Aktualności
12.12.2013

BMW M4 Coupe Cztery pięć sześć

Oddział BMW M ujawnił zupełnie nowe M4 Coupe, które poznaliśmy w sierpniu jako koncept, w wersji gotowej do produkcji seryjnej. Następca czwartej generacji 2-drzwiowego M3 przynosi wiele zmian, z jednostką napędową na czele, ale w tym samym czasie pod wieloma względami wraca do swoich korzeni.

W porównaniu do poprzednika M4 jest dłuższe, szersze i niższe, a dzięki większemu zastosowaniu włókien węglowych i aluminium o około 80 kilogramów lżejsze. Z aluminium wykonano między innymi elementy zawieszenia, przednią maskę i boczne ściany podwozia, a z CFRP dach, łuk dachowym, klapę bagażnika, wał napędowy, rozporę komory silnika i drobne elementy karoserii. Według niemieckich norm coupe waży na sucho 1497 kilogramów.

BMW M4 Coupe

Model, w którego przygotowaniu uczestniczyli zawodowi kierowcy wyścigowi (między innymi Bruno Spengler i Timo Glock), porzucił ideę wolnossącego V8 z poprzednika na rzecz rzędowej szóstki. Nowy silnik z podwójnym doładowaniem, bezpośrednim wtryskiem paliwa, układami Valvetronic i Double-Vanos mierzy prawie trzy litry pojemności. Motor w zakresie od 5500 do 7300 obrotów na minutę generuje 431 KM, a od 1850 do 5500 obrotów na minutę 550 Nm - to o 11 KM i 150 Nm więcej, niż w starym M3. Silnik, dość nietypowo dla jednostki turbo, rozkręca się aż do 7600 obr/min.

BMW M4 Coupe

W standardzie w M4 otrzymamy ręczną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach oraz aktywny, sterowany elektronicznie mechanizm różnicowy (Active M Differential), blokujący się w zakresie od 0 do 100%. Na rozwinięcie 100 km/h auto będzie potrzebowało 4,3 sekund, na pokonanie 1000 metrów 22,2 sekund, a na przyspieszenie od 80 do 120 km/h na czwartym biegu tylko 3,5 sekund. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Średnie zużycie paliwa według norm EU: 8,8 litrów na 100 kilometrów.

BMW M4 Coupe

W opcji znajdą się między innymi tarcze hamulcowe ze spieków węglowo-ceramicznych, adaptacyjne zawieszenie Adaptive M i dwusprzęgłowa, 7-stopniowa skrzynia biegów M DCT trzeciej generacji z systemem Drivelogic, kontrolą szybkiego startu i... funkcją upalania ogumienia Smokey Burnout. Coupe M4 z przekładnią DCT, cieższe od wersji z manualem o 40 kilogramów, będzie rozwijać 100 km/h w czasie 4,1 sekund i przekraczać pierwsze 1000 metrów po 21,9 sekundach. Średnie zużycie paliwa spadnie do 8,3 litrów.

BMW M4 Coupe

Wśród oczywistych zmian w porównaniu do zwykłego coupe 4 serii znajdą się między innymi nowe felgi, poszerzone tylne nadkola, nowe zderzaki, adaptacyjne oświetlenie w technologii LED (za dopłatą), fotele, kierownica, wymyślne lusterka zewnętrzne i darmowa aplikacja BMW M Laptimer na smartfony, dzięki której będziemy mogli śledzić swoje postępy na torze. Zupełnie nowe M4 Coupe, obok którego ujawniono także 4-drzwiowe M3, będzie produkowane w fabryce przy Preußenstraße w Monachium, miejscu narodzin dwadzieścia osiem lat temu pierwszego M3.

BMW M4 Coupe

Najstarsze M3, produkowane do 1991 roku, zasilane było 4-cylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 2,3 litrów i mocy 195, a bez katalizatora 200 KM. BMW musiało sprzedaż 5000 sztuk, aby samochód został dopuszczony do wyścigów w grupie A. W sumie, razem z kabrioletem, sprzedano prawie 18 tysięcy egzemplarzy. Drugie M3 weszło na rynek w 1992 roku, po raz pierwszy w trzech wersjach nadwoziowych. Auto zasilała 3-litrowa, rzędowa szóstka o mocy 286 KM, która w M3 GT wzrosła do 295 KM. W roku 1995 silnik rozrósł się do 3,2 litrów i 321 KM. Pojazd znalazł 71,2 tysiące nabywców.

BMW M3 Coupe

Trzecia generacja, która wyszła w 2000 roku, pozostała przy 3,2-litrowej jednostce, którą wzmocniono do 343 KM. Na świat przyszło także limitowane, odchudzone o 110 kilogramów M3 CSL o mocy 360 KM. Czwarta generacja z 2007 roku przywitała się 4-litrowym V8 o mocy 420 KM. W jej ramach pojawiło się limitowane, 450-konne M3 GTS oraz odchudzone M3 CRT (Carbon Racing Technology), które powstało w tylko 67 egzemplarzach. Produkcja wszystkich czterech serii M3 sięgnęła prawie 240,3 tysięcy sztuk.

Skomentuj na forumUdostępnij