych rajdach i wyścigach, żyje przede wszystkim w kolorowych wspomnieniach. Nie zapomina o niej również sam producent, który w ramach przeglądu swojej 130-letniej historii odbudowuje swoje historyczne klasyki lub próbuje przenieść je na język XXI wieku. To ostatnie spotkało model Favorit, który został narysowany jako współczesny koncept, podążający za najnowszym językiem stylistycznym marki, Modern Solid. Nowy Favorit, przedstawiony na razie tylko na grafikach, miałby być pięciodrzwiowym, czteroosobowym maluchem o napędzie elektrycznym i licznymi rozwiązaniami nawiązującymi do przodka. Czy to jednocześnie zapowiedź nowego modelu? Skoda od razu studzi emocje: wskrzeszenie Favorit nie jest planowane i zaprezentowany tu koncept nie zwiastuje niczego, co jest na drodze do produkcji seryjnej. Wiadomo za to, że tym podobnych konceptów będzie więcej.
Źródło/zdjęcia: Skoda Skoda Favorit na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum