
Zenos E10 RZ - Wymagający entuzjasta
Po kilkunastu latach od premiery swojego pierwszego modelu przypomina o sobie brytyjskie Zenos Cars. Firma będzie budowała swoją przyszłość na kolejnej ewolucji sportowego roadstera E10, który wejdzie na rynek w specyfikacji RZ. Maszyna będzie legitymowała się stosunkiem mocy do masy zbliżającym się do 500 koni mechanicznych na jedną tonę.
Zenos Cars zostało założone wiosną 2012 roku, a za jego powstaniem stali specjaliści z historią zatrudnienia przez Lotusa oraz Caterhama. Niedługo później gotowy był pierwszy model marki, sportowy roadster E10, zbudowany na lekkim kadłubie z włókien węglowych oraz aluminiowym kręgosłupem i wyposażony w umieszczone centralnie jednostki napędowe od Forda. Do jesieni 2016 roku udało się sprzedać i dostarczyć ponad sto samochodów w różnych wersjach, ale kilka miesięcy później po serii anulowanych zamówień firma musiała ogłosić bankructwo. Już wtedy w planach były kolejne ewolucje E10, które na razie nie doszły do skutku. Dziś Zenos wraca do żywych z modelem E10 RZ i planami na kolejne ewolucje, które będą wywodzić się z oryginalnej oferty i które przyniosą szereg nowoczesnych rozwiązań.

E10 RZ ma stanąć na szczycie oferty reaktywowanej marki. Maszyna bazuje na sprawdzonej platformie, w której wprowadzono kilka istotnych zmian. Najważniejsze to zwiększenie rozstawu kół, obniżenie środka ciężkości, poprawione zawieszenie, nowe mocowania skrzyni biegów i silnika, nowe okablowania i elektronika układu napędowego, nowoczesne oświetlenie, węglowe fotele oraz nowe wyświetlacze. Sercem wariantu RZ będzie dwulitrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o czterech cylindrach, współpracujący z ręczną skrzynią o sześciu biegach i mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Maksymalna moc: jakieś 385 koni mechanicznych przy sześciu tysiącach obrotów na minutę. Moment obrotowy: 510 niutonometrów od trzech tysięcy obrotów na minutę. Przy masie własnej tylko około 790 kilogramów oznacza to co najmniej 485 koni mechanicznych na tonę.

E10 RZ ma rozpędzać się do setki w jakieś 3,2 sekundy i rozwijać prędkość maksymalną ponad 240 kilometrów na godzinę. Model ten na swoim rodzimym rynku ma kosztować około 140 tysięcy funtów (aktualnie to równowartość około 685 złotych). Produkcja auta ma ruszyć na początku przyszłego roku. Trzy miesiące później ma być gotowy model E10 R2, do którego trafi silnik o pojemności 2,3 litra i mocy około 330 koni mechanicznych (stosunek mocy do masy ma dochodzić do 400 koni mechanicznych na tonę). Spodziewana cena: około 120 tysięcy funtów (okolice 585 koni mechanicznych). Pierwsza partia wznowionej linii E10 będzie limitowana, a Zenos spodziewa się, że w pierwszym roku produkcji dostarczy klientom co najmniej pięćdziesiąt samochodów, w tym co najmniej trzydzieści w specyfikacji RZ.
Źródło/zdjęcia: Zenos Cars, zenoscars.com Zenos E10 RZ na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum