Maserati Levante - Nieodparta siła
Po latach próśb, gróźb, oczekiwania i pokazów konceptów, o których dzisiaj mało kto pamięta, Maserati doczekało się pierwszego, seryjnego modelu w segmencie SUV. Punkt zwrotny w historii włoskiej marki zapowiadany jest jako najlepsza w swojej klasie maszyna do sportowej jazdy oraz jazdy po śniegu i lodzie. Jej nazwa to Levante.
Pierwszy samochód typu SUV w dziejach Maserati zawdzięcza swoją nazwę ciepłemu prądowi powietrza z Morza Śródziemnego. Zbudowana w dużej mierze z aluminium maszyna mierzy ponad pięć metrów długości i w zależności od wersji waży w stanie gotowym do jazdy co najmniej 2,1 tony (masa między osiami rozkłada się w idealnym stosunku 50/50). Pojazd zbudowany jest na platformie znanej z limuzyn marki, która sprowadza się w tym przypadku między innymi do napędu na wszystkie cztery koła z debiutującym systemem Torque Vectoring oraz adaptacyjnego, pneumatycznego zawieszenia.
Producent przewidział na chwilę obecną trzy wersje silnikowe Levante z pozwalającym oszczędzić paliwo systemem Stop & Go: jedną wysokoprężną oraz dwie benzynowe. Levante Diesel napędzany będzie trzylitrowym turbodieslem w układzie V6 o mocy 275 koni mechanicznych i momencie 600 niutonometrów. Słabsza, turbodoładowana benzyna będzie trzylitrowym V6 o mocy 350 koni mechanicznych i momencie 500 niutonometrów z funkcją overboost, zwiększającą zakres obrotów, w którym dostępny będzie maksymalny moment obrotowy. Oba modele będą poruszać się na felgach o średnicy 18 cali.
Najmocniejszy Levante S na kołach z 19-calowymi felgami (w opcji obręcze o średnicy do 21 cali) będzie napędzany trzylitrowym motorem V6, którego parametry podniesiono do 430 KM i 580 Nm. Tak samo, jak w dwóch pozostałych wersjach silnikowych, moc na obie osie przenosić będzie 8-stopniowy automat firmy ZF plus mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu na tylnej osi. Levante S będzie rozpędzał się do 100 km/h w czasie 5,2 sekund, a jego prędkość maksymalna sięgnie 264 km/h. Wśród trybów jazdy znajdziemy opcję "Sport" z żywszymi reakcjami pedału gazu i układu kierowniczego oraz donioślejszym wydechem.
Levante będzie wyposażony m.in. w zastępy elektronicznych pomocników (Hill Holder, Hill Descent Control, Adaptive Cruise Control, Blind Spot Alert, Lane Departure Warning, Forward Collision Warning, Park Assist), systemy Maserati Stability Program (ABS, ASR i tak dalej), kamery o zasięgu widzenia 360°, układ hamulcowy pozwalający wytracić prędkość 100 km/h na drodze 34,5 metrów, regulację prześwitu (od 247 mm w trybie Off-Road 2 do 162 mm w trybie Park), nowy Human Machine Interface z 8,4-calowym ekranem dotykowym oraz skórzaną tapicerkę w standardzie. Ceny modelu w Szwajcarii - auto miało swoją premierę w Genewie - zaczynają się od 75,9 tysięcy franków. To prawie 305 tysięcy złotych.
Źródło/zdjęcia: Maserati Maserati Levante na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum