Lotus Elise Sport - Godny zaufania
Lotus Elise, który dwadzieścia lat temu zrewolucjonizował rynek najmniejszych samochodów sportowych, przechodzi kolejną ewolucję. Z salonów sprzedaży już wkrótce znikną bazowe Elise oraz Elise S, a w ich miejsca wjadą nowe wydania o oznaczeniach Sport i Sport 220. Dotychczas brytyjska marka sięgała po nazwę "Sport" tylko raz, w słynnym Espricie.
Jak zwykle w przypadku tym podobnych zmian rewolucji nie ma. Elise Sport to model, który przesuwa granicę swoich możliwości metodą małych kroków: traci kolejne kilogramy, urywa kolejne sekundy i otwiera nowe możliwości. Oba nowe wydania straciły w stosunku do swoich poprzedników po 10 kilogramów, a Elise Sport waży teraz rekordowo niskie 866 kilogramów. Ubytek masy uzyskano między innymi dzięki nowemu akumulatorowi, fotelom i nowym opcjom tapicerki, która może być wykonana ze skóry lub Alcantary.
W roadsterze Elise Sport wykorzystywany jest umieszczony centralnie, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra, mocy 136 koni mechanicznych i momencie obrotowym 160 niutonometrów. Motor współpracuje z ręczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach oraz mechanizmem różnicowym z elektroniczną blokadą Boscha. Auto potrzebuje 6,5 sekund na rozpędzenie się do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna sięga 204 kilometrów na godzinę. Średnie zapotrzebowanie na paliwo zmniejszono do 6,3 litrów na sto kilometrów.
Dużo mocniejszy Elise Sport 220 to maszyna ważąca 914 kilogramów i korzystająca z czterocylindrowego silnika o pojemności 1,8 litra ze sprężarką, który połączono z tą samą, ręczną skrzynią biegów. Odpowiednio zmotywowana jednostka napędowa dostarcza w tym przypadku 220 koni mechanicznych i 250 niutonometrów (na jedną tonę przypada prawie 241 KM). Osiągi: tylko 4,6 sekund w sprincie od zera do setki i prędkość maksymalna na poziomie 234 km/h. Zużycie paliwa spadło do średniej 7,5 litrów na sto kilometrów.
Każdy Elise produkowany jest na aluminiowym podwoziu, wykorzystuje niezależne zawieszenie z amortyzatorami Bilstein i sprężynami Eibach, hamulce z zaciskami od AP Racing, przygotowany do jazdy torowej system ABS oraz systemy Lotus Dynamic Performance Management. Oba nowe wcielenia Elise pojawią się w europejskich salonach sprzedaży Lotusa już w grudniu, a w innych częściach świata w styczniu. Elise Sport na terenie Niemiec wyceniono na 39,9 tysięcy euro, a Elise Sport 220 na 48,7 tysięcy euro. Obecnie to okolice 170 i 205 tysięcy złotych.
Źródło/zdjęcia: Lotus Lotus Elise Sport na forumLotus Elise Sport 220 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum