Porsche 9R3
Przez lata osiemdziesiąte w 24-godzinnym wyścigu Le Mans rządziło Porsche z modelami 936, 956 i 962, które wygrały siedem razy. Pod koniec dekady układ sił nieco się zmienił i triumfowały maszyny Jaguara i Saubera z silnikiem Mercedes-Benza. W roku 1994, korzystając z dziury w przepisach, wygrał Dauer 962, dwa lata później triumfował prototyp TWR z silnikiem Porsche, a w roku 1998 pierwsze linię mety przekroczyło 911 klasy GT1. Mimo takiego rozstrzygnięcia było jasne, że przyszłość należy do prototypów.
Porsche podjęło odpowiednie kroki z należytym wyprzedzeniem. Wzięło na warsztat prototyp TWR, który wygrał we francuskim maratonie dwa razy, i przekształciło go w sezonie 1998 w model LMP1-98, zbudowany w dwóch sztukach. Debiut nie był zbyt obiecujący: do mety nie dojechał żaden egzemplarz. A takie niepowodzenia mobilizują Niemców tylko do jeszcze bardziej wytężonej pracy.
Niedługo po klęsce uruchomiono w tajemnicy projekt budowy własnego prototypu klasy LMP, ukrywającego się pod wewnętrznym oznaczeniem 9R3 i nazywanego LMP 2000. Początkowo testowano tu podwójnie doładowaną, 6-cylindrową jednostkę typu boxer, ale później zwrócono się ku broni większego kalibru. Mowa o 3,5-litrowym silniku V10, który jeszcze w 1992 roku zaprojektowano dla Formuły 1. Z myślą o nowym przeznaczeniu jednostkę przeprojektowano tak, że urosła do pięciu, a później 5,5 litrów.
Projekt 9R3 niestety anulowano jeszcze przed jego ukończeniem, a niekompletne auto miało okazję do wyruszenia tylko na dwa dni testów w placówce w Weissach w rękach Boba Wolleka i Allana McNisha. Powód anulowania? Pozostają tylko domysły. Przerzut funduszy i inżynierów na projekt Cayenne, bliźniaka Volkswagena Touarega? Zwolnienie miejsca dla Audi? Modelu 9R3 za nowości nigdy publicznie nie ujawniono i według oficjalnego stanowiska producenta taki samochód nigdy nie istniał. Aż do czasu...
Jedyny zbudowany egzemplarz spoczął gdzieś w magazynach marki w Weissach i cierpliwie czekał na swoje wyjście na światło dzienne. Latem 2018 roku samochód po raz pierwszy pokazano publicznie na Festiwalu Prędkości w Goodwood, wtedy jeszcze nie jeździł. Jesienią 2024 roku po ponownym uruchomieniu, dokładnie w 25-lecie pierwszych testów, LMP 2000 wyprowadzono ponownie na tor testowy w Weissach!
Skomentuj na forum