Aktualności
20.02.2020

Renault RS20 Skryte pragnienia

Zespół Renault do ostatniej chwili ukrywał swoją nową maszynę na tegoroczny sezon mistrzostw świata Formuły 1. Francuska ekipa pokazała to, co przygotowała dopiero wczoraj, gdy rozpoczęły się oficjalne, przedsezonowe testy. Bolid o oznaczeniu RS20 wydaje się mieć nadal wiele do ukrycia, co ułatwia czarne malowanie.

Przygoda Renaulta z Formułą 1 w roli konstruktora dzieli się na trzy okresy: 1977-1985, w którym udało się wspiąć na miejsce drugie w klasyfikacji generalnej, 2002-2011, w którym zdobyto dwa tytuły mistrzów świata konstruktorów i dwa kierowców oraz okres trwający od 2016 roku, od którego Renault próbuje wrócić na szczyt. W międzyczasie marka jako dostawca silników zdobyła kilkanaście tytułów mistrzowskich razem z Williamsem i Benettonem, a w ostatniej dekadzie z Red Bullem, z którym nie jest już związana. W minionym sezonie ekipa z placówkami w Enstone w Wielkiej Brytanii oraz Viry-Chatillon we Francji zajęła piąte miejsce w tabeli konstruktorów.

Renault RS20

Nowa maszyna francuskiej marki nie musiała przechodzić żadnej rewolucji, ponieważ przepisy techniczne w tym roku zmieniły się tylko w detalach, a rewolucja i zupełnie nowe samochody nadejdą w sezonie 2021. RS20 zasila autorski układ napędowy, na którym w tym roku polega jeszcze tylko McLaren. To hybrydowa konstrukcja upakowana z turbodoładowanego, spalinowego, 24-zaworowego silnika V6 o pojemności 1,6 litra, który kręci się do piętnastu tysięcy obrotów na minutę, systemów odzyskiwania energii kinetycznej i cieplnej, litowo-jonowych baterii oraz 8-stopniowej skrzyni biegów. Cały samochód musi ważyć zgodnie z przepisami co najmniej 745 kilogramów bez paliwa. Moc RS20 ma przekraczać 950 koni mechanicznych.

Renault RS20

W tym roku dla Renaulta jeździć będzie 30-letni Daniel Ricciardo z Australii oraz 23-letni Esteban Ocon z Francji. Ricciardo przeniósł się do Renaulta w ubiegłym roku po siedmiu latach spędzonych w zespołach Red Bulla (dwa sezony w Toro Rosso, pięć w Red Bull Racing), w trakcie których zwyciężył w siedmiu wyścigach. Miniony sezon Ricciardo zakończył na miejscu dziewiątym w klasyfikacji generalnej kierowców z najlepszym wynikiem we Włoszech (czwarte miejsce). Ocon pojawił się w Formule 1 w połowie 2016 roku w zespole Manor, a później spędził dwa lata w Force India, z którego powstało aktualne Racing Point. W ubiegłym roku nie jeździł w Formule 1 i pełnił przede wszystkim rolę kierowcy testowego w zespole Mercedesa.

GP Australii anulowane

Aktualizacja 13.03.2020 / W czwartek przed zaplanowanym na 15 marca GP Australii, które miało otworzyć nowy, złożony z rekordowej liczby dwudziestu dwóch rund sezon Formuły 1, z wyścigu wycofał się McLaren. U jednego z członków brytyjskiej formacji wykryto obecność koronowirusa SARS-CoV-2. Już wcześniej z powodu światowej epidemii odwołano GP Chin (19 kwietnia), a GP Bahrajnu (22 marca) zostało zaplanowane jako impreza bez kibiców. Kilkanaście godzin później podjęto decyzję o odwołaniu wyścigu w Australii, a w kolejnej dobie zawieszono również organizację wyścigu w Bahrajnie oraz pierwszego w historii GP Wietnamu (5 kwietnia). Nowy sezon Formuły 1 miałby wystartować w najlepszym przypadku na początku maja od GP Holandii (3 maja), które wróciło do kalendarza mistrzostw świata po 35 latach przerwy. Nie wiadomo czy i kiedy odbędą się wyścigi w Australii, Bahrajnie, Wietnamie i Chinach, a w zależności od rozwoju epidemii mogą zostać podjęte decyzje o odwołaniu kolejnych grand prix.

GP Monako anulowane

Aktualizacja 19.03.2020 / Światowa pandemia koronawirusa doprowadziła do podjęcia kolejnych decyzji, których skutki obejmą najbliższe miesiące i lata. Typowa, letnia przerwa w mistrzostwach świata, trwająca dwa tygodnie na przełomie lipca i sierpnia została zmieniona na trzy tygodnie uśpienia na przełomie marca i kwietnia, po czym należy spodziewać się wyścigów w środku lata. We Włoszech, które na epidemii ucierpiały dotychczas najbardziej, swoje fabryki i zakłady, w tym dział sportowy, zamknęło między innymi Ferrari. Dziś podjęto jednogłośną decyzję o przesunięciu wielkiej zmiany przepisów i wprowadzeniu zupełnie nowych bolidów z sezonu 2021 na sezon 2022. Jednocześnie przyjęto, że aktualne regulacje techniczne będą obowiązywać również w sezonie 2021. Z kalendarza zniknęły wyścigi majowe. Grand prix w Hiszpanii oraz Holandii poszukują nowych terminów. GP Monako zostało odwołane całkowicie: po raz pierwszy od 1954 roku Formuła 1 w ogóle nie zagości na ulicach śródziemnomorskiego królestwa.

GP Kanady anulowane

Aktualizacja 08.04.2020 / Sytuacja związana z pandemią koronawirusa nadal jest bardzo ciężka, szczególnie w takich krajach, jak Włochy, Hiszpania, Francja czy USA. Dziewiątym wyścigiem Formuły 1, który ląduje wśród odwołanych lub przełożonych w czasie jest GP Kanady, zaplanowane oryginalne na 14 czerwca. Według najnowszych prognoz sezon 2020 mógłby wystartować w najlepszym przypadku w Europie w czerwcu bez udziału kibiców i objąć 18-19 wyścigów (pierwsze w kolejce jest GP Francji, zaplanowane według oryginalnego kalendarza na 28 czerwca). W najgorszym: start w październiku, jedynie osiem grand prix - to minimum, które regulują przepisy FIA, aby można było mówić o mistrzostwach świata - z sesjami zredukowanymi do soboty i niedzieli. W tym czasie wiele serii wyścigowych i prawdziwych kierowców schodzi do wirtualnego świata i simracingu, Formułę 1 wliczając. W oficjalnej serii F1 Esports Virtual Grand Prix w grze F1 2019 F1 pojawili się już Lando Norris (kierowca zespołu McLaren), George Russel (Williams), Charles Leclerc (Ferrari), Alexander Albon (Red Bull), Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) i Nicholas Latifi (Williams).

GP Francji anulowane

Aktualizacja 27.04.2020 / Kolejnym wyścigiem, który znika z kalendarza - całkowicie odwołanym lub przełożonym na inną, na razie bliżej nieokreśloną datę - jest GP Francji na pętli Circuit Paul Ricard, zaplanowane oryginalnie na dwudziesty ósmy czerwca. Aktualne plany zakładają, że sezon 2020 przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności i procedur, wystartuje od wyścigu w Austrii na pętli Red Bull Ring w dniu piątym lipca. Pierwsze wyścigi, o ile nie wszystkie, będą odbywać się bez udziału kibiców i z ograniczonym udziałem przedstawicieli prasy. Do końca września Formuła 1 ma pozostać w Europie, a w kolejnych miesiącach odwiedzić inne zakątki świata. Ostatni wyścig sezony ma mieć miejsce w Abu Dhabi w grudniu. Organizatorzy mistrzostw świata Formuły 1 optymistycznie kalkulują, że w sezonie uda się przeprowadzić od piętnastu do osiemnastu wyścigów grand prix.

Daniel Ricciardo

Aktualizacja 14.05.2020 / Przez stawkę dwudziestu dwóch kierowców Formuły 1, którzy z utęsknieniem wyczekują startu pierwszego grand prix w tym roku, przeszła w ostatnich dniach niespodziewana fala wielkich zmian. Ferrari i Sebastian Vettel sensacyjnie ogłosili, że z końcem roku 2020 zakończą trwającą od ponad pięciu lat współpracę. To pociągnęło za sobą kolejne, znaczące przetasowania. Dwa dni później włoska ekipa potwierdziła, że w przyszłym roku dołączy do niej Carlos Sainz, który rozstanie się z McLarenem, a Renault w krótkim komunikacie ogłosił, że zakończy współpracę z Danielem Ricciardo. Australijczyk w przyszłym roku dołączy do zespołu McLarena w miejsce Sainza. Kto zajmie miejsce Ricciardo w Renaulcie - tego jeszcze nie wiadomo. A spekulacji nie brakuje: od Vettela po powrót Alonso, który w latach 2005-2006 zdobył z francuską marką swoje dwa tytuły mistrza świata.

Formuła 1 kalendarz 2020

Aktualizacja 02.06.2020 / Organizatorzy mistrzostw świata Formuły 1 po raz pierwszy ogłosili nowy kalendarz na sezon 2020, rozciągający się na razie na okres blisko dwóch miesięcy i osiem wyścigów, a wśród dniach dwa podwójne weekendy na jednym torze. Cały sezon miałby wystartować od dwóch wyścigów w Austrii na pętli Red Bull Ring: GP Austrii w dniu 5 lipca oraz GP Styrii w dniu 12 lipca. W dniu 19 lipca na pętli Hungaroring miałoby odbyć się GP Węgier. Kolejne dwa przystanki to Wielka Brytania i tor Silverstone: GP Wielkiej Brytanii w dniu 2 sierpnia oraz GP 70-lecia w dniu 9 sierpnia. Trzy kolejne weekendy to: GP Hiszpanii 16 sierpnia, GP Belgii 30 sierpnia i GP Włoch 6 września. GP Holandii, pierwsze od 1985 roku, które oryginalne zaplanowano na początek maja na przebudowanym torze Zaandvoort nie odbędzie się w tym roku w ogóle. Wszystkie wyścigi będą zorganizowane bez udziału kibiców, przy ograniczonym udziale mediów i z zachowaniem odpowiednich środków ostrożności. Trwają prace nad drugą połową sezonu - warzą się jeszcze m.in. losy zaplanowanych pierwotnie na czerwiec wyścigów we Francji i Kanadzie - oraz możliwymi zmianami formatu samych sesji kwalifikacyjnych oraz wyścigowych.

Skomentuj na forumUdostępnij