
Porsche Cayenne GTS - Powrót widlastej ósemki
Do oferty Porsche wraca zupełnie nowe Cayenne GTS, SUV z mocnym akcentem na sportowym zacięciu w dwóch wersjach nadwoziowych, którego pierwszy przodek pojawił się kilkanaście lat temu. Nowa maszyna nie jest zainteresowana kurczeniem się jednostek napędowych i wbrew panującym trendom może pochwalić się liczbą cylindrów zwiększoną z sześciu do ośmiu.
Cayenne GTS poprzedniej generacji wyrzekło się wolnossącego V8 o pojemności 4,8 litra i mocy 420 koni mechanicznych na rzecz podwójnie turbodoładowanego V6 o pojemności 3,6 litra i mocy 440 KM. Model w najnowszym wcieleniu - dostępnym również w pięciodrzwiowym nadwoziu nazywanym przez producenta Coupe - wraca do ośmiu cylindrów w układzie widlastym. Nowy motor legitymuje się pojemnością okrągłych czterech litrów i swoje osiągi zawdzięcza duetowi turbosprężarek: maksymalnie 460 koni mechanicznych oraz 620 niutonometrów (dokładnie 20 KM oraz 20 Nm więcej, niż u poprzednika). Dzięki nowoczesnemu wtryskowi paliwa czy adaptacyjnej pracy cylindrów jednostka ma potrzebować średnio niecałe 11,5 litra paliwa na sto kilometrów (według norm NEDC).

Układ napędowy Cayenne GTS obejmuje również automatyczną skrzynię biegów Tiptronic S o ośmiu przełożeniach oraz system przeniesienia napędu na obie osie, na których znajdują się koła z 21-calowymi felgami. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od 1,8 tysiąca obrotów na minutę. W standardzie: nowy wydech, obniżone o 20 milimetrów adaptacyjne zawieszenie, układ rozdziału momentu obrotowego Porsche Torque Vectoring Plus, pakiet Sport Chrono, czarne detale karoserii, wykończenie kabiny Alcantarą oraz regulowane w ośmiu kierunkach fotele. Opcje: węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, obniżone o 10 milimetrów zawieszenie pneumatyczne, tylne koła skrętne, adaptacyjne drążki stabilizacyjne w systemie Porsche Dynamic Chassis Control oraz pakiet Sport Plus.

Na sucho najnowsze Porsche waży niespełna 2,2 tony (według norm DIN), a wśród jego wielu możliwości znajduje się uciąg przyczepy o maksymalnej masie 3,5 ton. Niezależnie od wersji nadwoziowej Cayenne GTS ma rozpędzać się do setki w najlepszym przypadku w czasie 4,5 sekundy (z pakietem Sport Plus, bez niego - 4,8 sekundy), a do 200 km/h w 17,6 sekundy. Prędkość maksymalna samochodu będzie dochodzić do 270 kilometrów na godzinę. Pierwsze egzemplarze auta mają pojawić się u dealerów już w lipcu. Cena bazowego Cayenne GTS ma startować z poziomu 560 tysięcy złotych, a na Cayenne GTS Coupe trzeba będzie wyłożyć co najmniej 590 tysięcy złotych.
Źródło/zdjęcia: Porsche Porsche Cayenne GTS na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum