Aktualności

Porsche 919 Hybrid Evo - Pogromca Nordschleife

Dokonało się. Dziś rano zespół Porsche i Timo Bernhard, dwukrotny zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans, pobili ponad 35-letni, absolutny rekord przejazdu pętli Nürburgring Nordschleife. Słynne "Zielone Piekło" o długości 20,8 kilometra w starciu z ponad tysiąckonnym prototypem 919 Hybrid Evo nie miało najmniejszych szans.

Poprzedni rekord na Nordschleife, które w ciągu kilkudziesięciu lat oczywiście bardzo się zmieniło, padł również pod kołami samochodu ze Stuttgartu. Pod koniec maja 1983 roku Stefan Bellof w wyścigowym, 620-konnym Porsche 956 grupy C pokonał tor w czasie zaledwie sześciu minut i 11,13 sekund. Słynny, rekordowy przejazd zaliczył podczas kwalifikacji do 1000-kilometrowego wyścigu na Nürburgringu, jednej z rund pucharu World Sportscar Championship. Od tamtego czasu na Nordschleife o rekordy okrążeń rywalizowały głównie drogowe samochody produkowane seryjnie, które od kilku lat schodzą regularnie poniżej siedmiu minut.

Porsche 919 Hybrid Evo

Dzisiejsze Nordschleife jest domeną samochodów klasy GT3 i najszybsze maszyny wyścigowe od dawna tu się nie pojawiają: ostatni wyścigu Formuły 1 z północną pętlą miał miejsce w 1976 roku, a prototypy długodystansowych mistrzostw świata ostatni raz kręciły się tu w 1983 roku. Porsche 919 Hybrid Evo nie należy do żadnej z tych grup. To specjalny projekt, powstały na bazie prototypu klasy LMP1 pucharu World Endurance Championship, z którym Porsche zgarnęło kilka tytułów mistrzów świata i trzy razy wygrało w Le Mans. Evo nie podlega żadnym przepisom, co dało piorunujące efekty: 720 koni mechanicznych z silnika spalinowego z systemem odzyskiwania energii cieplnej z układu wydechowego, 440 koni mechanicznych z silnika elektrycznego, jeszcze sprawniejszy, dołączany napęd na obie osie z systemem odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania, rozbudowana aerodynamika i kuracja odchudzająca, po której zrzucono prawie 40 kilogramów.

Porsche 919 Hybrid Evo

Dziś rano 35-letni rekord Bellof pobił Timo Bernhard, zeszłoroczny mistrz świata World Endurance Championship i pięciokrotny zwycięzca 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu. Niemiecki kierowca pokonał pętlę Nürburgring Nordschleife o długości 20832 metrów w niewiarygodnym czasie zaledwie pięciu minut i 19,546 sekund ze średnią 233,8 km/h! Bernhard: "To wielka chwila dla mnie i dla całego zespołu - wisienka na torcie programu 919. Model Evo był przygotowany idealnie i na rekordowym okrążeniu dałem z siebie wszystko. Dzięki dociskowi aerodynamicznemu mogłem w niektórych częściach toru nie zdejmować nogi z gazu, co wcześniej nawet nie przyszłoby mi do głowy. Nordschleife znam całkiem nieźle. Ale dzisiaj musiałem nauczyć się toru w zupełnie nowy sposób."

Źródło/zdjęcia: Porsche Porsche 919 Hybrid Evo na forumPorsche 919 Hybrid - prezentacja modelu 2017Subskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij