DS 21 Pallas - Wehikuł czasu
Citroen już w czerwcu ubiegłego roku wydzielił ze swoich produktów oddzielną markę DS, zarezerwowaną dla najbardziej ekskluzywnych modeli, której ekspansję rozpoczęto od rynków azjatyckich. W minionym tygodniu DS Automobiles zadebiutowało oficjalnie na naszym kontynencie. Wydarzenie uświetniono... klasycznym Citroenem DS 21 po dawce eliksiru młodości.
Europejski debiut DS Automobiles przypadł na osiemdziesiąty piąty salon samochodowy w Genewie, który będzie otwarty jeszcze do piętnastego marca. Na szwajcarską wystawę przygotowano seryjny model DS 5 po głębszym liftingu, koncept DS 5 Moon Dust na jego bazie oraz pokazany już w ubiegłym roku koncept DS Divine. Wśród nowości stanęła także wizja limuzyny DS 21 Pallas, wielki ukłon w stronę pierwszego Citroena DS, który obchodzi w tym roku swoje sześćdziesiąte urodziny - sensacyjna maszyna debiutowała w październiku 1955 roku w Paryżu.
Nieprzerwanie fascynujący DS w wersji DS 21 został przeniesiony w rok 2015 w studiu DS Style Centre. Pieczołowicie odrestaurowany egzemplarz pokryto lakierem w odcieniu ciemnego błękitu Ink Blue, w którym zadebiutował DS 5. Całą kabinę z charakterystyczną, jednoramienną kierownicą obszyto półanilinową skórą, dzieloną również z DS 5. Pallas to luksusowa linia wyposażenia, którą wprowadzono na rynek w 1964 roku i nazwano po jednej z bogiń w greckiej mitologii. Obejmowała ona między innymi wysokiej jakości skórzaną tapicerkę, lepsze wygłuszenie, chromowane detale karoserii, dodatkowe lampy, regulowany na wysokość fotel kierowcy oraz metaliczne lakiery.
Model DS do dzisiaj pozostaje jednym z najbardziej ekstrawaganckich samochodów w historii motoryzacji, któremu udało się podbić serca milionów użytkowników dróg. Pojazd po kolejnych modernizacjach produkowano aż do roku 1975, kończąc na blisko 2,8 milionów egzemplarzy. Poza opływową sylwetką prosto z kosmosu auto wyróżniało się m.in. innowacyjnym, hydro-pneumatycznym zawieszeniem, hydro-pneumatycznym wspomaganiem układu kierowniczego i hamulcowego, reflektorami poruszającymi się ze skrętem kierownicy, nietypowym sterowaniem (nie było na przykład pedału hamulca, ale przycisk w podłodze) oraz szybami bez ramek w obu parach drzwi.
DS od samego początku istnienia korzystał z rzędowych silników o czterech cylindrach. W pierwszym DS 19 z 1955 roku jednostka napędowa miała 1,9 litra pojemności. Z czasem silnik rozrósł się do 2,4 litrów i ostatecznie mocy 141 koni mechanicznych, a do współpracy z nim zaprzęgano ręczne skrzynie biegów o czterech lub pięciu przełożeniach, 4-stopniowy półautomat i 3-stopniowy automat. Model DS 21 zasilała 2,2-litrowa ewolucja jednostki, z której wykrzesano 109 koni mechanicznych. Motor pozwalał na rozpędzenie się do imponującej w tamtym czasie prędkości 175 kilometrów na godzinę.
Źródło/zdjęcia: Citroen DS 21 Pallas na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum