Haas VF-17 - Budowa maszyn
W ubiegłym roku do Formuły 1 dołączył amerykański zespół Gene'a Haasa, który w przeciwieństwie do innych debiutów z tego stulecia od razu wskoczył na punktowane pozycje. Swój pierwszy sezon zakończył na ósmym miejscu w tabeli konstruktorów przed trzema innymi zespołami. Dzisiaj pokazał swoją nową maszynę na sezon 2017.
W tym roku wszystkie bolidy będą od swoich poprzedników szersze, cięższe i znacznie szybsze. Prognozy różnych zespołów mówią nawet o czterech sekundach, które mają być urwane na okrążeniach niektórych torów. Szerokość samochodów zwiększono z 1800 do 2000 milimetrów, minimalną masę podniesiono z 702 do 728 kilogramów, a limit paliwa na wyścig zwiększono ze 100 do 105 kilogramów. O blisko ¼ poszerzono wszystkie koła, przednie do 305 milimetrów, tylne aż do 405 milimetrów. Całkowicie przeprojektowano przednie i tylne skrzydła, poszerzono, wydłużono i podwyższono dyfuzory. Konstruktorzy VF-17 oceniają, że w porównaniu do zeszłorocznego bolidu nie zmieniły się tylko pedały gazu i hamulca.
W układy napędowe nie ingerowano. To w dalszym ciągu hybrydowe zestawy z benzynowymi V6 o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem o mocy przeszło 600 koni mechanicznych (w tym roku ma być przekroczona granica 1000 KM!) oraz systemy odzyskiwania energii kinetycznej i cieplnej. Z tych ostatnich płynie dodatkowe 163 koni mechanicznych, które kierowca może wykorzystać w trakcie jednego okrążenia w ograniczonym przedziale czasu. Zespół Haas w ubiegłym roku polegał na konstrukcji Ferrari. W tym roku Amerykanie będą w dalszym ciągu korzystać z włoskich jednostek napędowych. Z silnikami Ferrari pracują również bolidy Saubera, ale są to zeszłoroczne jednostki. Haas ma dostęp do najnowszych.
Dla Haas F1 Team w nowym bolidzie VF-17 jeździć będą Romain Grosjean z Francji oraz Kevin Magnussen z Danii. Pierwszy jeździł dla Haasa rok temu, drugi przeniósł się z Renaulta. Grosjean startuje w Formule 1 od roku 2009. Od tego czasu dziesięć razy oglądaliśmy go na podium, nie wygrał jeszcze ani jednego wyścigu. Magnussen startuje od sezonu 2014, na podium był tylko raz (drugie miejsce w debiucie w Australii). W ubiegłym roku zespół Haasa punktował w pięciu wyścigach, za każdym razem w pierwszej dziesiątce danego grand prix plasował się Grosjean, który zakończył sezon na trzynastym miejscu w klasyfikacji generalnej kierowców.
Źródło/zdjęcia: haasf1team.com, formula1.com Haas VF-17 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum