Studebaker Type 542
W grudniu 1951 roku dr Ferry Porsche odbył swoją pierwszą, powojenną wizytę w Ameryce. Za wielką wodą miał konsultować projekty militarne i pracować nad dystrybucją swoich aut z oficjalnym przedstawicielem. Ten ostatni zaproponował aby Porsche przyłożył rękę do popularnego, amerykańskiego wozu, który miałby produkować Studebaker. Projekt ruszył z kopyta pod zaskakującym odrzuceniu przez markę licencji na produkcję Volkswagenów.
Na wiosnę 1952 roku Porsche ze świtą swoich najlepszych ludzi odwiedził Studebakera z prototypem dwudrzwiowego Porsche 356 ze zwiększonym rozstawem osi i miejscem dla czterech dorosłych osób. Demonstracja cierpiącego na wiele bolączek auta zakończyła się podpisami pod kontraktem i uruchomieniem projektu Type 542.
Studebaker od Porsche miał być napędzany zupełnie nowym silnikiem V6, rozwidlonym pod kątem 120 stopni i chłodzonym powietrzem lub wodą - opracowano od razu dwa warianty. Jednostka o pojemności prawie 3,1 litra dostarczała 98 KM w 219-kilogramowej wersji chłodzonej powietrzem i 108 KM w drugim wariancie, który był dodatkowo o 13 kilogramów lżejszy. Jednostkę umieszczono pod maską czterodrzwiowego prototypu z elementami z seryjnie produkowanego modelu Champion i nowoczesnym, samonośnym nadwoziem.
W pełni sprawny Type 542 przechodził intensywne testy przez prawie cały 1954 rok, w którego drugiej połowie popłynął do USA. Kilka miesięcy wcześniej prototyp został pokazany na wystawie w Genewie. Studebaker był pod wrażeniem dzieła Porsche, ale do jego finalizacji i wprowadzenia na rynek zabrakło pieniędzy. Zadłużoną firmę przejął wkrótce Packard, który na ukończenie projektu nie zamierzał wykładać grubych milionów.
Współpraca Porsche i Studebakera zakończyła się przed końcem 1954 roku. Dziś przypomina o niej tylko prototyp chłodzonego powietrzem silnika V6, który spoczywa w fabrycznym muzeum niemieckiej marki w Stuttgarcie. Na początku lat sześćdziesiątych podjęto kolejną próbę zbudowania amerykańskiego, popularnego sedana z silnikiem Porsche pod postacią projektu Type 633, ale tym razem skończyło się tylko na planach.