Aktualności
27.04.2015

Mazda MX-5 U brzegów Europy

Z początkiem marca Mazda rozpoczęła w Hiroshimie produkcję czwartej generacji rozchwytywanego roadstera MX-5, który opracowano we współpracy z Fiatem. Pierwsze egzemplarze trafią do japońskich właścicieli w czerwcu, a od dzisiaj auto można zamawiać w Wielkiej Brytanii. Model oferowany jest od 1989 roku, od którego sprzedano rekordową liczbę ponad 950 tysięcy sztuk.

Czwarta MX-5, znana na innych rynkach jako Miata lub Roadster, jest najlżejszym wcieleniem auta od czasu pierwszej generacji, do czego przyczyniło się między innymi podwozie serii Skyactiv z centralnym dźwigarem, silnikiem posadzonym tuż za przednią osią i napędem przenoszonym oczywiście na tył. Oprócz ubytku około 100 kilogramów w porównaniu do poprzedniej generacji MX-5, twórcy auta chwalą się także idealnym rozkładem masy w stosunku 50:50 między osami i wyraźnie obniżonym środkiem ciężkości.

Mazda MX-5

Klienci japońskiej marki w Wielkiej Brytanii mają do wyboru dziewięć standardowych konfiguracji, a wśród nich pięć poziomów wyposażenia i dwie, wolnossące jednostki napędowe o czterech, ustawionych w rzędzie cylindrach. Najtańszą opcją będzie MX-5 na 16-calowych felgach z 1,5-litrowym silnikiem o mocy 131 koni mechanicznych. W najdroższych wersjach znajdzie się 2-litrowy motor o mocy 160 koni mechanicznych, któremu towarzyszyć będą 17-calowe felgi, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz dodatkowe wzmocnienia zawieszenia. W obu przypadkach trafimy na ręczną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach.

Mazda MX-5

Standardem w bazowych MX-5 będą między innymi przednie światła z LED'ami, ręczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, podgrzewane lusterka, odtwarzacz CD, kontrola trakcji i stabilności. W bogatszych wersjach lub za dopłatą dostaniemy m.in. bardziej rozbudowany sprzęt audio, klimatyzację, nawigację, czujniki parkowania, sportowe zawieszenie z amortyzatorami Bilstein i tapicerkę z lepszych gatunków skóry. Na terenie Wielkiej Brytanii najtańszą MX-5 wyceniono na 18,5 tysięcy funtów, wliczając VAT i lokalne opłaty, a najdroższą na 23,3 tysiące funtów. Obecnie to odpowiednio około 105 i 130 tysięcy złotych. Data pojawienia się na auta w innych krajach Europy nie jest jeszcze znana.

Skomentuj na forumUdostępnij