Lamborghini Topolino Barchetta
Pierwszy, seryjny model marki Lamborghini wszedł na rynek w 1964 roku, ale Ferruccio Lamborghini rozpoczął przygodę samochodami dużo wcześniej. Już jako nastolatek pracował nad ciągnikami rolniczymi w warsztacie swojego ojca, a w czasie wojny zajmował się samochodami włoskiego wojska. Po wojnie założył Lamborghini Trattori i rozpoczął budowę tanich, małych traktorów pod własnym nazwiskiem, których bardzo brakowało w kraju. Wtedy też zbudował swój pierwszy samochód.
Po wojnie w całej Europie brakowało wszystkiego. Dlatego pierwsze traktory Lamborghini bazowały na silnikach i innych elementach od włoskich i zagranicznych producentów. Tak samo było z pierwszym samochodem, przygotowanym przez Lamborghini'ego. Punktem wyjścia był dla niego mały Topolino, słynny model 500 produkowany od 1936 roku przez zakłady Fiata, który w fabrycznej formie rozpędzał się do zawrotnych 60 kilometrów na godzinę.
Lamborghini przygotował swoje auto specjalnie z myślą o starcie w 1948 roku w prestiżowym wyścigu Mille Miglia i próbie swoich sił w roli kierowcy. Pojazd kwalifikował się do klasy S750 (silniki o pojemności do 750 centymetrów sześciennych), która zdominowana była przez maszyny Fiata i specjały bazujące na Fiatach. Jedyne w swoim rodzaju auto 32-letniego Włocha było zwinnym, dwuosobowym spyderem z nową karoserią, gruntownie zmodyfikowanym silnikiem (nowa głowica, tłoki, korbowody, lekkie koło zamachowe, pojemność zwiększona z 567 do 650 centymetrów sześciennych, obroty ponad 5000 obr/min) i prędkością maksymalną dochodzącą do 130 kilometrów na godzinę. Maszynę ozdobiło logo w postaci liter FLC wpisanych w trójkąt. Oznaczały one Ferruccio Lamborghini i Cento, gminę, w której Lamborghini rozpoczął swoją działalność i produkcję traktorów.
Wyścigowa kariera Włocha zakończyła się tak szybko, jak się rozpoczęła. Lamborghini rozbił swoje dzieło po przejechaniu ¾ dystansu i nie dojechał do mety Millie Miglia. Prawdopodobnie stąd też wzięła się po części jego późniejsza niechęć do budowania samochodów wyścigowych. Dzisiaj wyjątkowe Topolino z numerem 427 spoczywa całe i zdrowe w zbiorach Museo Ferruccio Lamborghini w miejscowości Funo w Bolonii.