Aktualności

Ferrari SF90 - Dokładna forma

W ubiegłym roku minęło dziesięć lat od kiedy po raz ostatni w Formule 1 dominowało Ferrari, zgarniając mistrzowskie tytuły wśród kierowców i konstruktorów. W erze zdominowanej przez markę Mercedes-AMG włoski zespół musiał zadowalać się niższymi pozycjami, choć nie brakowało przebłysków geniuszu. Do sezonu 2019 drużyna z Maranello przystąpi z bolidem SF90.

Scuderia Ferrari obchodzi w tym roku 90 rocznicę działalności, stąd też oznaczenie nowego samochodu. Drużyna, na której czele stał Enzo Ferrari, zaczynała w 1929 roku jako fabryczny zespół wyścigowy Alfy Romeo. Dopiero po drugiej wojnie światowej Enzo rozpoczął produkcję wyścigowych i osobowych samochodów firmowanym własnym nazwiskiem. Ferrari obecne jest w mistrzostwach świata Formuły 1 od samego początku, nieprzerwanie od sezonu 1950. W tym czasie fabryczny zespół zwyciężył w 234 wyścigach, zdobył 16 tytułów mistrzów świata konstruktorów i 15 tytułów mistrzów świata kierowców. SF90 jest sześćdziesiątym piątym bolidem przygotowanym przez Ferrari na mistrzostwa świata.

Ferrari SF90

Ferrari jest obecnie jednym z trzech zespołów Formuły 1, którzy korzysta z własnego układu napędowego (pozostałe dwa to Mercedes-AMG i Renault). Włoska instalacja pracuje również na pokładzie bolidów zespołów Haas i Alfa Romeo (dawniej Sauber). Od sezonu 2014 w Formule 1 obowiązują hybrydowe układy, oparte na spalinowych silnikach w układzie V6 o kącie rozwidlenia 90° i pojemności tylko 1,6 litra z turbodoładowaniem oraz systemach odzyskiwania energii kinetycznej MGU-K (Motor Generator Unit-Kinetic) i cieplnej MGU-H (Motor Generator Unit-Heat). Silnik spalinowy współpracuje z 8-stopniową skrzynią biegów i kręci się do piętnastu tysięcy obrotów na minutę, a cały układ napędowy może dostarczać maksymalnie nawet ponad 1000 koni mechanicznych (w tym maksymalnie 163 KM z MGU-K).

Ferrari SF90

Tegoroczne zmiany przepisó sprawiły, że bolidy otrzymały m.in. zupełnie nowe skrzydła z przodu i tyłu, powiększone i uproszczone. Zmiany ograniczyły również rozmiary elementów aerodynamicznych w obrębie przedniej osi i przedniej części podwozia. Minimalna masa samochodów została podniesiona z 733 do 740 kilogramów bez paliwa (w tym co najmniej 80 kilogramów na kierowcę i balast, wliczając siedzenie i osprzęt), a limit paliwa na wyścig podniesiono ze 105 do 110 kilogramów. Mniejsze zmiany to dodatkowe światła na tylnym skrzydle, zmieniona pozycja bocznych lusterek czy uproszczone oznaczenie typów ogumienia, za którego przygotowanie odpowiada firma Pirelli.

Ferrari SF90

Kierowcami Ferrari w tym roku będą: 31-letni Sebastian Vettel z Niemiec oraz 21-letni Charles Leclerc z Monako. Vettel debiutował w Formule 1 w sezonie 2007 za kierownicą bolidu BMW, a dla włoskiego zespołu jeździ nieprzerwanie od roku 2015. Wcześniej spędził sześć lat z Red Bullem, z którym zdobył cztery tytuły mistrza świata z rzędu, w latach 2017 i 2018 został wicemistrzem. W swojej karierze wygrał w 52 wyścigach, 111 razy lądował na podium. Leclerc zadebiutował w ubiegłym roku pod skrzydłami Saubera i zakończył sezon na miejscu trzynastym w generalce. Jego najlepszym wynikiem było miejsce szóste w Azerbejdżanie. Ferrari zajęło w ubiegłym roku drugie miejsce w klasyfikacji generalnej.

Źródło/zdjęcia: formula1.ferrari.com, formula1.com Ferrari SF90 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij