
Grand Prix Włoch - Najszybszy wyścig
Formuła 1 po raz drugi i ostatni odwiedziła w tym roku Włochy. W połowie maja mistrzostwa świata opanowały Imolę, a w pierwszych dniach września wylądowały na torze Monza. W minionym sezonie przed własną publicznością triumfowało tu Ferrari. To sukces, który przed tegorocznym GP Włoch wyglądał na bardzo trudny, ale nie całkowicie niemożliwy do powtórzenia.
Ferrari zajmuje w tym roku drugie miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów, ale ma już ponad dwa razy mniej punktów od prowadzącego McLarena. W tym roku zespołowi z Maranello nie udało się jeszcze wygrać w ani jednym grand prix, a w piętnastu wyścigach Ferrari tylko pięć razy pojawiło się na podium. Niedzielne spotkanie na torze Monza było szesnastym wyścigiem z dwudziestu czterech zaplanowanych na sezon 2025. Wizyta na 5,8-kilometrowym Autodromo Nazionale di Monza, na którym średnia prędkość najszybszych okrążeń przekracza 260 km/h, zaczęła się od występów młodych talentów. W pierwszych, piątkowych treningach za kierownicę Alpine po raz pierwszy wskoczył Aron, którego już dwa razy oglądaliśmy w treningach Saubera, a u McLarena po raz drugi pojawił się Dunne, który jeździ w tym roku w Formule 2.

Ferrari pojawiło się na Monzie w zmienionych kolorach, które przygotowano z okazji 50-lecia zdobycia pierwszego tytułu mistrzowskiego z włoskim zespołem przez Niki'ego Laudę. Specyfika włoskiego toru - długie proste, szybkie zakręty - sprawiła, że zespoły sięgnęły po unikatowe rozwiązania, jak przygotowane tylko na ten wyścig tylne skrzydła czy elementy zawieszenia. W pierwszych treningach najszybsi byli kierowcy Ferrari: pierwszy Hamilton, drugi Leclerc, a za nimi Sainz w Williamsie. W drugiej sesji treningowej najszybszy był Norris w McLarenie, za którym uplasowali się Leclerc i Sainz. W sobotę w trzeciej i ostatniej sesji treningowej ponownie najszybszy był Norris. Tuż za nim znalazł się Leclerc, a na trzecim miejscu wylądował Piastri w drugim McLarenie, aktualny lider mistrzostw świata. Różnica czasowa między pierwszym a dwudziestym miejscem w ostatniej sesji treningowej sięgnęła zaledwie 0,973 sekundy.

W sobotę po południu po pierwszej sesji kwalifikacyjnej odpadli obaj kierowcy Alpine, obaj kierowcy Racing Bulls - Hadjar i Gasly po wymianie silników i innych zmianach w bolidach i tak starowali z alei serwisowej - oraz Stroll w Aston Martinie. Kolejną sesję opóźniono ze względu na żwir zalegający na torze. Tym razem odpadli obaj kierowcy Williamsa, obaj kierowcy Haasa oraz Hulkenberg w Sauberze. Po pole position w ostatniej chwili sięgnął niespodziewanie Verstappen w Red Bullu, który ustanowił nowy rekord okrążenia: jedna minuta i 18,792 sekundy (średnia prędkość: 264,7 km/h)! Kolejne miejsca startowe zdobyli: Norris i Piastri w McLarenach (ten pierwszy ze stratą 0,77 sekundy), Leclerc w Ferrari, Russell i Antonelli w Mercedesach-AMG, Bortoleto w Sauberze, Alonso w Aston Martinie, Tsunoda w Red Bullu oraz Hamilton w Ferrari, który w ramach kary za poprzedni weekend wyścigowy został cofnięty z miejsca piątego na dziesiąte.

W niedzielę nad torem było słonecznie: temperatura powietrza 27 stopni Celsjusza, temperatura toru 44 stopni. Wyścig wystartował tuż po godzinie piętnastej. Cała pierwsza dziesiątka ruszała na ogumieniu medium, za nią było różnie. Już po okrążeniu formującym z wyścigu musiał wycofać się Hulkenberg, który był w kwalifikacjach dwunasty. W jego Sauberze zawiodła hydraulika. Do pierwszego zakrętu bok w bok weszli Norris i Verstappen, który musiał ściąć zakręt. Wcześniej Norrisowi zabrakło asfaltu i zaliczył małą wycieczkę przez trawę. Na miejsce drugie wskoczył Leclerc, ale Piastri bardzo szybko odzyskał miejsce. Cztery miejsca na pierwszym kółku stracił Antonelli. Okrążenie 2 z 53: Verstappen zgodnie z dobrymi obyczajami oddaje pozycję Norrisowi i unika ewentualnej kary, która mogłaby być nałożona, gdyby pozycji nie oddał, Leclerc ponownie awansuje na miejsce trzecie.

Okrążenie 4: Verstappen wyprzedza Norrisa na pierwszym zakręcie i odzyskuje prowadzenie! Hamilton po wyprzedzeniu Tsunody awansuje na miejsce ósme. Okrążenie 5: Hamilton po wyprzedzeniu Alonso wskakuje na siódme miejsce. Okrążenie 6: Piastri wraca na miejsce trzecie, na czwarte spada Leclerc. Okrążenie 7: Hamilton jest już szósty, na siódme miejsce spada Bortoleto, Verstappen zwiększa przewagę i prowadzi z zapasem ponad dwóch sekund. Okrążenie 15: przewaga Verstappena stale się powiększa i przekracza już cztery sekundy. Okrążenie 18: Antonelli awansuje na miejsce dziewiąte, na dziesiąte spada Tsunoda. Okrążenie 20: jako pierwszy z pierwszej dziesiątki na postój zjeżdża Tsunoda, którego niedługo później na torze wyprzedza Bearman. Następni na pit stop zjeżdżają Bortoleto i Alonso, którzy wymieniają się pozycjami. Alonso po oszczędzeniu ułamków sekund na ostrym hamowaniu przed linią ograniczenia prędkości i wzorowej pracy mechaników awansuje po wyjeździe z alei serwisowej przed Bortoleto.

Okrążenie 25: Alonso po jednym z setek przelotów przez krawężnik spada w chmurze iskier na ostatnie miejsce, wraca do mechaników z uszkodzonym zawieszeniem na przedniej osi i wycofuje się z wyścigu. Okrążenie 28: pit stop Russella, który cały czas liczy na wyprzedzenie Leclerca. Okrążenie 30: Antonelli widzi czarno-białą flagę za kilkukrotne przekroczenie granic toru. McLareny chcą zostać dłużej na torze i kończyć wyścig na oponach soft, u Verstappena ogumienie jest już wyraźnie zmęczone, ale aktualny mistrz świata nie zwalnia i ma ponad sześć sekund przewagi. Okrążenie 34: pit stop Leclerca, który ma prawie pięć sekund przewagi nad Russellem. Między nimi jest Ocon z karą pięciu sekund za wypchnięcie z toru innego kierowcy, oraz Stroll, którzy jeszcze się nie zatrzymywali. Russellowi udaje się wyprzedzić tę dwójkę bez większej straty czasowej i awansować na miejsce siódme. Nie zatrzymywali się także Albon i Hamilton - miejsca piąte i czwarte.

Okrążenie 38: pit stop Verstappena, który wraca na tor na oponach hard. Okrążenie 40: do pierwszej dziesiątki wraca Antonelli, na miejsce jedenaste spada Gasly. Okrążenie 41: żółte flagi! Na wejściu do Variante della Roggia doszło do zderzenia Sainza i Bearmana, który otrzymuje karę 10 sekund. Obaj jadą dalej, ale mają uszkodzone bolidy. Okrążenie 42: na miejsce dziesiąte po postoju spada Albon. Okrążenie 45: Antonelli traci miejsce dziewiąte na rzecz Albona. Okrążenie 46: po ogumienie soft zjeżdża Piastri, który zatrzymuje się tylko na 1,9 sekundy. Okrążenie 47: długi, aż 4,9-sekundowy postój Norrisa po problemach z dokręceniem koła! Na prowadzenie wraca Verstappen, a Norris po wyjeździe z alei serwisowej spada na miejsce trzecie. Lider ma aż ponad 18 sekund przewagi i jedzie po pewną wygraną. Okrążenie 49: Piastri otrzymuje polecenie przepuszczenia Norrisa, po czym może podjąć z nim walkę. Do walki jednak już nie dochodzi: Norris ucieka poza zasięg DRS.

Tegoroczne Grand Prix Włoch zakończyło się zwycięstwem Maxa Verstappena w Red Bullu z przewagą 19,2 sekundy (trzecia wygrana w tym roku i 66 w karierze). Był to najszybszy wyścig w historii mistrzostw świata Formuły 1: zwycięzca przejechał linię mety po jednej godzinie, 13 minutach i 24,325 sekundach ze średnią prędkością za cały wyścig 250,706 km/h. Kolejne miejsca zajęli: Norris i Piastri w McLarenach, Leclerc w Ferrari, Russell w Mercedesie-AMG, Hamilton w Ferrari, Albon w Williamsie, Bortoleto w Sauberze, Antonelli w Mercedesie-AMG, który był ósmy, ale kończył z karą doliczenia pięciu sekund za chaotyczną jazdę, oraz Hadjar w Racing Bullu. W tabeli konstruktorów McLaren powiększył przewagę nad Ferrari z 324 do 337 punktów. W tabeli kierowców Piastri trzyma się przed Norrisem z przewagą skurczoną z 34 do 31 punktów. Kolejny wyścig, siedemnaste grand prix z dwudziestu czterech, będzie miał miejsce dwudziestego pierwszego września na ulicach Baku w Azerbejdżanie.
Klasyfikacja generalna kierowców - top 5 | ||
---|---|---|
Oscar Piastri (McLaren) | 324 pkt. | |
Lando Norris (McLaren) | 293 pkt. | |
Max Verstappen (Red Bull) | 230 pkt. | |
George Russell (Mercedes-AMG) | 194 pkt. | |
Charles Leclerc (Ferrari) | 163 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5 | ||
---|---|---|
McLaren | 617 pkt. | |
Ferrari | 280 pkt. | |
Mercedes-AMG | 260 pkt. | |
Red Bull | 239 pkt. | |
Williams | 86 pkt. |