
BMW i7 Solid Power - Na rzecz rozwoju
Kilka dni temu z taśmy produkcyjnej zjechał trzymilionowy zelektryfikowany samochód osobowy grupy BMW, a w ubiegłym roku co czwarte sprzedane auto koncernu było hybrydą lub elektrykiem. W najbliższej przyszłości w tego typu pojazdach mogą pojawić się akumulatory ze stałym elektrolitem, które trafiły ostatnio na drogi publiczne w prototypie limuzyny i7.
Akumulatory ze stałym elektrolitem zamiast płynnego w porównaniu do rozwiązań stosowanych obecnie mają odznaczać się przede wszystkim wyższą gęstością energii, a tym samym mniejszymi rozmiarami. To przełoży się bezpośrednio na większy zasięg i mniejszą masą własną samochodów o napędzie elektrycznym. W przypadku BMW takie właśnie rozwiązania przygotowywane są razem z firmą Solid Power, z którą współpracę rozpoczęto w 2016 roku, czego efektem było między innymi uruchomienie nowej linii produkcyjnej akumulatorów. Uwaga na akumulatorach ze stałym elektrolitem siarczkowym skupia się już od ponad trzech lat. Kilka tygodni temu zaowocowało to wypuszczeniem pierwszego prototypu na drogi publiczne.

BMW uruchomiło prototypową linię produkcyjną akumulatorów nowej generacji, All-Solid-State Battery, w skrócie ASSB, w Centrum Kompetencji Produkcji Ogniw w Parsdorfie pod koniec 2022 roku. Teraz akumulatory ze stałym elektrolitem trafiły do prototypu zbudowanego na bazie modelu i7, największej limuzyny w ofercie BMW. Samochód i jego następcy będzie służył przede wszystkim do testów systemów zarządzania ekspansją ogniw, utrzymaniem ich odpowiedniej temperatury i ciśnienia, a także do poszukiwania rozwiązań na jeszcze lepszą integrację ogniw w kompletny pakiet. Auto ma poruszać się na razie tylko w okolicy Monachium. To wielki krok na drodze do produkcji seryjnej, ale na razie nikt nie próbuje przewidzieć, kiedy dokładnie takie wynalazki trafią na rynek.

Seryjne BMW i7 oferowane jest aktualnie z litowo-jonowymi akumulatorami o pojemności użytkowej przekraczającej 101 kilowatogodzin, które umieszczone są w podłodze. Prawie 5,4-metrowa limuzyna oferowana jest z napędem tylko tylnej lub obu osi, a najmocniejszy wariant i7 M70 xDrive legitymuje się maksymalną mocą 660 koni mechanicznych (w odpowiednim trybie jazdy). Maszyna taka waży przeszło 2,7 tony i rozpędza się od zera do setki w zaledwie 3,7 sekundy. Zasięg: do 560 kilometrów, według norm WLTP. Luksusowe BMW i7 będzie prawdopodobnie pierwszym modelem w kolejce do implementacji akumulatorów ASSB. Rywale również nie próżnują: w lutym na drogi swój prototyp wyprowadził Mercedes-Benz, własne rozwiązania testuje Honda, Hyundai czy Stellantis, a debiut seryjnego auta z takimi akumulatorami jeszcze w tym roku zapowiada MG, które należy do chińskiego SAIC Motor.
Źródło/zdjęcia: BMW BMW i7 Solid Power na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum